Управління інноваціями у фінансовій освіті: кластерний аналіз для країн ОЕСР

Автори:
Богуслава Михалкова1, Пітер Галло2, Юзеф Лукач1
1. Університет економіки у Братиславі (Словаччина)
2. Прешовський університет (Словаччина)
Сторінки:
235 - 244
Мова оригіналу:
Англійська
Цитувати як:
Mihalcova, B., Gallo, P., & Lukac., J. (2020). Management of Innovations in Finance Education: Cluster Analysis for OECD Countries. Marketing and Management of Innovations, 1, 235-244. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-19


Анотація

У статі проаналізоано особливості фінансової освіти учнів у країнах ОЕСР. Авторами зазначено, що фінансова грамотність є основою для розуміння функціонування фінансових ринків та управління особистими фінансовими ресурсами. У статті зазначено, що фінансова освіта формує та розвиває професійні компетенції учнів щодо прийняття фінансових рішень, а саме: розуміння сутності грошей та управління ними в умовах інвестиційного ризику. На основі результатів систематизації наукових напрацювань визначено, що система оцінювання рівня фінансової грамотності учнів початкової та середньої школи залежить від конкретної країни. При цьому одним із поширеніших універсальних підходів є міжнародне оцінювання знань учнів PISA. Авторами відмічено, що даний рейтинг ранжує учнів за рівнем знань щодо управління власними фінансовими ресурсами з метою досягнення максимальної користі. Метою статі є кластерний аналіз країн ОЕСР за рівнем фінансової грамотності з метою визначення країн лідерів та поширити їх інновції серед інших країн. Базу дослідження сформовано на основі даних рейтингу PISA 2015 для країн ОЕСР. Отримані результати дослідження представлено у вигляді кластерів у розрізі країн. Авторами встановлено, що рівні фінансової та математичної грамотності є однаковими для 15-ти річних учнів. Визначено, що учні Словацької республіки, Іспанії, Чилі та Литви розміщені в одному кластері за рівнем фінансової грамотності. При цьому авторами наголошено, що якість професійно-технічної освіти підлягає критиці роботодавців, рівень освіти учнів не відповідає потребам сучасного ринку праці через низький рівень їх практичної підготовки. Результати дослідження мають практичне значення і можуть бути використані для визначення рівня конкурентоспроможності країн у сфері фінансової грамотності. У свою чергу, запропонована методологія може бути застосована для оцінювання та аналізу результатів рейтингу PISA 2018.


Ключові слова
кластерний аналіз, фінансова грамотність, PISA, учні, країни ОЄСР, Словаччина.


Посилання
  1. Agnew, S., & Cameron-Agnew, T. (2015). The influence of consumer socialisation in the home on gender differences in financial literacy. International Journal of Consumer Studies, 39(6), 630-638. [Google Scholar] [CrossRef]
  2. Al-Tamini, H.A.H. (2009). Financial literacy and investment decisions of UAE investors. Journal of Risk Finance, 10(5). [Google Scholar] [CrossRef]
  3. Amagir, A., Groot, W., Maassen van den Brink, H., & Wilschut, A. (2018). A review of financial-literacy education programs for children and adolescents. Citizenship, Social and Economics Education, 17(1), 56-80. [Google Scholar] [CrossRef]
  4. Arellano, A., Camara, N., & Tuesta, D. (2014). The effect of self-confidence on financial literacy. BBVA Research, 14, 28. [Google Scholar]
  5. Bilan, Y., Lyeonov, S., Lyulyov, O. & Pimonenko, T. (2019). Brand management and macroeconomic stability of the country. 
  6. Bongomin, G. O. C., Ntayi, J. M., Munene, J. C., & Malinga, C. A. (2017). The relationship between access to finance and growth of SMEs in developing economies. Review of International Business and Strategy, 27 (4), 520-538. [Google Scholar] [CrossRef]
  7. Chui, A. C., Titman, S., & Wei, K. J. (2010). Individualism and momentum around the world. The Journal of Finance, 65(1), 361-392. [Google Scholar] [CrossRef]
  8. Csikosova, A., & Antosova, M. (2015). Measurement of financial literacy of universities students in Slovakia and necessity of education in the area. In 2014 IEEE 12th IEEE International Conference on Emerging eLearning Technologies and Applications (ICETA) (pp. 11-15). IEEE. [Google Scholar] [Google Scholar]
  9. Duflo, E., & Saez, E. (2003). The role of information and social interactions in retirement plan decisions: Evidence from a randomized experiment. The Quarterly journal of economics, 118(3), 815-842. [Google Scholar] [CrossRef]
  10. Gallo Jr, P., Cabinova, V., Onuferova, E., Gallo, P., & Gallo, J. (2019). The Influence of Leadership Style on the Work Activity of Employees in the Selected Financial Institution. Calitatea, 20(170), 90-93. [Google Scholar]
  11. Hazudin, S. F, Tarmuji, N. H., Kader, M. A. R. A., Majid, A. A., Aziz, N.N. A., & Ishak, M. (2018). The relationship between previous mathematics performance, and level of financial literacy and financial well-being of university students. In AIP Conference Proceedings (Vol. 1974, No. 1, p. 050001). AIP Publishing LLC. [Google Scholar] [CrossRef]
  12. Hospido, L., Villanueva, E., & Zamarro, G. (2015). Finance for all: The impact of financial literacy training in compulsory secondary education in Spain. [Google Scholar] [CrossRef]
  13. Kadoya, Y., & Khan, M. S. R. (2019). What determines financial literacy in Japan?. Journal of Pension Economics & Finance, 1-19. [Google Scholar] [CrossRef]
  14. Kirsch, I. S., & Jungeblut, A. (1986). Literacy: Profiles of America’s Young Adults. National Assessment of Educational Progress, Educational Testing Service, Princeton. [Google Scholar]
  15. Koonce, J.C., Mimura, Y., Mauldin, T., Rupured, M., & Jordan, J. (2008). Financial Information: Is It Related to Savings and Investing Knowledge and Financial Behavior of Teenagers? Journal of Financial Counseling and Planning, 19(2), 19-28. [Google Scholar]
  16. Korcsmaros, E., Seben, Z., Machova, R., & Feher, L. (2019). Promotion of Euro Introduction in Slovakia: Financial Literacy of Generation X and Y. Marketing and Management of Innovations, 3, 11-21. [Google Scholar] [CrossRef]
  17. Kozel, R., Chuchrova, K., & Sanda, M. (2017). «PESTLE analysis and its impact factor as an innovative IT application in industrial enterprises», in Proceedings of the 25th IDIMT-2017, Digitalization in Management, Society and Economy, Podebrady, Czech Republic, Linz: Trauner. 
  18. Lusardi, A., & Mitchell, O.S. (2011). Financial literacy and planning: Implications for retirement wellbeing (No. w17078). National Bureau of Economic Research. [Google Scholar] [CrossRef]
  19. Mihalcova, B., Csikosova, A., & Antosova, M. (2014). Financial literacy–the urgent need today. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 109, 317-321. [Google Scholar] [CrossRef]
  20. Ministerstvo financi Ceske republiky. (2010). Narodni strategie financniho vzdělavani. Retrieved from http://www.msmt.cz/file/31443/
  21. Moure, N.G. (2016). Financial literacy and retirement planning in Chile. Journal of Pension Economics & Finance, 15 (2), 203-223. [Google Scholar] [CrossRef]
  22. Murphy, J. L. (2013). Psychosocial factors and financial literacy. Social Security Bulletin, 73(1), 73-81. [Google Scholar]
  23. Pietruszka-Ortyl, A. (2019). The Impact of Organizational Culture for Company’s Innovation Strategy. Marketing and Management of Innovations, 3, 178-192. [Google Scholar] [CrossRef]
  24. Policy Research Initiative, & Social & Enterprise Development Innovations (Organization). (2004). Financial Capability and Poverty: Discussion Paper. Policy Research Initiative. Polish Journal of Management Studies 19(2), 61-74.
  25. Sekita, S. (2011). Financial literacy and retirement planning in Japan. Journal of Pension Economics & Finance, 10 (4), 637-656. [Google Scholar] [CrossRef]
  26. Shim, S., Barber, B. L., Card, N. A., Xiao, J. J., & Serido, J. (2010). Financial socialization of first-year college students: The roles of parents, work, and education. Journal of youth and adolescence, 39(12), 1457-1470. [Google Scholar] [CrossRef]
  27. Sohn, S. H., Joo, S. H., Grable, J. E., Lee, S., & Kim, M. (2012). Adolescents’ financial literacy: The role of financial socialization agents, financial experiences, and money attitudes in shaping financial literacy among South Korean youth. Journal of Adolescence, 35(4), 969-980. [Google Scholar] [CrossRef]
  28. Stankovicova, I., & Vojtkova, M. (2007). Viacrozmerne statisticke metody s aplikaciami. Iura Edition, Bratislava.
  29. Titko, J, Lace, N., & Polajeva, T. (2015). Financial issues perceived by youth: preliminary survey for financial literacy evaluation in the Baltics. Oeconomia Copernicana, 6(1), 75-98. [CrossRef]
  30. Vilamova, S., Besta, P., Kozel, R., Janovska, K., Piecha, M., Levit, A., ... & Sanda, M. (2016). Quality quantification model of basic raw materials. Metalurgija, 55(3), 375-378. [Google Scholar]
  31. Wise, S. (2013). The impact of financial literacy on new venture survival. International Journal of Business and Management, 8 (23), 30. [Google Scholar] [CrossRef]
  32. Ying, Q., Hassan, H., & Ahmad, H. (2019). The role of a manager’s intangible capabilities in resource acquisition and sustainable competitive performance. Sustainability, 11(2), 527. [Google Scholar][CrossRef]
  33. Zhu, A. Y. F., & Chou, K. L. (2018). Financial Literacy Among Hong Kong’s Chinese Adolescents: Testing the Validity of a Scale and Evaluating Two Conceptual Models. Youth & Society. [Google Scholar] [CrossRef]