Інноваційна екосистема молдавських малих і середніх підприємств

Автори:
Івета Убрежіова1, Оксана Сокіл2, Анна Діачікова1, Стефан Апостол2
1. Католицький університет у Ружомберку (Словаччина)
2. Словацький університет сільського господарства в Нітрі (Словаччина)
Сторінки:
298 - 312
Мова оригіналу:
Англійська
Цитувати як:
Ubreziova, I., Diacikova, A., Sokil, O., & Apostol, S. (2020). Innovation Ecosystems for the Moldovan Small and Medium-Sized Enterprises. Marketing and Management of Innovations, 2, 298-312. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-22


Анотація

Глобалізаційні процеси прискорюють розвиток інновацій та їх проникнення у всі сектори економіки. Інновацію відіграють ключову роль у задоволенні потреб споживачів, зростання прибутковості компанії та підвищенні її конкурентоздатності на ринку. Авторами зазначено, що малі та середні підприємства поступово збільшують свою питому вагу у ВВП країни, а економічні показники ефективності їх функціонування впливають на обсяги державного бюджету. У статі визначено, що не дивлячись на вагомий науковий доробок у даній сфері вченими не прийнято універсального методу оцінювання рівня інноваційного розвитку ні на рівні малих та середніх підприємств, ні на національному рівні. Метою статті є аналіз інноваційної діяльності молдавських малих та середніх підприємств, визначення факторів, що впливають на їх інноваційний розвиток, а також дослідити інноваційної екосистеми на ефективність імплементації інновацій у підприємницьку діяльність. Вибірку досліджень сформовано на основі даних опитування електронною поштою 150 підприємців у період Липень-Серпень 2018 року. Авторами наголошено, що зростання рівня конкурентоспроможності малих та середніх підприємств залежить від ефективності впровадження інновацій у їх операційну діяльність. Результати дослідження свідчать, що найпоширенішим типом інновацій серед молдавських малих та середніх підприємств є інноваційна продукція. Визначено, що відсутність державного фінансового стимулювання та відтік інтелектуального капіталу стримує розвиток інноваційної екосистеми в Молдові. Авторами наголошено на необхідності формування спільних інвестиційних фондів для підтримки інноваційного розвитку малих та середніх підприємств. При цьому менеджменту малих та середніх  підприємств необхідно формувати конкурентоздатні умови праці, впроваджувати систему підвищення кваліфікації працівників та стимулювати їх до  саморозвитку. 


Ключові слова
Ключові слова: екосистема, підприємець, інновації, малі підприємства, середні підприємства.


Посилання
  1. Basso, A. (2018). Startup Innovation Ecosystems in Southern Europe, European Commission, Brussels, JRC113872. pp.4-6.
  2. Cernei, G. (2011). National Innovation Strategy of Moldova 2012-2020. Retrieved from https://slideplayer.com/slide/7415384/
  3. Cherroun, R. (2014). Product innovation and the competitive advantage. European Scientific Journal, 1, special edition, 140-157.
  4. Chladkova, H., Formankova, S. (2016). Strategy for SMEs in the area of primary agricultural production. Agricultural Economics, 62(9), 395-406. [Google Scholar] [CrossRef]
  5. Disruptive and sustaining innovation. (2018). Retrieved from https://www2.deloitte.com/il/en/pages/innovation/article/disruptive_vs_sustaining.html
  6. European Comission (EC) (2006). Green paper on innovation. Retrieved from https://europa.eu/documents/comm/green_papers/pdf/com2006_105_en.pdf
  7. Fila, M., Kucera, J. (2015). Sucasny stav inovacnej vykonnosti Slovenska a slovenskych MSP. Produktivita a inovacie, 16 (2), 25-30. [Google Scholar]
  8. Halasi, D., Schwarcz, P., Mura, L., & Rohacikova, O. (2019). The impact of EU support resources on business success of family-owned businesses. Potravinarstvo Slovak Journal of Food Sciences, 13(1), 846-853. [Google Scholar] [CrossRef]
  9. Jackson, D. J. (2019). What is an innovation ecosystem? National Science Foundation. 1(2). [Google Scholar]
  10. Janoskova, M., Palascakova. D. (2018). Corporate social responsibility as a strategic goal in business: A case study.Corporate Social Responsibility (CSR): Practices, Issues and Global Perspectives. New York: Nova Science Publishers.
  11. Jiao, H., Zhou, J., Gao, T., & Liu, X. (2016). The more interactions the better? The moderating effect of the interaction between local producers and users of knowledge on the relationship between R&D investment and regional innovation systems. Technological Forecasting and Social Change, 110, 13-20. [Google Scholar] [CrossRef]
  12. Kljucnikov, A., Civelek, M., Krajcik, V., & Kmeco, L. (2020). Innovations in Tourism Marketing: Sharing Economy Platform. Marketing and Management of Innovations, 1, 11-25. [Google Scholar][CrossRef]
  13. Koellinger, P. (2008). Why are some entrepreneurs more innovative than others? Small Business Economics, 31 (1), 21-37. [Google Scholar] [CrossRef]
  14. Madzik, P. (2019). Capture and evaluation of innovative ideas in early stages of product development. The TQM Journal, 31(6). 908-927. [Google Scholar] [CrossRef]
  15. McGrath, R. G. (2012). A brief history of inventing innovation. Harvard Business Review. Retrieved from https://hbr.org/2012/10/a-brief-history-of-inventing-innovation
  16. Mihalcova, B., Gallo, P., & Lukac., J. (2020). Management of Innovations in Finance Education: Cluster Analysis for OECD Countries. Marketing and Management of Innovations, 1, 235-244. [Google Scholar] [CrossRef]
  17. Mura, L. (2017). Current situation in Family Businesses. Managerial trends in the development of enterprises in globalisation era. Nitra: Slovak University of Agriculture in Nitra, 178-185.
  18. Nacu, C.M., Avasilca, S. (2015). A Model of Technological Innovation Process. Managing Intellectual Capital Innovation for Sustainable and Inclusive Society. pp.1783-1790
  19. Obtulovic, P. (2004). Biostatistika (Biostatistics). Nitra, SUA
  20. OECD. (2005). The Measurement of Scientific and Technological Activities. Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data: Oslo Manual. 3rd ed. Retrieved from http://www.oecd.org/science/inno/2367614.pdf
  21. Pitekova, J., & Vrablikova,M. (2019). Benchmarking of Slovak Regions in Terms of Start-UP Implementation and Creative Potential Indicators. Marketing and Management of Innovations, 4, 50-68. [Google Scholar] [CrossRef]
  22. Reiljan, J., & Paltser, I. (2015). The role of innovation policy in the national innovation system: the case of Estonia. Trames: A Journal of the Humanities and Social Sciences, 19(3), 249. [Google Scholar] [CrossRef]
  23. Schwab, K. (2018). WORLD ECONOMIC FORUM. The Global Competitiveness Report. Retrieved from http://www.cdi.org.pe/pdf/IGC/2018/The_Global_Competitiveness_Report_2018.pdf
  24. Selman, J. (2002). Leadership and innovation: Relating to circumstances and change. Innovation Journal, 7(3). 1-9. [Google Scholar]
  25. Stratan, A., Novac, A., & Maier, L. (2018). Innovation Policy in the Republic of Moldova and Its Impact on the Business Development. [Google Scholar]
  26. The Smart Guide to Service Innovation. (2014). Publications Office of the EU. Retrieved from https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/0cc79ba3-98ec-478f-a0b1-3e4e37bbf7d7/language-en
  27. Tohidi, H., & Jabbari, M. M. (2012). The important of Innovation and its Crucial Role in Growth, Survival and Success of Organisations.Procedia Technology, 1, 535-538. [Google Scholar] [CrossRef]
  28. Ubreziova, A., & Horska, E. (2011). Perception and Approach towards Corporate Social Responsibility in SMEs: Case Study of Slovak and Czech Republic. In: PEFnet 2011 European Scientific Conference of Ph.D. Students, Brno, (pp. 1-7). [Google Scholar]
  29. Ubreziova, I., Horska, E., Moravcíkova, K. & Ubreziova, A. (2015). Globalisation and local alternative economic systems: the case of the Slovak Republic. In International scientific conference Rural Development 2017. [Google Scholar] [CrossRef]
  30. Ubreziova, I., Wach, K. & Horvathova, J. (2008). Entrepreneurship in small and medium-sized enterprises: Comparative study between Slovakia and Poland for the years 2001-2007. AgriculturalEconomic, 54(8), 358-366. [Google Scholar]