Інновацій в управлінні персоналом: контент-аналіз

Автори:
Ельмортада Асмаа1, Мохліс Чамс-Еддоха2, Мохліс Ахмед1, Ельфезазі Саїдб1
1. Університет Каді Аяд (Марокко)
2. Університет Хасана II (Марокко)
Сторінки:
182 - 191
Мова оригіналу:
Англійська
Цитувати як:
Elmortada, A., Mokhlis, C.-E., Mokhlis, A. & Elfezazi, S. (2020). Innovations in HR Management: a Content Analysis Approach. Marketing and Management of Innovations, 1, 182-191. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-14


Анотація

У статті зазначено, що одним із завдань управління людськими ресурсами (УЛР) є підвищення рівня задоволеності умовами праці як менеджерів, так і працівників. Головною метою дослідження є аналіз сучасних викликів, які постають перед менеджерами промислових підприємств при впровадженні практик УЛР у країнах, що розвиваються, на прикладі Марокко. Для дослідження у статті використано методологію контент-аналізу. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі відповідей 30 менеджерів, які взяли участь у неформальному інтерв’ю. У статті проаналізовано рівень задоволеності менеджерів функціями УЛР, описано практики, які використовуються для мотивації працівників, виявлено слабкі місця та бар’єри, що знижують ефективність УЛР на промислових підприємствах Марокко. Отримані емпіричні результати дослідження свідчать, що найбільший негативний вплив на ефективність УЛР здійснюють такі фактори як: відсутність належної структурованості відділу кадрів; не розвиненість системи документообігу; некомпетентність працівників; відсутність ефективних методів управління. При цьому авторами зазначено, що для підвищення ефективності УЛР доцільним є впровадження системи підвищення кваліфікації кадрів, розроблення системи охорони праці та системи контролю відповідності поставлених завдань, формування системи соціальної підтримки працівників пенсійного віку. У ході дослідження встановлено, що відсутність активного спілкування, чітких цілей, а також обмін нецільовою внутрішньою інформацією  являються факторами-дестимуляторами ефективності УЛР. Для вирішення визначених проблем авторами запропоновано впровадити інформаційне забезпечення УЛР та відповідні ІТ інструменти. У статті доведено, що інформаційні системи стимулюють активну комунікацію між працівниками, структуроване зберігання інформації та формування баз даних, що сприяє підвищенню якості прийнятих рішень. Авторами зазначено, що результати дослідження можуть бути корисними для спеціалістів відділу кадрів та керівників підприємств.


Ключові слова
управління людськими ресурсами, функції відділу кадрів, контент-аналіз, промислові підприємства, Марокко, задоволення умовами праці, ефективність функціонування відділу кадрів, інтеграція IT-інструментів, інформаційні системи, системи бази знань, взаємодія людина-комп’ютер.


Посилання
  1. Alderfer, C.P. (1969). An empirical test of a new theory of human needs. Organization behavior and human performance, 4(2), 142-175. [Google Scholar] [CrossRef]
  2. Bardin, L. (1989). L'analyse de contenu (5e ed.). Paris: Presses Universitaires de France.
  3. Berry, L. L. (1981). The employee as customer. Journal of retailing banking,3(1), 33-40.
  4. Boudreau J. W., & Ramstad P. M. (2006). Talentship and HR measurement and analysis: From ROI to strategic, human resource planning. Human resource planning, 29(1), 25-33.
  5. Chester B. (1938). The function of executives, p. 139.
  6. Chiocchio, F., Grenier, S., & O’, T. A. (2012). The effects of collaboration on performance: A multilevel validation in project teams. International Journal of Project Organisation and Management, 4(1), 1. [Google Scholar] [CrossRef]
  7. Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage Publications.
  8. DeRue, D. S., Hollenbeck, J., Ilgen, D., & Feltz, D. (2010). Efficacy dispersion in teams: Moving beyond agreement and aggregation. Personnel Psychology, 63(1), 1-40. [Google Scholar][CrossRef]
  9. Downe-Wamboldt, B. (1992). Content analysis: method, applications, and issues. Health Care for Women International, 13(3), 313-321. [Google Scholar] [CrossRef]
  10. Dul, J. & Hak, T. (2007). Case study methodology in business research. Routledge. [Google Scholar]
  11. Ely, M., Anzul, M., Friedman, T., & Garner, D. (1991). Doing qualitative research: Circles within circles (Vol. 3). Psychology Press. [Google Scholar]
  12. Edmans, A. (2011). Does the stock market fully value intangibles? Employee satisfaction and equity prices. Journal of Financial economics, 101(3), 621-640. [Google Scholar] [CrossRef]
  13. Fabi B., Martin Y., & Valois P. (1999). Favoriser l’engagement organisationnel des personnes oeuvrant dans des organisation en transformation. GESTION -MONREAL, 24, 102-113. 
  14. Farnham, D. (2010). Human Resource Management in Context. (3rd Edition). McGraw-Hill Education.
  15. Foucher, R. (1980). Concept et Mesure de la Satisfaction au Travail et des Besoins Relies au Travail: Applications aux Enseignants du Niveau Collegial Quebecois. Secteur Francophone, Thèse de doctorat en psychologier Inedit. 
  16. Gilbert P., Charpentier M., & Layole G.(2007). Evaluation et pilotage de la performance RH. Donnez de l’intelligence à vos tableaux de bord. Revue Entreprise & Personnel.
  17. Glesne, C., Peshkin,A. (1992). Becoming qualitative researchers:An introduction. White Plains, NY: Longman.
  18. Hackman, J. R. (2012). From causes to conditions in group research. Journal of organizational Behavior, 33(3), 428-444 [Google Scholar] [CrossRef]
  19. Heintzman R, & Marson B,. (2005). People, service and trust: is there a public sector service value chain? International Review of Administrative Sciences, 71(4), 549-575. [Google Scholar][CrossRef]
  20. Heskett, J.L., JONES, T. O., Loveman, G. W., Sasser, W. E., & Schlesinger, L. A. (1994). Putting the service profit chain to work. Harvard Business Review, 72(2), 164-174. [Google Scholar]
  21. Igalens, J. (1999). Satisfaction au travail. [auteur du livre] R Le Duff. Encyclopedie de la gestion et du management. Paris: Dalloz.
  22. Iglesias, K, Renaud, O., & Tschan, F. (2010). La satisfaction au travail. Revue internationale de psychosociologie, 16(40), 245-270. [Google Scholar] [CrossRef]
  23. Jamshidian A., Izadian N., & Shams Z. M. (2016). An evaluation of maturity of human resources management strategy based on philips model. Journal of Fundamental and Applied Sciences., 8(2S), 1546-1562.
  24. Kehri, S. (2012). La problematique de l’integration strategique des Ressources Humaines dans l’entreprise algerienne. (Doctoral dissertation, Universite Mouloud Mammeri). [Google Scholar]
  25. Laitinen, E.K. (2004). Nonfinancial factors as predictors of value creation: Finish evidence. Review of accounting and finance. [Google Scholar] [CrossRef]
  26. L’analyse de contenu au discours (2018). Retrieved from http://www.analyse-du-discours.com/l-analyse-de-contenu-du-discours
  27. Lewis A. L. F. (1981). Job satisfaction, decisional discrepancy, academic social climate, and academic achievement in selected title i elementary schools. [Google Scholar]
  28. Lincoln, Y. S. & Guba, E.G. (1986). But is it rigorous? Trustworthiness and authenticity in naturalistic evaluation. New directions for program evaluation, 1986(30), 73-84. [Google Scholar][CrossRef]
  29. Luthans, F. (1998). Organizational Behavior. 8 Edition, McGraw-Hill, Boston, p.147
  30. McMahan, G. C., Virick, M., & Wright, P. M. (1999). Alternative theoretical perspectives for strategic human resource management revisited: Progress, problems, and prospects. Research in personnel and human resource management, 4(1), 99-122.
  31. Mellahi, K., Morrell, K., & Wood, G. (2003). The ethical business: challenges and controversies. Macmillan International Higher Education. [Google Scholar]
  32. Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. Revised and Expanded from “Case Study Research in Education". Jossey-Bass Publishers, 350 Sansome St, San Francisco, CA 94104. [Google Scholar]
  33. Meyssonnier, R. & Roger, A. (2006).  L’impact du cocooning organisationnel et des opportunites d’emploi sur le lien entre satisfaction au travail et intention de quitter. XVIIème Congrès de l’AGRH, 16-17.
  34. Mignonac, K. (2004), Que mesure-t-on reellement lorsque l’on invoque le concept de satisfaction au travail? Revue de gestion desrRessources humaines, (53), 80-93. [Google Scholar]
  35. Miles, M., & Huberman. A.M. (1984). Qualitative data analysis: A sourcebook of new methods.  In Qualitative data analysis: a sourcebook of new methods. Sage publications. [Google Scholar]
  36. Patterson, C. (2010). Business briefs: Business theory made easy. Ventus Publishing ApS. Retrieved from http://www.bookboon.com
  37. Price, J. L. (2001). Reflections on the determinants of voluntary turnover. International Journal of manpowe[Google Scholar] [CrossRef]
  38. Purcell, J., Kinnie, N., Hutchinson S., Rayton, B. & Swart, J. (2003). Understanding the people and performance link: unlocking the black box. London: CIPD Publishing. [Google Scholar]
  39. Spector, P.E. (1997). Job Satisfaction: Application Assessment, causes and consequences (Vol. 3). Sage Publications. [Google Scholar]
  40. Strivasta S.K. (1982). Job satisfaction among private and public secondary school teachers. Perspectives in Psychological Research. [Google Scholar]
  41. Thietart R.A. (2014). Methodes de recherche en management. Paris. Dunod. [Google Scholar]
  42. Trepe, A., Aubert, P., Bermond, F., Carrère, J. M., Delanoue, M., & Gouzi, B. (2010). L’evaluation de la performance de la fonction RH: De la theorie à la pratique des DG. Memoire d’expertise, universite de DAUPHINE, Paris. [Google Scholar]
  43. Troxel, J. P. (1954). Elements in Job Satisfaction. Personnel, 31, 199-205.
  44. Ulrich, D. (1997). Measuring human resources: an overview of practice and a prescription for results. Human Resource Management: Published in Cooperation with the School of Business Administration, The University of Michigan and in alliance with the Society of Human Resources Management, 36(3), 303-320. [Google Scholar]
  45. Usunier, J.C. (1993). International Marketing: a cultural approach. Phillip Allan.
  46. Wang, H., Sui, Y., Luthans, F., Wang, D., & Wu, Y. (2014). Impact of authentic leadership on performance: Role of followers’ positive psychological capital and relational processes. Journal of Organizational Behavior, 35(1), 5-21. [Google Scholar] [CrossRef]
  47. Wacheux, F. (1996). Methodes qualitatives et recherche en gestion. (No. hal-00157140).