Ставлення споживачів до органічної продукції: детермінанти здорового способу життя

Автори:
Абдулвахап Байдас1, Фуат Ялман1, Мурат Баят1
1. Університет Дюздже (Туреччина)
Сторінки:
96 - 111
Мова оригіналу:
Англійська
Цитувати як:
Baydas, A., Yalman, F., & Bayat, M. (2021). Consumer Attitude Towards Organic Food: Determinants of Healthy Behaviour. Marketing and Management of Innovations, 1, 96-111. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.1-08
Отримано:
28.01.2021
Прийнято:
15.03.2021
Опубліковано:
30.03.2021


Анотація

Метою статті є аналіз впливу факторів здорового способу життя на ставлення споживачів до органічних продуктів. Підґрунтям дослідження стали результати анкетування 424 споживачів органічної продукції, на прикладі торгових точок органічної продукції в Стамбулі (Туреччина). Практичну реалізацію дослідження та їх інтерпретацію здійснено з використанням інструментарію частотного аналізу, описової статистики, факторного аналізу. Емпіричне дослідження проведено з використанням інструментарію програмного забезпечення SPSS та AMOS. Вибір контрольних змінних було проведено за допомогою факторного аналізу, тоді як перевірку конструктивної валідності – конфірматорного факторного аналізу. Забезпечення вірогідності та надійності результатів свідчить про наявність структурного взаємозв’язку між факторами, які впливають на ставлення споживачів до органічної продукції. За результатами пояснювального та конфірматорного факторних аналізів, досліджувані фактори було згруповано за 5 основними вимірами, а саме: «свідомість», «ціна», «недоступність», «негативне ставлення» та «стандартизація». Отримані результати засвідчили, що ринок органічної продукції Сіслі є найбільш популярним. У роботі встановлено, що споживачі органічної продукції найчастіше купують органічні овочі та фрукти. Авторами зазначено, що найбільш надійним та популярним джерелом інформації щодо органічної продукції є поради друзів, тоді як низка споживачів придає особливе значення наявності сертифікату на органічну продукцію. На основі отриманих результатів дослідження встановлено, що зростання рівня поінформованості про здоровий спосіб життя сприяє росту попиту на органічну продукцію. Теоретична цінність даного дослідження полягає у заповненні розриву у науковій літературі щодо аналізу ставлення споживачів до органічної продукції та преференцій у виборі торгових точок органічної продукції у Туреччині.


Ключові слова
здоровий спосіб життя, органічна продукція, ставлення до органічної продукції.


Посилання
  1. Akın, M., Çiçek, R., İnal, M., & Toksarı, M. (2010). A Research for the Examination of the Differences in Customers Attitude towards Organic Foods Their Demographical Characteristics and Individual Values. Dokuz Eylul University Journal of Graduate School of Social Sciences, 12 (1), 29.[Google Scholar]
  2. Arısoy, H., Olhan, E. & Ataseven, Y. (2010). An Evaluation of Organic Foods and Health Relationships in Turkey: The Case of Ankara. In: Proceedings of the 5th Central European Congress on Food (CEFood 2010), Bratislava, May 2010, 302–308. [Google Scholar]
  3. Atalay, C., Olhan, E. & Ataseven, Y. (2019). Factors Affect Organic Food Consumption: A Case Study of Ankara. Journal of Environmental Protection and Ecology 20(1), 196–205. [Google Scholar]
  4. Bıyıkoglu, S. (2010). Organik gıdalarla ilgili tüketici davranıslarının belirlenmesi üzerine bir arastırma (Master's thesis, Namık Kemal Üniversitesi). [Google Scholar]
  5. Bosona, T., & Gebresenbet, G. (2018). Swedish consumers’ perception of food quality and sustainability in relation to organic food production. Foods, 7(4), 54. [Google Scholar] [CrossRef]
  6. Briz, T., & Ward, R. W. (2009). Consumer awareness of organic products in Spain: An application of multinominal logit models. Food Policy, 34(3), 295-304. [Google Scholar] [CrossRef]
  7. Brown, E., Dury, S., & Holdsworth, M. (2009). Motivations of consumers that use local, organic fruit and vegetable box schemes in Central England and Southern France. Appetite, 53(2), 183-188. [Google Scholar] [CrossRef]
  8. Çelik, S. (2013). Who and why buy organic food? A field research. Journal of Institute of Social Science, 30, 93-108. [Google Scholar]
  9. Chen, M. F. (2007). Consumer attitudes and purchase intentions in relation to organic foods in Taiwan: Moderating effects of food-related personality traits. Food Quality and preference, 18(7), 1008-1021. [Google Scholar] [CrossRef]
  10. Crucefix, D. (1998). Organic agriculture and sustainable rural livelihoods in developing countries. Report by Natural Resources and Ethical Trade Programme, June. [Google Scholar]
  11. Dolekoglu, C. (2003). Quality Preferences of Consumers in Processed Food Products, Attitudes towards Health Risk and Knowledge of Food Composition (Adana Example). Agricultural Economic and Policy Development Institute, Publication Number: 105, Ankara, Turkey.[Google Scholar]
  12. Domingo, J. L., & Bordonaba, J. G. (2011). A literature review on the safety assessment of genetically modified plants. Environment International, 37(4), 734-742. [Google Scholar] [CrossRef]
  13. Forman, J., Silverstein, J., Bhatia, J. J., Abrams, S. A., Corkins, M. R., De Ferranti, S. D., ... & Wright, R. O. (2012). Organic foods: Health and environmental advantages and disadvantages. Pediatrics, 130(5), 1406-1415. [Google Scholar] [CrossRef]
  14. Gifford, K., & Bernard, J. C. (2006). Influencing consumer purchase likelihood of organic food. International Journal of Consumer Studies, 30(2), 155-163. [Google Scholar] [CrossRef]
  15. Gil, J. M., & Soler, F. (2006). Knowledge and willingness to pay for organic food in Spain: Evidence from experimental auctions. Acta Agriculturae Scand Section C, 3(3-4), 109-124. [Google Scholar] [CrossRef]
  16. Grankvist, G., Dahlstrand, U., & Biel, A. (2004). The impact of environmental labelling on consumer preference: Negative vs. positive labels. Journal of Consumer Policy, 27(2), 213-230. [Google Scholar] [CrossRef]
  17. Gündüz, A. Y., & Kaya, M. (2007). Avrupa Birligi tarım politikası ve Türkiye'de organik tarımın gelistirilmesi üzerine olası etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 6(21), 305-330. [Google Scholar]
  18. Huber, M., Rembiałkowska, E., Średnicka, D., Bügel, S., & Van De Vijver, L. P. L. (2011). Organic food and impact on human health: Assessing the status quo and prospects of research. NJAS-Wageningen Journal of Life Sciences, 58(3-4), 103-109. [Google Scholar] [Cross Ref]
  19. İnci, H., Karakaya, E., Söğüt, B., & Şengül, T. (2014). Organic product consumption and customer preferences in urban sections of Bingol province, 1(2), 255-261. [Google Scholar]
  20. Karabas, S., & Gürler, A. Z. (2012). Predicting of the factors affecting consumer behaviour the choice of organic products by logit regression analysis. Adiyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3, 60-64. Retrieved from [Link]
  21. Lampkin, N., Foster, C., & Padel, S. (1999). The policy and regulatory environment for organic farming in Europe: Country Reports. Universität Hohenheim, Stuttgart-Hohenheim. [Google Scholar]
  22. Lea, E., & Worsley, A. (2008). Australian consumers’ food-related environmental beliefs and behaviours. Appetite, 50(2-3), 207-214. [Google Scholar] [CrossRef]
  23. Lea, E., & Worsley, T. (2005). Australians' organic food beliefs, demographics and values. British Food Journal, 107(11), 855-869. [Google Scholar] [CressRef]
  24. Lehota, J., Horváth, Á., & Rácz, G. (2014). The effect of sustainability on the information search behaviour of Hungarian consumers through the practice of food purchasing. Acta Aliment, 43, 437–443. [CrossRef]
  25. Lockie, S., Lyons, K., Lawrence, G., & Grice, J. (2004). Choosing organics: a path analysis of factors underlying the selection of organic food among Australian consumers. Appetite, 43(2), 135-146. [Google Scholar] [CrossRef]
  26. Magnusson, M. K., Arvola, A., Hursti, U. K. K., Åberg, L., & Sjodén, P. O. (2003). Choice of organic foods is related to perceived consequences for human health and to environmentally friendly behaviour. Appetite, 40(2), 109-117. [Google Scholar] [CrossRef]
  27. Marangoz, M. (2008). Marketing of Organic Products. Retrieved from [Link]
  28. Mclver, H. (2004). Organic hip: popular picks at health food stores. Better Nutrition, 66(2), 58.
  29. Onurlubas, E., & Oztürk, D. (2015). Factors that affect organic product preference and consumer attitudes. Electronic Turkish Studies, 10(14). [Google Scholar]
  30. Oraman, Y., & İnan, İ. H. (2007). Determination of consumer’s attitudes towards organic vegetables and fruits in Istanbul. Journal of Environmental Protection and Ecology, ISSN, 1311-5065. [Google Scholar]
  31. Oroian, C. F., Safirescu, C. O., Harun, R., Chiciudean, G. O., Arion, F. H., Muresan, I. C., & Bordeanu, B. M. (2017). Consumers’ attitudes towards organic products and sustainable development: a case study of Romania. Sustainability, 9(9), 1559. [Google Scholar] [CrossRef]
  32. Oztürk, D., & Islam, A. (2014). Marketing of Organic Products in Turkey, Eyup University Journal of Social Science Research. Volume: 9, Number 1, p. 75-94. [Google Scholar]
  33. Padel, S., & Foster, C. (2005). Exploring the gap between attitudes and behaviour: Understanding why consumers buy or do not buy organic food. British Food Journal, 107(8), 606-625. [Google Scholar] [CrossRef]
  34. Papatya, N. (2005). The Motivation Models about Consumers Behaviors: a Research in a Retail Firm about the Cleaning and Personal Care Products. Suleyman Demirel University Faculty of Economics and Administrative Sciences Journal, 10 (1), 221. [Google Scholar]
  35. Penpece, D. (2006). The Factors Which Determine the Consumer Behavior: The Effect of Culture on Consumer Behavior. Kahramanmaras Sütçü İmam University, Institute of Social Sciences, Kahramanmaras. [Google Scholar]
  36. Petrescu, A. G., Oncioiu, I., & Petrescu, M. (2017). Perception of organic food consumption in Romania. Foods, 6(6), 42. [Google Scholar] [CrossRef]
  37. Petrescu-Mag, R. M., Petrescu, D. C., Sima, N. F., & Sima, R. (2016). Informed product choice in the organic food sector: from guaranteeing the legal rights to facing sustainability challenges. Journal of Environmental Protection and Ecology, 17(3), 1111-1121. [Google Scholar]
  38. Popa, A., Draghici, M., Popa, M., & Niculita, P. (2011). Consumer choice and food policy. A literature review. Journal of Environmental Protection and Ecology, 12(2), 708-717. [Google Scholar]
  39. Popa, I. D., & Dabija, D. C. (2019). Developing the Romanian Organic Market: A Producer’s Perspective. Sustainability, 11(2), 467. [Google Scholar] [CrossRef]
  40. Radman, M. (2005). Consumer consumption and perception of organic products in Croatia. British food journal, 107, 263--273. [Google Scholar] [CrossRef]
  41. Realbuzz Team. (n.d.). The Pros and Cons of Organic Food. Retrieved from [Link]
  42. Sabuncu, I. (2013). Organic Agricultural Production, Product Market and Pricing. In: Proceedings of the 2nd International Halal and Health Food Congress, Konya, 321–335. Retrieved from [Link]
  43. Sarıkaya, N. A. (2007) Field Research on Factors and Attitudes that Affect Organic Food Consumption. Kocaeli University, Journal of Institute of Social Sciences, 14 (2), 110. [Google Scholar]
  44. Stoica, I., Popescu, M., & Orzan, M. (2015). Consumer preferences for organic food. A case study of neuromarketing methods and tools. Journal of Environmental Protection and Ecology, 16(3), 1142-1148. [Google Scholar]
  45. Stoleru, V., Munteanu, N., & Istrate, A. (2019). Perception towards organic vs. conventional products in Romania. Sustainability, 11(8), 2394. [Google Scholar] [CrossRef]
  46. Tait, J., & Bruce, A. (2001). Globalisation and transboundary risk regulation: pesticides and genetically modified crops. Health, Risk & Society, 3(1), 99-112. [Google Scholar] [CrossRef]
  47. Uçar, A., & Özçelik, A. O. (2012). University Student Attitudes Toward Organic Foods. In Organic Food and Agriculture-New Trends and Developments in the Social Sciences. IntechOpen. [Google Scholar]
  48. Van Boxstael, S., Habib, I., Jacxsens, L., De Vocht, M., Baert, L., Van de Perre, E., ... & Uyttendaele, M. (2013). Food safety issues in fresh produce: Bacterial pathogens, viruses and pesticide residues indicated as major concerns by stakeholders in the fresh produce chain. Food Control, 32(1), 190-197. [Google Scholar] [CrossRef]
  49. Winter, C. K. & Davis, S. F. (2006). Organic foods. J Food Sci, 71, 117-24. Retrieved from [Link]