Оцінюваня впливу рівня задоволеності життям споживачів на здійснення ними імпульсних онлайн-купівель

Автори:
Серхат Ата1, Абдулазіс Сезер1
1. Університет Дюздже (Туреччина)
Сторінки:
38 - 55
Мова оригіналу:
Англійська
Цитувати як:
Ata, S., & Sezer, A. (2021). Evaluating the Effects of Life Satisfaction on Impulse Buying Behavior in Terms of Online Buying. Marketing and Management of Innovations, 1, 38-55. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.1-04
Отримано:
01.12.2020
Прийнято:
24.01.2021
Опубліковано:
30.03.2021


Анотація

Статтю присвячено аналізу поведінки споживачів з точки зору їх імпульсних покупок. Авторами зазначено, що серед низки факторів, які впливають на здійснення імпульсних покупок, особливе місце займає рівень задоволеності життям споживачів. Стрімкий розвиток онлайн-купівель, постійна взаємодія зі споживачем у віртуальному середовищі має значний вплив на якість життя сповживачів. Зважаючи на це, головною метою дослідження стало визначення сили впливу рівня задоволеності життям споживачів на здійснення ними імпульсивних покупок. У рамках статті авторами проаналізовано силу впливу основних факторів, що впливають на прийняття рішень споживачів при здійсненні онлайн та офлайн покупок. Підґрунтям дослідження стали результати анкетування, проведеного у провінції Дзюдже (Туреччина) з березня по травень 2018 року. Для досягнення поставленої мети використано факторний аналіз із використанням моделі структурних рівнянь. За отриманими результатами встановлено негативний взаємозв’язок між рівнем задоволеністю життям та змінними імпульсної покупки (позитивні емоції, конфлікт емоцій, спонтанна поведінка та управління настроєм). Емпіричні розрахунки засвідчили наявність позитивного взаємозв’язку між рівнем задоволеності життям та раціональною поведінкою споживачів, яка розглядається як додаткова змінна імпульсної покупки. Враховуючи отримані результати, авторами обгурнтовано статистично значущий диференційований вплив на поведінку споживачів таких факторів як: позитивні емоцій, спонтанна поведінка, виду покупок та комерційні канали. Отримані результати мають практичне значення та можуть бути основою для подальших досліджень щодо визначення впливу інших змінних на імпульсну поведінку. Авторами зазначено, що основними обмеженнями даного дослідження є відносно короткий період анкетування (березень–травень), а також вибірка респондентів сформовано лише зі споживачів провінції Дзюдже (Туреччина).


Ключові слова
задоволення життям, імпульсивні купівлі, онлайн-шопінг, офлайн-шопінг, комерційні канали.


Посилання
  1. Alagöz, S. B., & Ekici, N. (2011). Impulse purchasing as a purchasing behaviour and research on Karaman. International Research Journal of Finance and Economics, 66; 172-180. [Google Scholar]
  2. Altunışık, R., Bora, B., & Sarıkaya, N. (2010). Alışveriş Çılgınlığı: Tüketici Gözüyle Alışveriş Çılgınlığı Olgusunun İncelenmesi Üzerine Bir Nitel Araştırma. 15. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı, 50-59. Retrieved from [Link]
  3. Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya yayıncılık. [Google Scholar]
  4. Arnold, M. J., & Reynolds, K. E. (2003). Hedonic shopping motivations. Journal of retailing, 79(2), 77-95. [Google Scholar] [CrossRef]
  5. Aytaç, M., & Öngen, B. (2012). Doğrulayıcı faktör analizi ile yeni çevresel paradigma ölçeğinin yapı geçerliliğinin incelenmesi. İstatistikçiler Dergisi: İstatistik ve Aktüerya, 5(1), 14-22. [Google Scholar]
  6. Baumeister, R. F., & Heatherton, T. F. (1996). Self-regulation failure: An overview. Psychological inquiry, 7(1), 1-15. [Google Scholar] [CrossRef]
  7. Baumeister, R. F., & Vohs, K. D. (2004). Handbook of self-regulation: Research, theory and applications. New York: Guilford Press. Retrieved from [Link]
  8. Bearon, L. B. (1989). No great expectations: The underpinnings of life satisfaction for older women. The Gerontologist, 29(6), 772-778.  [Google Scholar] [CrossRef]
  9. Beatty, S. E., & Ferrell, M. E. (1998). Impulse buying: Modeling its precursors. Journal of retailing, 74(2), 169-191. [Google Scholar] [CrossRef]
  10. Bentley, M. L. (1995). Carpe diem. Science activities, 32(3), 23-27. [Google Scholar] [CrossRef]
  11. Bozdağ Türker, Y. (2019). Parayla Saadet Olur mu?: Kompulsif Çevrimiçi Satın Alma Davranışıyla İlgili Değişkenlerin İncelenmesi ve Bergen Alışveriş Bağımlılığı Ölçeği'nin Türkçe Uyarlanması (Doctoral dissertation, Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü). [Google Scholar]
  12. Byrne, B. M. (2010). Testing for the factorial validity of a theoretical construct. Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming, 74-82. [Google Scholar]
  13. Chen, L. (2009). Online consumer behavior: An empirical study based on theory of planned behavior. The University of Nebraska-Lincoln. [Google Scholar]
  14. Çivitçi, A. (2012). Üniversite öğrencilerinde genel yaşam doyumu ve psikolojik ihtiyaçlar arasındaki ilişkiler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 321-336. [Google Scholar]
  15. Cobb, C. J., & Hoyer, W. D. (1986). Planned versus impulse purchase behavior. Journal of retailing. [Google Scholar]
  16. Coley, A., & Burgess, B. (2003). Gender differences in cognitive and affective impulse buying. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal. [Google Scholar][Google Scholar]
  17. Cruice, M., Worrall, L., Hickson, L., & Murison, R. (2003). Finding a focus for quality of life with aphasia: Social and emotional health, and psychological wellbeing. Aphasiology, 17(4), 333-353. [Google Scholar] [CrossRef]
  18. Dawson, S., & Kim, M. (2009). External and internal trigger cues of impulse buying online. Direct Marketing: An International Journal, 3(1), 20-34. [Google Scholar] [CrossRef]
  19. Dhaundiyal, M., & Coughlan, J. (2009). The effect of hedonic motivations, socialibility and shyness on the implusive buying tendencies of the Irish consumer. Irish Academy of Management, 1-29. [Google Scholar]
  20. Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of personality assessment, 49(1), 71-75. [Google Scholar] [CrossRef]
  21. Diener, E., & Suh, E. (1997). Measuring quality of life: Economic, social, and subjective indicators. Social indicators research, 40(1), 189-216. [Google Scholar] [CrossRef]
  22. Dursun, T., & Yener, D. (2014). İçgüdüsel satınalma ölçeklerinin türk tüketiciler için uyarlanmasına yönelik hazır giyim sektöründe bir uygulama. Electronic Journal of Vocational Colleges, 1(4), 22-31. [Google Scholar] [CrossRef]
  23. Eid, M., & Larsen, R. J. (Eds.). (2008). The science of subjective wellbeing. Guilford Press. [Google Scholar]
  24. Enginkaya, E. (2006). Elektronik Perakendecilik ve Elektronik Alisveris. Ege Academic Review, 6(1), 11-16. [Google Scholar]
  25. Erdem, Ş., Türkyılmaz, C. A., & Kırgız, A. C. (2015). Online anlık satın alma davranışlarının hazcı alışveriş motivasyonları ile açıklaması: Hazır giyim ürünleri üzerine bir araştırma. Beykoz Akademi Dergisi, 3(2), 55-74. [Google Scholar] [CrossRef]
  26. Erkan, M. (2012). E-Ticaret Çağı. İstanbul:Optimist Yayınları. Retrieved from [Link]
  27. Food and Agriculture Organization. (2008). Climate Related Transboundary Pests and Diseases. [Google Scholar]
  28. Gamgam, H., & Ünver, Ö. (1986). Uygulamalı Istatistik Yöntemler. [Google Scholar]
  29. Gerlevik, D. (2012). İnternet üzerinden alışverişin tüketici davranışı üzerindeki etkisi. Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Ankara. [Google Scholar]
  30. Graa, A., Dani-Elkebir, M., & Bensaid, M. (2014). The impact of environmental factors on impulse buying behaviour using the Mehrabian and Russell’s framework. Leonardo Journal of Sciences, 13(24), 101-114. [Google Scholar]
  31. Hausmann, A. (2000). A Multi-Method Investigation of Consumer Motivations in Impulse Buying Behavior. Journal of Marketing, 17(5), 403-419. [Google Scholar] [CrossRef]
  32. Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: guidelines for determining model fit. Electron J Bus Res Methods 6, 53–60. [Google Scholar]
  33. Howell, D. C. (1987). Statistical Methods for Psychology (2 nd ed.). Boston: PWS-KENT. [Google Scholar]
  34. İzgi, B. B., & Şahin, İ. (2013). Elektronik perakende sektörü ve internet alişverişi tüketici davranişi: Türkiye örneği. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 9-27. [Google Scholar][CrossRef]
  35. Johnson, S. B. (2011). «Carpe Diem»-Seizing the Day. Successful Engagement in a Changing Society. Plant Protection Quarterly, 26(3), 103-105. [Google Scholar]
  36. Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3. Baskı). New York, NY: Guilford. [Google Scholar]
  37. Köker, S. (1991). Normal ve Sorunlu Ergenlerin Yaşam Doyumu Düzeylerinin Karşılaştırılması (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Retrieved from [Link]
  38. Korur, M. G., & Kimzan, H. S. (2016). Kompulsif satın alma eğilimi ve alışveriş sonrası pişmanlık ilişkisinde kontrolsüz kredi kartı kullanımının rolü: avm müşterileri üzerine bir araştırma. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 43-71. [Google Scholar]
  39. Marsh, H. W., Wen, Z., Nagengast, B., & Hau, K. T. (2012). Structural equation models of latent interaction. In R. H. Hoyle (Ed.), Handbook of structural equation modeling (p. 436–458). The Guilford Press. [Google Scholar]
  40. Metin, M. (Ed.). (2015). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi. Retrieved from [Link]
  41. Miao, L. (2011). Guilty pleasure or pleasurable guilt? Affective experience of impulse buying in hedonic-driven consumption. Journal of Hospitality & Tourism Research, 35(1), 79-101. [Google Scholar] [CrossRef]
  42. Myers, D. G., & Diener, E. (1997). La poursuite scientifique du bonheur. Revue québécoise de psychologie, 18(2). [Google Scholar]
  43. Neugarten, B. L., Havighurst, R. J., & Tobin, S. S. (1961). The measurement of life satisfaction. Journal of gerontology,16, 134-143. [Google Scholar] [CrossRef]
  44. Özdamar, K. (2013). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi (Cilt 1). Ankara: Nisan Kitapevi, 27-36. 
  45. Park, E. J., Kim, E. Y., & Forney, J. C. (2006). A structural model of fashion-oriented impulse buying behavior. Journal of Fashion Marketing and Management, 10(4), 433-446. [Google Scholar][CrossRef]
  46. Park, E. J., Kim, E. Y., Funches, V. M., & Foxx, W. (2012). Apparel product attributes, web browsing, and e-impulse buying on shopping websites. Journal of Business Research, 65(11), 1583-1589. [Google Scholar] [CrossRef]
  47. Piron, F. (1991). Defining impulse purchasing. ACR North Americould Advances. [Google Scholar]
  48. Piron, F. (1993). A Comparison of Emotional Reactions Experienced by Planned, Unplanned and Impulse Purchasers. Advances in Consumer Research, 20, 341-344. [Google Scholar]
  49. Rook, D. W. (1987). The buying impulse. Journal of consumer research, 14(2), 189-199. [Google Scholar] [Google Scholar]
  50. Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74. [Google Scholar]
  51. Seligman, M. E. (2002). Positive psychology, positive prevention, and positive therapy. Handbook of positive psychology, 2(2002), 3-12. [Google Scholar]
  52. Şener, A. & Aslan, M. (2019). Money Attitude Among Older Consumer Effect On Consumer Decision Making And Life Satisfaction. International Social Sciences Studies Journal, 5(46), 5365-5371. Retrieved from [Link]
  53. Shichman, S., & Cooper, E. (1984). Life satisfaction and sex-role concept. Sex roles, 11(3-4), 227-240. [Google Scholar] [CrossRef]
  54. Silvera, D. H., Lavack, A. M., & Kropp, F. (2008). Impulse buying: The role of affect, social influence, and subjective wellbeing. Journal of Consumer Marketing. [Google Scholar] [CrossRef]
  55. Simon, D., Kriston, L., Loh, A., Spies, C., Scheibler, F., Wills, C., & Härter, M. (2010). Confirmatory factor analysis and recommendations for improvement of the Autonomy‐Preference‐Index (API). Health Expectations, 13(3), 234-243. [Google Scholar] [CrossRef]
  56. Smith, T. E., Richards, K. V., Shelton, V. M., & Malespin, T. S. (2015). Sirens’ call: Understanding poor financial decision making and credit card misuse. Journal of Human Behaviour in the Social Environment, 25(8), 897-906. [Google Scholar] [CrossRef]
  57. Solomon, M. R. (2003). Tüketici krallığının fethi. Çev., Selin Çetinkaya, MediaCat Yayınları, İstanbul. [Google Scholar]
  58. Stern, H. (1962). The significance of impulse buying today. Journal of marketing, 26(2), 59-62. [Google Scholar] [CrossRef]
  59. Tatlıdil, R., Zalluhoğlu, A. E., & Candemir, A. (2012). Mobil Perakendecilik ve Tüketici Eğilimlerinin Analizine Yönelik Bir Pilot Çalışma. 11. Ulusal İşletmecilik Kongresi. [Google Scholar]
  60. Tice, D. M., Bratslavsky, E., & Baumeister, R. F. (2001). Emotional distress regulation takes precedence over impulse control: If you feel bad, do it!. Journal of personality and social psychology, 80(1), 53. [Google Scholar] [CrossRef]
  61. Torlak, Ö. (2007). Pazarlama ahlakı (4. Baskı). İstanbul: Beta Yayınları. [Google Scholar]
  62. Vasseur, M. F. (2011). Carpe Noctem: Social Media and the Sharing of the Night Skies (Doctoral dissertation, Université d'Ottawa/University of Ottawa). [Google Scholar] [CrossRef]
  63. Verplanken, B., & Herabadi, A. (2001). Individual differences in impulse buying tendency: Feeling and no thinking. European Journal of personality, 15(1), 71-83. [Google Scholar] [CrossRef]
  64. Verplanken, B., & Sato, A. (2011). The psychology of impulse buying: An integrative self-regulation approach. Journal of Consumer Policy, 34(2), 197-210. [Google Scholar] [CrossRef]
  65. Virvilaitė, R., Saladienė, V., & Žvinklytė, J. (2011). The impact of external and internal stimuli on impulsive purchasing. Ekonomika ir vadyba, (16), 1329-1336. [Google Scholar]
  66. Weinberg, P., & Gottwald, W. (1982). Impulsive consumer buying as a result of emotions. Journal of Business research, 10(1), 43-57. [Google Scholar] [CrossRef]
  67. Weun, S., Jones, M. A., & Beatty, S. E. (1998). Development and validation of the impulse buying tendency scale. Psychological reports, 82(3), 1123-1133. [Google Scholar] [CrossRef]
  68. Willis, S. (1991). Gündelik Hayat Klavuzu (Çev. Aksu BORA, Asuman EMRE). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. [Google Scholar]
  69. Wood, M. (1998). Socio-economic status, delay of gratification, and impulse buying. Journal of economic psychology, 19(3), 295-320. [Google Scholar] [CrossRef]
  70. Youn, S., & Faber, R. J. (2000). Impulse buying: its relation to personality traits and cues. Advances in consumer research, 27, 179-185. [Google Scholar]
  71. Yu, C., & Bastin, M. (2010). Hedonic shopping value and impulse buying behaviour in transitional economies: A symbiosis in the Mainland China marketplace. Journal of Brand Management, 18(2), 105-114. [Google Scholar] [CrossRef]