Інноваційна грамотність: гендерні, вікові та освітні фактори

Автори:
Петра Крейці1, Ярміла Себестова1
1. Сілезький університет в Опаві (Чехія)
Сторінки:
353 - 363
Мова оригіналу:
Англійська
Цитувати як:
Krejci, P., Sebestova, J. (2019). Innovative Literacy Levels: Gender Age and Education Matters. Marketing and Management of Innovations, 4, 353-363. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.4-27


Анотація

У статті представлено аргументи та контраргументи в рамках наукової дискусії стосовно інноваційної діяльності, що є ключовим фактором конкурентоспроможності підприємства. Авторами визначено, що на ефективність створення інноваційній впливають такі фактори, як: рівень освіти, вік і стать. Основна мета статті полягає у дослідженні процесу створення інновацій з урахуванням гендерного та вікового факторів, а також рівня обізнаності підприємців у особливостях інноваційного та соціального підприємництва. Результати систематизації наукових досліджень засвідчили, що висока ефективність інноваційної діяльність не можлива без наявності підприємницьких навичок. У статті аналіз специфіки інноваційної діяльності здійснено у такій логічній послідовності: (1) огляд літератури щодо інноваційної діяльності, типології та сучасних тенденцій інновацій; (2) аналіз навиків, які необхідні для створення та впровадження інновацій; (3) вивчення проблеми на основі аналізу попередніх дослідженнях; (4) представлення ключових результатів, які було виявлено. Методологічними інструментами дослідження – соціологічне опитування та аналіз даних. У результаті розрахунків виявлено ключові проблеми активізації інноваційної діяльності. Основні результати були отримані з використанням методів кластерного аналізу та тестів на перевірку статистичної значущості. Результати дослідження свідчать про наявність низки недоліків у класифікації інновацій. Крім цього, дослідження емпірично підтверджує та теоретично обґрунтовує, що  для активізації інноваційної діяльності необхідна не лише фінансова підтримка, а й систематичне інформування та навчання підприємців щодо особливостей впровадження інновацій. Авторами наголошено, що отримані результати мають практичне значення та можуть бути корисними для громадських діячів та освітніх організацій, у контексті формування програми навчальних тренінгів для підприємців.


Ключові слова
компетентності, детермінанти інновацій, нововведення, грамотність.


Посилання
  1. Baker, S., and Mehmood, A. (2015). Social innovation and the governance of sustainable places. Local Environment, 20(3), 321-334.
  2. Belz, H., and Siegrist, M. (2001). Klicove kompetence a jejich rozvijeni.[Key compentencies and their development]. (in Czech). Praha: Portal. 
  3. Brassard, A. (1992). Wege zur beruflichen Mündigkeit. Teil 1: Didaktische Grundlagen.
  4. Dobni, B., Dobni, D., and Luffman, G. (2001). Behavioral approaches to marketing strategy implementation. Marketing Intelligence & Planning, 19(6), 400-408.
  5. Dobrovska, M. (2001). Informacni gramotnost: funkcni gramotnost v informacni spolecnosti. [Information literacy: functional literacy in the information society]. (in Czech). Praha: UK SV ISS VSP. 
  6. Dobrovska, M., Landova, H. and Ticha, L. (2004). Informacni gramotnost – teorie a praxe v CR. Narodni knihovna, 15(1), 7-19, available at: http://knihovna.nkp.cz/nkkr0401/0401007.html. ISSN 1214-0678. (accessed 6 June 2019).
  7. Drucker, P. F. (1993), Inovace a podnikavost: praxe a principy. [Innovations and Entrepreneurship mindset: practice and principles]. (in Czech). Praha: Management press.
  8. Dvorak, J. (2006) Management inovaci.[Management of Innovations]. (in Czech). Praha: Vysoka skola manažerske informatiky a ekonomiky.
  9. Edwards-Schachter, M. (2018). The nature and variety of innovation. International Journal of Innovation Studies, 2 (2), 65-79.
  10. Edwards-Schachter, M. and Wallace, M. L. (2017). Shaken but not stirred’: Sixty years of defining social innovation. Technological Forecasting and Social Change, 119, 64-79.
  11. Fasnerova, M. (2018). Prvopocatecni cteni a psani. [Reading and Writing skills]. (in Czech). Praha: Grada. 
  12. Fiske, S. T., Cuddy, A. J., Glick, P. and Xu, J. (2018). A model of (often mixed) stereotype content: Competence and warmth respectively follow from perceived status and competition. In Social Cognition: Selected Works of Susan Fiske (pp. 163-214). Taylor and Francis. https://doi.org/10.4324/9781315187280.
  13. Freeman, C., (1974). The Economics of Industrial Innovation. Harmondsworth: Penguin Books.
  14. Gault, F. (2018). Defining and measuring innovation in all sectors of the economy. Research Policy, 47(3), 617-622.
  15. Goldstein, S. M., Johnston, R., Duffy, J. and Rao, J. (2002). The service concept: The missing link in service design research? Journal of Operations Management, 20(2), pp. 121-134.
  16. Goleman, D. (2000), Leadership that gets results. Harvard business review, 78(2), 4-17.
  17. Goleman, D., Boyatzis, R. E. and McKee, A. (2013), Primal leadership: Unleashing the power of emotional intelligence. Harvard Business Press.
  18. Grossi, G. (1990), Promoting innovation in a big business. Long range planning, 23(1), 41-52.
  19. Hronik, F. (2006) Hodnoceni pracovniku. [Employee Evaluation]. (in Czech). Praha: Grada Publishing.
  20. Cheng, M. I., Dainty, A. R. and Moore, D. R. (2005). Towards a multidimensional competency-based managerial performance framework: A hybrid approach. Journal of Managerial Psychology, 20(5), 380-396.
  21. Jansen, J. (2008). Combining competence building and leveraging: Managing paradoxes in ambidextrous organizations. In Heene, A., Martens, R. and Sanchez, R. (Ed.) Advances in Applied Business Strategy (Advances in Applied Business Strategy, Vol. 10), Emerald Group Publishing Limited, Bingley, pp. 99-119. https://doi.org/10.1016/S0749-6826(07)10005-6
  22. Kahn, K. (2018), WORK & WEALTH. A Report from the 2017 Aspen Institute Economic Security Summit.https://assets.aspeninstitute.org/content/uploads/2018/06/2018_ESS_REPORT_WEB.pdf
  23. Kocianova, R. (2010). Personalni cinnosti a metody personalni prace. [Personell work and methods]. (in Czech). Praha: Grada Publishing. 
  24. Krejci, P. and J. Sebestova (2018). Social innovation ties: A dilemma of product and employee orientation. Polish Journal of Management Studies, 17 (2), 123-133.
  25. Krejci, P. and J. Sebestova (2019). The Role of Social Innovation in Managerial Practice. Innovation Management, Entrepreneurship and Sustainability, In Innovation Management, Entrepreneurship and Sustainability (IMES 2019), pp. 394-405.
  26. Kubes, M., Spillerova, D. and Kurnicky, R. (2004). Manazerske kompetence–zpusobilosti vyjimecnych manazeru [Competences of Managers–Skills of Excellent Managers]. (in Czech). Prague: Grada.
  27. Lapina, I., Caune, J., Gaile-Sarkane, E., Borkus, I. and Ozolins, M. (2015), Development of managers competence model in dynamic environment. In Proceedings of the 19th World Multi-Conference on Systemics, Cybernetics and Informatics (WMSCI 2015) (Vol. 2, pp. 219-224).
  28. Lee, S. M., Hwang, T. and Choi, D. (2012).Open innovation in the public sector of leading countries. Management Decision, 50, 147-162.
  29. Lenburg, C. B., Klein, C., Abdur-Rahman, V., Spencer, T. and Boyer, S. (2009). The COPA model: A comprehensive framework designed to promote quality care and competence for patient safety. Nursing Education Perspectives, 30(5), 312-317.
  30. Lundvall, B. A. (2016). The learning economy and the economics of hope. UK, USA: Anthem Press.
  31. Mair, J., Martı́, I. (2006). Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight. Journal of World Business, 41(1), 36–44.
  32. Manzini, E. (2014). Making things happen: Social innovation and design. Design Issues, 30(1), 57-66.
  33. Massa, L., Tucci, C. L. (2013). Business model innovation. The oxford handbook of innovation management. Oxford: Oxford University Press.
  34. McKee, A., Massimilian, D. (2006). Resonant leadership: A new kind of leadership for the digital age. Journal of Business Strategy, 27(5), 45-49.
  35. McKee, A., Kemp, T. and Spence, G. (2012).Management: A focus on leaders. Pearson Higher Education AU.
  36. Ministry of Industry and Trade (2018). Business statistics, available at: https://www.mpo.cz/cz/podnikani/zivnostenske-podnikani/statisticke-udaje-o-podnikatelich/ (accessed 4 October 2018)
  37. Mulgan, G. (2006). The Process of Social Innovation. MIT Press Journals. Innov. 1, pp. 145-162.
  38. Nescakova, L. (2009). Profesni chovani a komunikace. [Professional behaviour and Communication]. (in Czech). 2. preprac. vyd. Praha: Institut Svazu ucetnich. 
  39. Oslo Manual (2005), Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, 3rd Edition, available at: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264013100-en.pdf?expires¼1538602574&id¼id&accname¼guest&checksum¼B02BBC2F1FBFA14308E2EEE74909C12C
  40. Owen, R., Bessant, J. and Heintz, M. (Eds.). (2013). Responsible Innovation. Managing the responsible emergence of science and innovation in society. UK: A John Wiley & Sons, Ltd.
  41. Pavelkova, J., Preuss, K. and Knaifl, O. (2012).Funkcni a financni gramotnost. Specialni pedagogika, 22( 2), 108-119. 
  42. Pillay, R., Morris, M. H. (2016). Changing healthcare by changing the education of its leaders: An innovation competence model. Journal of Health Administration Education, 33(3), 393-410.
  43. Popescu, C.R.G. (2017). The Role of Total Quality Management in Developing the Concept of Social Responsibility to Protect Public Interest in Associations of Liberal Professions. Amfiteatru Economic, 19(Special No. 11), 1091-1106.
  44. Porter, M. E. (1990), The competitive advantage of nations The Free Press. New York.
  45. Rogers, M., Rogers, M. (1998), The definition and measurement of innovation. Melbourne Institute Working Paper, No. 10/98,
  46. Available http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.194.4269&rep=rep1&type=pdf
  47. Sebestova, J. (2010). Specific Strategic Conceptions in Health Care Services.In 6th International Symposium on Business Administration. Global Economic Crisis And Changes. Restructuring Business System: Strategic Perspectives for Local, National and Global Actors. Karvina: SU Opava and Canakkale Onsekiz Mart University, pp. 368-374. 
  48. Sebestova, J., Palova Z. (2016). Socialni inovace: Vliv podpory fondu EU na jejich tvorbu. [Social Innovations: Determinants of EU funds support]. (in Czech). Bratislava: Kartprint.
  49. Senge, P. M. (2006). The fifth discipline: The art and practice of the learning organization. Broadway Business.
  50. Tureckiova, M. (2004). Rizeni a rozvoj lidi ve firmach. [Human resource management]. (in Czech). Praha: Grada. 
  51. Veber, J., Scholleova, H., Spacek, M., Svecova, L. and Ostapenko, G. F. (2016). Management inovaci. [Management of Innovations]. (in Czech). Praha: Management Press.
  52. Von Schomberg, R. (2013). Vision of Responsible Research and Innovation. In R. Owen, M. Heintz, & J. Bessant (Eds.), Responsible Innovation.London: John Wiley. pp 51-74.