Розвиток бізнес-моделей шеренгової економіки в туристичному секторі

Автори:
Валентінас Навічкас1, Єва Петроке1, Вайда Бачюлєне1, Олександр Ключніков2
1. Каунаський технологічний університет (Литва)
2. Вища школа підприємництва та права (Чеська республіка)
Сторінки:
43 - 52
Мова оригіналу:
Англійська
Цитувати як:
Navickas, V., Petroke, I., Baciuliene, V., & Kljucnikov, A. (2021). Development of Sharing Economy-Based Business Models in the Tourism Sector. Marketing and Management of Innovations, 3, 43-52. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.3-04
Отримано:
12.03.2021
Прийнято:
10.08.2021
Опубліковано:
13.09.2021


Анотація

В останні роки спостерігається стрімке поширення принципів шеренгової економіки у бізнес-діяльність, особливо в туристичному секторі. Це обумовлює  трансформацію функціонуючих бізнес-моделей, а також появу  нових видів економічної діяльності та можливостей для їх розвитку. У рамках дослідження авторами узагальнено аргументи наукової дискусії щодо переваг та недоліків розвитку бізнес-моделей шеренгової економіки. Проаналізовано особливості розвитку шеренгової економіки у туристичному секторі. Авторами відмічено, що наявні наукові напрацювання переважно присвячені дослідженню загальних питань розвитку шеренгової економіки, тоді як актуальність даної роботи полягає в аналізі особливостей шеренгової економіки в туристичному секторі, для якого характерними є значна кількість зацікавлених сторін та швидкий розвиток. Методологічною основою даного дослідження є вторинний аналіз даних. Авторами зазначено, що основними рушійними силами розвитку шеренгової економіки у туристичному секторі є Інтернет та інноваційні технології, циклічність економіки, зміна суспільних цінностей та екологічність. Авторами здійснено порівняльний аналіз шеренгової платформи «Airbnb» та найбільш популярними готелями. Крім того, визначено, що популярність оренди апартаментів через шеренгові платформи з кожним роком зростає у порівнянні з традиційними готелями. У дослідженні емпірично підтверджено та теоретично доведено, що шеренгова економіка сприяє стрімкому розвитку туристичного сектору, приваблює більше туристів до країни та перевершує традиційні бізнес-моделі. Отримані результати можуть бути використані для подальшого дослідження найбільш сприятливих умов для розроблення нових бізнес-моделей, аналізу реакції учасників ринку, просування нових бізнес-ініціатив у туристичному секторі, дослідження шеренгової економіки за суб’єктами туристичної діяльності (транспорт, розважальні та туристично-інформаційні платформи).


Ключові слова
бізнес-моделі, колаборативна економічна модель, економіка розвитку, економіка за попитом, туристичний сектор.


Посилання
  1. Allianz, S. E. (2019). Allianz International Ecosystem on sharing economy: care to hare?. Retrieved from [Link]
  2. Belk, R. (2014). You are what you can access: Sharing and collaborative consumption online. Journal of business research, 67(8), 1595-1600. [Google Scholar] [CrossRef]
  3. Belk, R., Botsman, R., Carbone, V., Rouquet, A., Roussat, C., Codagnone, C., ... & Orabi, R. (2019). Studying the effect of a sharing economy on the Tourism Industry: Developing the local economy for the Nubian Community: An empirical study using the Gharb Soheil Village. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 8(5).
  4. Bilan, S., Mishchuk, H., Bilan, Y., & Mishchuk, V. (2020). Empirical study of migration caused by well-being in living and working environment. In Proceedings of the 34th International Business Information Management Association Conference, IBIMA (pp. 11159-11169). Retrieved from [Link]
  5. Botsman, R. & Rogers, R. (2011). What's mine is yours: How collaborative consumption is changing the way we live. London: Collins. 
  6. Caballero-Morales, S. O., Guridi, J. D. J. C., Alvarez-Tamayo, R. I., & Cuautle-Gutierrez, L. (2020). Education 4.0 To Support Entrepreneurship, Social Development And Education In Emerging Economies. International Journal of Entrepreneurial Knowledge, 8(2), 89-100. [Google Scholar] [CrossRef]
  7. Committee of the Regions. (2017). URBAN Assesment, The Sharing Economy. Official Journal of the European Union, 2–5. Retrieved from [Link]
  8. Coopers, P. (2015). Sharing or paring? Growth of the sharing economy. 17th Annual Global. Retrieved from [Link]
  9. Curry, D. (2021). Airbnb revenue and usage statistics (2021). Retrieved from [Link]
  10. Dominici, G., Giudice, M., D. & Lombardi, R. (2018). Governing business systems. Theories and Challenges for Systems Thinking in Practice. Springer Proceedings in Business and Economics, (43), 89 – 175. Retrieved from [Link]
  11. Euromonitor international. (2014). Travel and the Sharing Economy. Retrieved from [Link]
  12. Eurostat. (2019). Are you part of the collaborative economy?. Retrieved from [Link]
  13. Felson, M., & Spaeth, J. L. (1978). Community structure and collaborative consumption: A routine activity approach. American behavioral scientist, 21(4), 614-624. [Google Scholar] [CrossRef]
  14. Franckx, L. (2016). Future trends in mobility: the rise of the sharing economy and automated transports. Mind sets. [Google Scholar]
  15. Frenken, K., & Schor, J. (2017). Putting the sharing economy into perspective. Environmental Innovation and Societal Transitions, 23, 3-10. [Google Scholar]
  16. Gansky, L. (2010). The mesh: Why the future of business is sharing. Penguin. [Google Scholar]
  17. Gerwe, O., & Silva, R. (2020). Clarifying the sharing economy: Conceptualization, typology, antecedents, and effects. Academy of Management Perspectives, 34(1), 65-96. [Google Scholar][CrossRef]
  18. Gursoy, D., & Chi, C. G. (Eds.). (2018). The Routledge handbook of destination marketing. Routledge. [Google Scholar]
  19. Hilton. (2019). Annual report. Retrieved from [Link]
  20. Hong, J. (2018). Rise of the sharing economy and the future of travel and tourism industry. Journal of Hotel & Business Management, 7(2), 5-11. [Google Scholar]
  21. IHG. (2019). Inter continental group annual report, 2019. Retrieved from [Link]
  22. Kljucnikov, A., Krajcík, V., & Vincúrova, Z. (2018). International sharing economy: The case of airbnb in the Czech Republic. Economics & Sociology, 11(2), 126-137. [Google Scholar][CrossRef]
  23. Kljucnikov, A., Popesko, B., & Kloudova, J. (2019). Economics of the international ridesharing services-a trap for amateurs. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 6(3), 1172-1181. [Google Scholar] [CrossRef]
  24. Kostynets, I., Kostynets, V., & Baranov, V. (2020). Pent-up demand effect at the tourist market. Economics & Sociology, 13(2), 279-288. [Google Scholar] [CrossRef]
  25. Lampropoulos, G., Siakas, K., & Anastasiadis, T. (2019). Internet Of Things In The Context Of Industry 4.0: An Overview. International Journal of Entrepreneurial Knowledge, 7(1), 4-19. [Google Scholar]
  26. Li, D., Liu, G., Jia, F., & Sun, H. (2019). Sharing economy–based service triads: Towards an integrated framework and a research agenda. Journal of Cleaner Production, 218, 1031-1044. [Google Scholar] [CrossRef]
  27. Marriott. (2020). International Reports Fourth Quarter 2020 Results. Retrieved from [Link]
  28. Mezulaník, J., Durda, L., Civelek, M., & Malec, L. (2020). Ride-hailing vs. Taxi Services: a Survey-based Comparison: Mezulaník, J., Durda, L., Civelek, M. & Malec, L.(2020). Ride-hailing vs. Taxi Services: a Survey-based Comparison. Journal of Tourism and Services, 20 (11), 170-186. Journal of Tourism and Services, 11(20), 170-186. [Google Scholar] [CrossRef]
  29. Mishchuk, H., Samoliuk, N., Bilan, Y., & Streimikiene, D. (2018). Income inequality and its consequences within the framework of social justice. Problemy Ekorozwoju, 13(2). [Google Scholar]
  30. Niksic, R. M., Dragicevic, D., & Barkiđija, S. M. (2018). The tourism-led terrorism hypothesis–evidence from Italy, Spain, UK, Germany and Turkey. Journal of International Studies, 11(2). [Google Scholar]
  31. Onete, C. B., Pleşea, D., & Budz, S. (2018). Sharing economy: challenges and opportunities in tourism. Amfiteatru Economic, 20(12), 998-1015. [Google Scholar]
  32. Roses, M. (2020). Tourism. Retrieved from [Link]
  33. Serikoviene, S. (2013). Mokomųjų objektų daugkartinio panaudojamumo kokybes vertinimo metodų taikymo tyrimas (Doctoral dissertation, Vilnius University). [Google Scholar]
  34. Shaheen, S.,A., Bansal A., Chan N. & Cohen A., (2017). Mobility and the Sharing Economy: Industry Developments and Early Understanding of Impacts. US Berkeley recent work. [oogle Scholar]
  35. Siuskaite, D., Pilinkiene, V., & Žvirdauskas, D. (2019). The conceptualization of the sharing economy as a business model. Engineering Economics, 30(3), 373-381. [Google Scholar] [CrossRef]
  36. Srovnalíkova, P., Semionovaite, E., Baranskaite, E., & Labanauskaite, D. (2020). Evaluation of the Impact of Sharing Economy on Hotel Business: Srovnalíkova, P., Semionovaite, E., Baranskaite, E., Labanauskaite, D.(2020). Evaluation of the Impact of Sharing Economy on Hotel Business. Journal of Tourism and Services, 20 (11), 150–169. Journal of Tourism and Services, 11(20), 150-169. [Google Scholar] [CrossRef]
  37. Sundararajan, A. (2016). The Sharing Economy: The End of Employment and the Rise of Crowd-Based Capitalism (Vol. 1). The MIT Press. [Google Scholar]
  38. The World Bank Group. (2018). Tourism and the Sharing economy: policy and potential of sustainable peer – to – peer accommodation. Retrieved from [Link]
  39. UNWTO. (2020). International tourism nad COVID – 19. Retrieved from [Link]
  40. Wa, W. E. (2018). Influencing factors mitigate Middle East tourist travelling to Malaysia: the quantile estimates. Journal of International Studies, 11(3). [Google Scholar] [CrossRef]
  41. WTTC. (2019). Economic impact reports. Retrieved from [Link]
  42. Pitt, C., Plangger, K., & Eriksson, T. (2020). Accommodation eWOM in the sharing economy: Automated text comparisons from a large sample. Journal of Hospitality Marketing & Management, 30(5), 1-18. [Google Scholar] [CrossRef]
  43. Cheng, M. & Edwards, D. (2019). A comparative automated content analysis approach on the review of the sharing discourse in tourism and hospitality. Current Issues in Tourism, 22(1), 35-49. [Google Scholar] [CrossRef]