Взаємозв'язок між соціальним капіталом та психологічним добробутом: посередницька роль Інтернет-маркетингу

Автори:
Сід Халіл Ахмед1, Мухаммад Майід Хан2, Рао Ааамір Хан2, Бахаудін Г. Муйтаба3
1. Університет Лоралай (Пакистан)
2. COMSATS університет Ісламабаду (Пакистан)
3. Південний університет Нова (США)
Сторінки:
40 - 53
Мова оригіналу:
Англійська
Цитувати як:
Ahmed, S.K., Khan, M.M., Khan, R. A., & Mujtaba, B.G. (2020). The Relationship Between Social Capital and Psychological Well-Being: the Mediating Role of Internet Marketing. Marketing and Management of Innovations, 1, 40-53. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.1-03


Анотація

Метою статті є аналіз взаємозв’язку між соціальним капіталом та психологічним добробутом на основі суб’єктивного оцінювання рівня соціальної підтримки студентів. Підґрунтям дослідження стала теорія соціального капіталу, в основі якої лежить комунікація людей через соціальну підтримку з метою підвищення їх соціального добробуту. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів опитування 368 студентів освітнього ступеня «Магістр» п’яти різних кампусів. Емпіричні результати використання методу PLS підтвердили гіпотезу, що соціальна підтримка є статистично значущим пояснювальним фактором взаємозв’язку між соціальним капіталом та психологічним добробутом студентів. При цьому використання соціальних мереж підсилює взаємозв’язок між соціальним капіталом та суб’єктивним оцінюванням студентами їх соціальної підтримки у суспільних питаннях. Авторами зазначено, що отримані результати можуть бути використані для виявлення та нівелювання факторів, що спричиняють відчуття ізольованості та самотності під час онлайн взаємодії. Авторами наголошено, що результати дослідження мають практичне значення для користувачів цифрових засобів інформації, а також керівників закладів вищої освіти, що впроваджують дистанційну форму навчання. У статті доведено, що підвищення рівня соціального добробуту студентами та їх соціального капіталу сприяє поліпшенню психологічного добробуту студентів, які навчаються у віртуальних університетах. Авторами наголошено, що будь-який віртуальний університет повинен розробити та запустити додаток, що являє собою неформальний соціальний форум з метою формування віртуального студентського середовища. Даний форум забезпечить підтримку комунікації між студентами та уникнення відчуття ізольованості. У свою чергу, для викладачів запропоновано ведення неформальних блогів для комунікації зі студентами кожного тижня з метою компенсації відсутності особистого спілкування у реальному житті. Авторами зазначено, що менеджмент віртуального університету повинен забезпечити більшу кількість прямих взаємодій та семінарів (краще один раз у семестр, ніж один раз протягом усієї навчальної програми). Відповідно до результатів дослідження авторами визначено, що впровадження запропонованих заходів дозволить вирішити проблему відчуття ізольованості серед студентів. У статті доведено, що використання запропонованої моделі в умовах віртуальних університетів може надати місцевим та іноземним студентам більшу соціальну підтримку, що сприятиме покращенню їх соціального добробуту. 


Ключові слова
психологічний добробут, соціальний капітал, інтернет-маркетинг, використання соціальних мереж, соціальна підтримка, e-learning, віртуальне залучення, соціальні зв’язки, соціальна взаємодія в онлайн, самотність, усамітнення.


Посилання
  1. Afzal, A., Khan, M. M., and Mujtaba, B. G. (2018). The Impact of Project Managers’ Competencies, Emotional Intelligence and Transformational Leadership on Project Success in the Information Technology Sector. Marketing and Management of Innovations, 2, 142-154. Link: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/en/journals/2018/2/184-195
  2. Ali, A. (2003). Instructional design and online instruction. TechTrends, 47(5), 42-45. [Google Scholar] [CrossRef]
  3. Arif, M., & Kanwal, S. (2016). Adoption of social media technologies and their impact on students’ academic performance: The only way for future survival of distance education students in Pakistan. Pakistan Journal of Information Management and Libraries, 18(1), 25-36. [Google Scholar]
  4. Arshad, M., Akram, M. S., Arshad, S., & Nazir, A. (2014). Social Networking Sites: A Path of Learning In Higher Education. Pakistan Journal of Science, 66(4), 362–366. [Google Scholar]
  5. Barbara, L. M. & Vakili, D., (2005). A Learner-Centered Framework for E-Learning. Teacher College Record, 107, (8), 1582-1600.
  6. Basilisco, R., & Cha, K. J. (2015). Uses and gratification motivation for using Facebook and the impact of Facebook usage on social capital and life satisfaction among Filipino users. International Journal of Software Engineering and Its Applications, 9(4), 181-194. [Google Scholar]
  7. Best, P., Manktelow, R., & Taylor, B. (2014). Online communication, social media and adolescent wellbeing: A systematic narrative review. Children and Youth Services Review, 41, 27-36. [Google Scholar] [CrossRef]
  8. Burke, M., & Kraut, R. E. (2016). The relationship between Facebook use and well-being depends on communication type and tie strength. Journal of computer-mediated communication, 21(4), 265-281. [Google Scholar] [CrossRef]
  9. Chan, M. (2015). Mobile phones and the good life: Examining the relationships among mobile use, social capital and subjective well-being. New Media & Society, 17(1), 96-113. [Google Scholar] [CrossRef]
  10. Chang, C. M., & Hsu, M. H. (2016). Understanding the determinants of users’ subjective well-being in social networking sites: An integration of social capital theory and social presence theory. Behaviour & Information Technology, 35(9), 720-729. [Google Scholar] [CrossRef]
  11. Charoensukmongkol, P. (2014). Effects of support and job demands on social media use and work outcomes. Computers in Human Behavior, 36, 340-349. [Google Scholar] [CrossRef]
  12. Chen, H. T., & Li, X. (2017). The contribution of mobile social media to social capital and psychological well-being: Examining the role of communicative use, friending and self-disclosure. Computers in Human Behavior, 75, 958-965. [Google Scholar] [CrossRef]
  13. Chen, Y. (2017). WeChat use among Chinese college students: Exploring gratifications and political engagement in China. Journal of International and Intercultural Communication, 10(1), 25-43. [Google Scholar] [CrossRef]
  14. Chumg, H. F., Seaton, J., Cooke, L., & Ding, W. Y. (2016). Factors affecting employees' knowledge-sharing behaviour in the virtual organisation from the perspectives of well-being and organisational behaviour. Computers in Human Behavior, 64, 432-448. [Google Scholar] [CrossRef]
  15. Coll‐Planas, L., del Valle Gomez, G., Bonilla, P., Masat, T., Puig, T., & Monteserin, R. (2017). Promoting social capital to alleviate loneliness and improve health among older people in S pain. Health & social care in the community, 25(1), 145-157. [Google Scholar] [CrossRef]
  16. Dhir, A., & Tsai, C. C. (2017). Understanding the relationship between intensity and gratifications of Facebook use among adolescents and young adults. Telematics and Informatics, 34(4), 350-364. [Google Scholar] [CrossRef]
  17. Ellison, N. B., Steinfield, C., & Lampe, C. (2007). The benefits of Facebook “friends:” Social capital and college students’ use of online social network sites. Journal of computer-mediated communication, 12(4), 1143-1168. [Google Scholar] [CrossRef]
  18. Ercan, T. (2010). Effective use of cloud computing in educational institutions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 938-942. [Google Scholar] [CrossRef]
  19. Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics. [Google Scholar] [CrossRef]
  20. Gul, I., Ramzan, M., & Batool, S. (2017). The Efficacy of E-learning Technologies in Higher Education: Students’ Perspective. [Google Scholar]
  21. Hair Jr, J. F., Hult, G. T.M., Ringle,C., & Sarstedt, M. (2016). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage Publications. [Google Scholar] []
  22. Hair, J. F., Sarstedt, M., Ringle, C. M., & Mena, J. A. (2012). An assessment of the use of partial least squares structural equation modeling in marketing research. Journal of the academy of marketing science, 40(3), 414-433. [Google Scholar]
  23. Henseler, J., Dijkstra, T. K., Sarstedt, M., Ringle, C. M., Diamantopoulos, A., Straub, D. W., & Calantone, R. J. (2014). Common beliefs and reality about PLS: Comments on Rönkkö and Evermann (2013). Organizational research methods, 17(2), 182-209. [Google Scholar] [CrossRef]
  24. Henseler, J., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validity in variance-based structural equation modeling. Journal of the academy of marketing science, 43(1), 115–135. [Google Scholar] [CrossRef]
  25. Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. In New challenges to international marketing. Emerald Group Publishing Limited. [Google Scholar]
  26. Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 6(1), 1-55. [Google Scholar] [CrossRef]
  27. Hu, S., Gu, J., Liu, H., & Huang, Q. (2017). The moderating role of social media usage in the relationship among multicultural experiences, cultural intelligence, and individual creativity. Information Technology & People. [Google Scholar] [CrossRef]
  28. Hu, X., Kim, A., Siwek, N., & Wilder, D. (2017). The Facebook paradox: Effects of Facebooking on individuals’ social relationships and psychological well-being. Frontiers in psychology, 8, 87. [Google Scholar] [CrossRef]
  29. Huang, H. Y., Chen, P. L., & Kuo, Y. C. (2017). Understanding the facilitators and inhibitors of individuals’ social network site usage. Online Information Review. [Google Scholar]
  30. Hulland, J. (1999). Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: A review of four recent studies. Strategic management journal, 20(2), 195-204. [Google Scholar][CrossRef]
  31. Hussain, I., Hussain, I., & Ramzan, M. (2019). Future Prospects of Virtual Education in Pakistan: Opportunities and Challenges. Journal of Research in Social Sciences, 7(1).
  32. Tang, J. H., Chen, M. C., Yang, C. Y., Chung, T. Y., & Lee, Y. A. (2016). Personality traits, interpersonal relationships, online social support, and Facebook addiction. Telematics and Informatics, 33(1), 102-8. [Google Scholar] [CrossRef]
  33. Kalhoro, A. A., & Mallah, G. A. (2017). Rationale for E-Learning System in Pakistan: An Analysis. International Journal of Computer Science and Emerging Technologies, 1(1) 37-43.
  34. Ko, H. C., Wang, L. L., & Xu, Y.T. (2013). Understanding the different types of social support offered by audience to A-list diary-like and informative bloggers. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(3), 194-199. [Google Scholar] [CrossRef]
  35. Kozulin, A., Gindis, B., Ageyev, V. S., & Miller, S. M. (Eds.). (2003). Vygotsky's educational theory in cultural context. Cambridge University Press.
  36. Lee, S., Chung, J. E., & Park, N. (2018). Network environments and well-being: an examination of personal network structure, social capital, and perceived social support. Health communication, 33(1), 22-31. [Google Scholar] [CrossRef]
  37. Lee, S., Chung, J. E., & Park, N. (2016). Linking cultural capital with subjective well-being and social support: The role of communication networks. Social Science Computer Review, 34(2), 172-196. [Google Scholar] [CrossRef]
  38. Lemon, K. N., & Wangenheim, F. V. (2009). The reinforcing effects of loyalty program partnerships and core service usage: a longitudinal analysis. Journal of Service Research, 11(4), 357-370. [Google Scholar] [CrossRef]
  39. Li, X., & Chen, W. (2014). Facebook or Renren? A comparative study of social networking site use and social capital among Chinese international students in the United States. Computers in Human Behavior, 35, 116-123. [Google Scholar] [CrossRef]
  40. Lin, T. C., Cheng, H. K., Wang, F. S., & Chang, K. J. (2012). A study of online auction sellers’ intention to switch platform: The case of Yahoo! Kimo versus Ruten_eBay. Decision Sciences, 43(2), 241-272. [Google Scholar] [CrossRef]
  41. Mahmood, Q. K., Zakar, R., & Zakar, M. Z. (2018). Role of Facebook use in predicting bridging and bonding social capital of Pakistani university students. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 28(7), 856-873. [Google Scholar] [CrossRef]
  42. Malik, N. A. (2017). BOOTSTRAPPING A UNIVERSITY-THE CASE OF THE VIRTUAL UNIVERSITY OF PAKISTAN. International Journal on Innovation in Online Education, 1(3). [Google Scholar]
  43. Mao, Y., & Qian, Y. (2015). Facebook use and acculturation: The case of overseas Chinese professionals in western countries. International Journal of Communication, 9(1), 2467-2486. [Google Scholar]
  44. Mujtaba, B. G. and Afza, T. (2013). Virtual leaps in distance education: A conversation with dr. naveed A. malik, founding rector of the virtual university of pakistan. Journal of Applied Management and Entrepreneurship, 18(3), 113-122. [Google Scholar]
  45. Mujtaba, B.G. (2007). Understanding the needs and wants of virtual students: Online MBA Program at the H. Wayne Huizenga School of Business and Entrepreneurship of Nova Southeastern University. TechTrends, 51(6), 46. [Google Scholar] [CrossRef]
  46. Munzel, A., Galan, J. P., & Meyer-Waarden, L. (2018). Getting by or getting ahead on social networking sites? The role of social capital in happiness and well-being. International Journal of Electronic Commerce, 22(2), 232-257. [Google Scholar] [CrossRef]
  47. Oh, H. J., Ozkaya, E., & LaRose, R. (2014). How does online social networking enhance life satisfaction? The relationships among online supportive interaction, affect, perceived social support, sense of community, and life satisfaction. Computers in Human Behavior, 30, 69-78. [Google Scholar] [CrossRef]
  48. Pang, H. (2017). Is smartphone creating a better life? Exploring the relationships of the smartphone practices, social capital and psychological well-being among college students. International Journal of Advanced Media and Communication, 7(3), 205-223. [Google Scholar] [CrossRef]
  49. Pang, H. (2018). Can microblogs motivate involvement in civic and political life? Examining uses, gratifications and social outcomes among Chinese youth. Online Information Review. [Google Scholar] [CrossRef]
  50. Pang, H. (2018). Exploring the beneficial effects of social networking site use on Chinese students’ perceptions of social capital and psychological well-being in Germany. International Journal of Intercultural Relations, 67, 1-11. [Google Scholar] [CrossRef]
  51. Pang, H. (2018). Understanding the effects of WeChat on perceived social capital and psychological well-being among Chinese international college students in Germany. Aslib Journal of Information Management. [Google Scholar] [CrossRef]
  52. Putnam, R. D. (2000). Bowling alone: America’s declining social capital. In Culture and politic (pp. 223-234). Palgrave Macmillan, New York. [Google Scholar] [CrossRef]
  53. Raza, S. A., Qazi, W., & Umer, A. (2017). Facebook is a source of social capital building among university students: evidence from a developing country. Journal of Educational Computing Research, 55(3), 295-322. [Google Scholar] [CrossRef]
  54. Ringle, C. M., Wende, S., & Will, A. (2005). SmartPLS 2.0 M3 Beta.
  55. Robbins, S. P., & Singer, J. B. (2014). From the editor – The medium is the message: Integrating social media and social work education. [Google Scholar] [CrossRef]
  56. Ruiz, J. G., Mintzer, M. J., & Leipzig, R. M. (2006). The impact of e-learning in medical education. Academic medicine, 81(3), 207-212. [Google Scholar]
  57. Schultz, T. W. (1961). Investment in human capital. The American economic review, 51(1), 1-17. [Google Scholar]
  58. Siraj, A. (2018). Impact of Internet Use on Social Capital: Testing Putnam’s Theory of Time Displacement in Urban Pakistan. The Journal of Social Media in Society, 7(1), 456-468. [Google Scholar]
  59. Sobaih, A. E. E., & Moustafa, M. A. (2016). Speaking the same language: the value of social networking sites for hospitality and tourism higher education in Egypt. Journal of Hospitality & Tourism Education, 28(1), 21-31. [Google Scholar] [CrossRef]
  60. Teng, C. I. (2017). Strengthening loyalty of online gamers: Goal gradient perspective. International Journal of Electronic Commerce, 21(1), 128-147. [Google Scholar] [CrossRef]
  61. Vygotsky. Human development, 40(2), 63-73.
  62. Wang, G., Zhang, W., Chen, Q., & Zeng, R. (2018). How is negative affect associated with life satisfaction? The moderating role of online self-disclosure in China's context. Personality and Individual Differences, 135, 60-66. [Google Scholar] [CrossRef]
  63. Wei, L., & Gao, F. (2017). Social media, social integration and subjective well-being among new urban migrants in China. Telematics and Informatics, 34(3), 786-796. [Google Scholar][CrossRef]
  64. Wieser, D., & Seeler, J. M. (2018). Online, Not Distance Education: The Merits of Collaborative Learning in Online Education. The Disruptive Power of Online Education: Challenges, Opportunities, Responses, 125 [Google Scholar] [CrossRef]
  65. Wohn, D. Y., Freeman, G., & McLaughlin, C. (2018). Explaining viewers' emotional, instrumental, and financial support provision for live streamers. In Proceedings of the 2018 CHI conference on human factors in computing systems (pp. 1-13). [Google Scholar] [CrossRef]
  66. Xavier, N. (2018). Mediating effect of online social support on the relationship between stress and mental well-being. Mental Health and Social Inclusion. [Google Scholar] [CrossRef]
  67. Yang, H. L., & Lin, R. X. (2017). Determinants of the intention to continue use of SoLoMo services: Consumption values and the moderating effects of overloads. Computers in Human Behavior, 73, 583-595. [Google Scholar] [CrossRef]
  68. Yoo, J. H., & Jeong, E. J. (2017). Psychosocial effects of SNS use: A longitudinal study focused on the moderation effect of social capital. Computers in Human Behavior, 69, 108-119. [Google Scholar] [CrossRef]
  69. Yuan, C. W., Hanrahan, B. V., Lee, S., Rosson, M. B., & Carroll, J. M. (2017). Constructing a holistic view of shopping with people with visual impairment: a participatory design approach. Universal Access in the Information Society, 18(1), 127-140. [Google Scholar] [CrossRef]
  70. Zhan, L., Sun, Y., Wang, N., & Zhang, X. (2016). Understanding the influence of social media on people’s life satisfaction through two competing explanatory mechanisms. Aslib Journal of Information Management. [Google Scholar] [CrossRef]
  71. Zhao, L., Lu, Y., Wang, B., Chau, P. Y., & Zhang, L. (2012). Cultivating the sense of belonging and motivating user participation in virtual communities: A social capital perspective. International Journal of Information Management, 32(6), 574-588. [Google Scholar] [CrossRef]