Комунікаційно-контентна стратегія бренду компанії: переваги для співробітників

Автори:
Техіл Томас1
1. Університет Махатма Ганді (Індія )
Сторінки:
167 - 181
Мова оригіналу:
Англійська
Цитувати як:
Thomas, T. (2020). Employee Advocacy as a Marketing Strategy to Power Brand Promotion: an Employee Perspective. Marketing and Management of Innovations, 2, 167-181. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-12


Анотація

Ця стаття узагальнює аргументи та контраргументи в межах наукової дискусії з питання формування комунікаційно-контентної стратегії бренду компанії її працівниками. Розкрито економічну сутність соціальної ініціативи співробітників компанії на ринку товарів та послуг за рахунок створення та розповсюдження контенту бренду компанії у соціальних мережах. Проведено бібліометричний аналіз професійних журналів, експертних блогів присвячених темі digital-маркетингу та маркетингу у соціальних мережах. Основною метою проведеного дослідження є аналіз рівня обізнаності та сприйняття працівниками різних аспектів комунікаційно-контентної стратегії бренду компанії. Емпіричне дослідження проведено на основі панельних даних, сформованих за результатами опитування 102 співробітників автомобільних салонів у південних районах Кералу (Індія). Опитування здійснювалася за допомогою інструменту Google Forms. Інформування респондентів про необхідність заповнення анкети здійснювалася за допомогою електронної пошти та месенджеру WhatsApp. Методичним інструментарієм проведеного дослідження стали методи двомірного графу відповідності, описової статистики, U-критерію Манна-Уітні та критерію Краскела-Уолліса. Результати емпіричного аналізу підтвердили висунуту гіпотезу щодо дивергентного характеру участі працівників в комунікаційно-контентній стратегії бренду компанії залежно від функціональних обов’язків та їх посади. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить, що відсутність чіткої політики та рекомендацій ведення соціальних мереж, мотиваційних механізмів заохочення такої діяльності призводить до втрати потенційно можливих шляхів сталого розвитку компаній. Відзначено, що співробітники сприймають використання соціальних мереж як один із напрямків реалізацією політики корпоративної соціальної відповідальності. Результати проведеного дослідження можуть бути корисними менеджерам компанії при формуванні нової політики використання людських ресурсів за їх інтересами та професійною діяльністю в соціальних мережах для реалізації комунікаційно-контентної стратегії бренду компанії.


Ключові слова
контент маркетинг, діджитал маркетинг, ампліфікація співробітників, залучення співробітників, маркетинг в соціальних мережах


Посилання
  1. Adsyndicate. (2018). Digital Marketing for the Automotive Industry. Retrieved from https://www.adsyndicate.in/industries/digital-marketing-for-automotive-industry/
  2. Arrowsmith, J., &. Parker, J. (2013). The meaning of «employee engagement» for the values and roles of the HRM function. The International Journal of Human Resource Management, 24(14). [Google Scholar] [CrossRef]
  3. Bekolli, U. (2019). How to Transform Employees Into Powerful Brand Advocates. Retrieved from https://inside.6q.io/powerful-brand-advocates/
  4. Benz, M. (2018). 7 Brainstorming Techniques That Will Keep Your Social Media Content Flow Steady. Retrieved from https://planable.io/blog/social-media-brainstorming/
  5. Bloom, L. (2018). What Is Brand Promotion? Retrieved from https://bizfluent.com/info-8784018-brand-promotion.html
  6. Boats, S. (2019). How Automobile Industry Benefits from Digital Marketing. Retrieved from https://www.7boats.com/automobile-industry-benefits-digital-marketing/
  7. Boudaher, S. (2019). Four benefits your brand can unlock with better employee advocacy. Retrieved from https://www.marketingmag.com.au/hubs-c/opinion-boudaher-employee-advocacy/
  8. Caulton, T. (2018). Marketing Strategies for Automotive Industry. Retrieved from https://dijitul.uk/marketing-strategies-for-automotive-industry/
  9. Chen, J. (2020). 5 actionable strategies for social media branding. Retrieved from https://sproutsocial.com/insights/social-media-branding/
  10. Chronicles, H. (2018). Demystifying Employee Advocacy and How the HR Can Promote It. Retrieved from https://allthingstalent.org/2018/12/05/employee-advocacy/
  11. Ciceron. (2015). The Business Case for Employee Advocacy. Retrieved from https://www.slideshare.net/CiceronHQ/the-business-case-for-employee-advocacy-whitepaper
  12. Coles, T. (2019). 30 Social Media Content Ideas and Examples for Brands. Retrieved from https://blog.hootsuite.com/content-idea-cheat-sheet/
  13. Cooper, P., &. Tien, S. (2020). How to Create a Social Media Content Calendar: Tips and Templates. Retrieved from https://blog.hootsuite.com/how-to-create-a-social-media-content-calendar/#why
  14. Dean, B. (2019). Creating a Content Calendar. Retrieved from https://backlinko.com/hub/content/calendar
  15. Devi, S. (2015). Social Media as a Tool of Marketing: A study of Indian Automobile Industry. EPRA International Journal of Economic and Business Review, 3(1), 283-289. [Google Scholar] [CrossRef]
  16. Djukanovic, N. (2020). How to Guide Your Employees to Post More on Social Media. Retrieved from https://www.socialmediaexaminer.com/how-to-guide-employees-to-post-more-on-social-media/
  17. Droom. (2020). Digital Marketing Trends in the Automobile Industry. Retrieved from https://blog.droom.in/digital-marketing-trends-in-the-automobile-industry
  18. Durfy, L. (2018). The Secret Sauce: 5 Steps for Successful Employee Advocacy. Retrieved from https://www.postbeyond.com/blog/steps-for-successful-employee-advocacy/
  19. Feldman, B. (2017). The Secret to Making Employee Advocacy Work. Retrieved from https://www.convinceandconvert.com/digital-marketing/making-employee-advocacy-work/
  20. Fisher, A. (2019). How to Encourage Employee Advocacy on Social Media. Retrieved from https://www.forbes.com/sites/theyec/2019/08/23/how-to-encourage-employee-advocacy-on-social-media/#2e1e0ef7550b
  21. Frank, J. (2015). From engagement to empowerment – employee advocacy in the social economy. Strategic HR Review, 14(4). [Google Scholar] [CrossRef]
  22. Frederiksen, L. (2016). Make your employees your advocates. Accounting Today, 30(8), 34.
  23. Gonzales, S. ( 2019). What is the purpose of social media? Retrieved from https://www.quora.com/What-is-the-purpose-of-social-media-1
  24. G-Rank. (2019). Importance of digital marketing in the automobile sector? Retrieved from https://www.grank.co.in/automobile-digital-marketing.php
  25. Grover, P., & Mandan, R. K. (2017). Analysing the Role of Social Media in Consumer Decision Making for Purchase of Autobrands in India. International Journal of Management, 8(1), 73-83. [Google Scholar]
  26. Hall, B. (2017). Employee Advocacy: 5 steps to get your employees promoting your brand. Retrieved from https://www.interact-intranet.com/blog/employee-advocacy-5-steps-to-get-your-employees-promoting-your-brand/
  27. Heald, E. (2020). How to Write Social Media Guidelines That Help Employees and Protect Your Brand. Retrieved from https://contentmarketinginstitute.com/2020/01/write-social-media-guidelines/
  28. Holzman, S. (2019). The Ultimate Guide to Launching a Successful Employee Advocacy Program. Retrieved from https://www.nicereply.com/blog/employee-advocacy-program/
  29. Kamra, K. (2015). Influence of Social Media on the Indian Automotive Consumers: Primary Study in National Capital Region. IOSR Journal of Business and Management, 17(8), 1- 5. Retrieved from http://www.iosrjournals.org/iosr-jbm/papers/Vol17-issue8/Version-4/A017840105.pdf
  30. Katila, S. (2016). Personal Branding and Employee Advocacy in Finnish Companies. (Bachelor of Business Administration Thesis). Helsinki Metropolia University of Applied Sciences. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/ed88/24c4648988bfccc61149d6b8978658a627d6.pdf
  31. Kruse, K. (2015). 3 Types of Employee Engagement for Successful Online Marketing. Retrieved from https://www.krusecontrolinc.com/3-types-employee-engagement-online-marketing/
  32. Kuligowski, K. (2019). Your Best Social Media Marketing Tool? Your Employees. Retrieved from https://www.businessnewsdaily.com/6081-employee-social-media-profiles.html
  33. Kuutsa, M. (2016). The interrelationship between employee advocacy in social media and employee engagement. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/e8ab/beb54996b1c6b0bc2bde1c7f5ecf714a7dca.pdf
  34. Latvala, T. (2017). Employee Advocacy on Social Media: The role of management in enhancing employee advocacy. (Bachelor’s Thesis). JAMK University of Applied Sciences. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/26b8/9c8332afa95fb3ffd343f7a9953fd9983399.pdf
  35. Levinson, K. (2018). What is Employee Advocacy and How Do Marketers Win with It? Retrieved from https://business.linkedin.com/marketing-solutions/blog/linkedin-elevate/2017/what-is-employee-advocacy--what-is-it-for--why-does-it-matter-
  36. Malik, T., Joshi, S. A., & Kapoor, R. (2018). Techniques of Brand Promotion. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/326669034_Techniques_of_Brand_Promotion_Techniques_of_Brand_Promotion
  37. Mallick, C. B. (2020). Employee Advocacy on Social Media: An 8-Step Guide. Retrieved from https://www.hrtechnologist.com/articles/recruitment-marketing/employee-advocacy-program-guide/
  38. McClure, J., &. Parkinson, A. (2016). Employees as Brand Ambassadors: The State of Employee Advocacy. Retrieved from https://www.conference-board.org/retrievefile.cfm?filename=SNCR-002-Employees-as-Brand-Ambassadors1.pdf&type=subsite
  39. Morhart, F. M., Herzog, W., & Tomczak, T. (2009). Brand-Specific Leadership: Turning Employees into Brand Champions. Journal of marketing, 73(5), 122-142. [Google Scholar] [CrossRef]
  40. Nguyen, U. (2014). 1O Steps to Successful Employee Advocacy. Retrieved from https://blog.sprinklr.com/10-steps-successful-employee-advocacy/
  41. Nicole. (2020). How Do I Get My Employees to Share Branded Content on Social Media? Retrieved from https://www.socialtoaster.com/employee-social-media-content-sharing/
  42. Odhiambo, C. A. (2012). Social Media as a Tool of Marketing and Creating Brand Awareness. VAMK University of Applied Science, Vaasa, Finland. Retrieved from https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/44591/Christine.A.Odhiambo.pdf?sequence=1
  43. O'Donnell, R. (2017). Your brand, your employees and their social media. Retrieved from https://www.hrdive.com/news/your-brand-your-employees-and-their-social-media/445741/
  44. Paliwal, S. (2019). Poor Sales: Is it time for automobile industry to take the digital advertising route? Retrieved from https://www.exchange4media.com/marketing-news/poor-sales-is-it-time-for-automobile-industry-to-take-the-digital-advertising-route-98184.html
  45. Parker, J. M., Marasi, S., James, K. W., & Wall, A. (2019). Should employees be «dooced» for a social media post? The role of social media marketing governance. Journal of Business Research, 103, 1-9. [Google Scholar] [CrossRef]
  46. Payne, K. (2018). Employee Advocacy: How to Turn Your Team into Brand Advocates. Retrieved from https://mention.com/en/blog/employee-advocacy/
  47. Povaiah, R. (2017). How Indian Automotive Companies Can Embrace Digital Marketing. Retrieved from https://machine-to-machine.cioreviewindia.com/cxoinsight/how-indian-automotive-companies-can-embrace-digital-marketing-nid-3287-cid-126.html
  48. Raman, V. (2017). The What, Why and How of Employee Advocacy. Retrieved from https://nealschaffer.com/what-why-how-employee-advocacy-defined/
  49. Raza, A. (2017). Evolution of Digital Marketing in Indian Automotive Industry. Retrieved from https://www.linkedin.com/pulse/evolution-digital-marketing-indian-automotive-industry-ahmad-raza/
  50. Richardson, M., Danford, A., Stewart, P., & Pulignano, V. (2010). Employee participation and involvement: Experiences of aerospace and automobile workers in the UK and Italy. European Journal of Industrial Relations, 16(1), 21-37. [Google Scholar] [CrossRef]
  51. Russell, A. (2018). 5 Reasons Why Your Employees Should be on Social Media. Retrieved from https://onalytica.com/blog/posts/5-reasons-why-your-employees-should-be-on-social-media/
  52. Seel, A. (2018). The 7 potential benefits of employee advocacy. Retrieved from https://www.the-gma.com/result-the-7-potential-benefits-of-employee-advocacy
  53. Sehl, K. (2020). How to Create Effective Social Media Guidelines for Your Business. Retrieved from https://blog.hootsuite.com/social-media-guidelines/
  54. Shaw, A. A. (2019). Brand Promotion – Importance, Techniques & Examples. Retrieved from https://www.marketingtutor.net/brand-promotion/
  55. Singh, M. R. (2013). Role of Digital Media in Brand Promotion. Voice of Research, 2(2), 31-33. [Google Scholar]
  56. Sinha, K., Sahdeo, S. N.,, & Srivastava, A. (2016). Effect of Digital Advertising and Marketing on Consumers Attitude in Automobile Sector. International Journal of Marketing and Business Communication, 5(1). [Google Scholar]
  57. Skrba, A. (2017). The Real Reason Employees Aren’t Sharing Your Content. Retrieved from https://blog.marketo.com/2017/05/the-real-reason-employees-arent-sharing-your-content.html
  58. Smarp. (2016). How Employee Advocacy Boosts Content Marketing. Retrieved from https://resources.smarp.com/hubfs/Documents/How_Employee_Advocacy_Boosts_Content_Marketing.pdf
  59. Terpening, E. (2016). Social Media Employee Advocacy: Tapping into the power of an engaged social workforce. Retrieved from https://www.socialdialog.eu/media/Social-Media-Employee-Advocacy-Altimeter.pdf
  60. The Digital Gazette. (2018). Digital Marketing Trends in Automotive Industry. Retrieved from https://www.digitalrepublik.com/digital-marketing-newsletter/2018/02/20/benefits-of-digital-marketing-strategies-for-automotive-industry/
  61. Trier, R. (2019). Inspiring Employee Support for Your Social Media Marketing Strategy. Retrieved from https://www.weidert.com/blog/employees-supporting-social-media-strategy
  62. Wasyluk, A. (2015). What Is Employee Advocacy & How Does It Really Work? Retrieved from https://medium.com/@socialeyze/what-is-employee-advocacy-how-does-it-really-work-1bea7921571b
  63. White, R. L. (2020). How to Use Employee Advocacy to Fuel Marketing Campaigns. Retrieved from https://trackmaven.com/blog/employee-advocacy-marketing/
  64. Zoukelman, N. (2018). How to Launch an Employee Advocacy Program in 6 Easy Steps. Retrieved from https://www.oktopost.com/blog/launch-an-employee-advocacy-program-in-6-steps/