Фінансові інструменти стимулювання інноваційної діяльності підприємств та їх удосконалення

Автори:
О. Любкіна1, Т. Мурована1, А. Магомедова1, Е. Сискос2, Л. Акімова3
1. Київський національний університет імені Тараса Шевченка (Україна)
2. Університет Західної Македонії (Греція)
3. Національний університет водного господарства та природокористування (Україна)
Сторінки:
336 - 352
Мова оригіналу:
Англійська
Цитувати як:
Liubkina, O., Murovana, T., Magomedova A., Siskos, E. & Akimova, L. (2019). Financial Instruments of Stimulating Innovative Activities of Enterprises and Their Improvements. Marketing and Management of Innovations, 4, 336-352. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.4-26


Анотація

У статті проаналізовано значення інновацій як одного з основних факторів впливу на конкурентоспроможність підприємств та економік країн світу. В основу дослідження покладено авторські емпіричні дослідження, засновані на методології аналізу емпіричних даних. Опитування проводилося серед юридичних осіб та їх окремих підрозділів, які здійснюють діяльність незалежно від її типу. Метою дослідження було визначити важливість фінансових факторів у обмеженні інноваційної діяльності та їх потенціал у стимулюванні інноваційної діяльності підприємств. Було проведено опитування підприємств щодо факторів, які суттєво вплинули на їхнє рішення розвивати інноваційні проекти або стримувати реалізацію інноваційної діяльності. Проаналізовано основні проблеми інноваційної діяльності підприємств (правові бар’єри, бар’єри зі сторони пропозиції, бар’єри зі сторони попиту, бар’єри при взаємодії попиту та пропозиції, відсутність чітко визначених пріоритетів, проблеми комерціалізації результатів науково-технічної роботи, а також слабкий розвиток інфраструктури, трудові проблеми). Дослідження проводилося також шляхом вивчення особливостей застосування фінансових інструментів стимулювання інноваційної діяльності підприємств, аналізу економічних показників, що характеризують інноваційну діяльність підприємств, аналізу сильних та слабких сторін інноваційних проектів, а також удосконалення фінансових інструментів стимулювання запровадження інновацій на підприємствах. На основі проведених досліджень визначено довго-, середньо- та короткострокові напрями фінансової підтримки інноваційної діяльності. На основі проведеного аналізу удосконалено фінансові інструменти стимулювання інноваційної діяльності підприємств на основі врахування соціально-економічних, політичних та інших особливостей розвитку країни, у якій запроваджуються такі проекти, дослідження досвіду запровадження реальних інноваційних проектів, аналізу сильних та слабких сторін цих проектів, доцільності реалізації подібних проектів в таких умовах.


Ключові слова
інновації, інноваційна екосистема, інноваційна діяльність, інвестиції, моделювання інноваційних процесів, фінансові інструменти.


Посилання
  1. Andersson M, Karlsson C. (2002). Regional innovation systems in small and medium-sized regions: a critical review and assessment. Jonkoping International Business School, Jonkoping University, 1-650.
  2. Azgaldov G., Kostin V. (2008). Intellectual property, innovation and qualimetry. Economic Strategies, 2 (60), 162-164.
  3. Blind, K., Petersen, S., Riilo, C. (2017). The impact of standards and regulation on innovation in uncertain markets. Research Policy, 46(1), 249-264. https://doi.org/10.1016/j.respol.2016.11.003. 
  4. Doloreux D., Parto S. (2015). Regional innovation systems: Current discourse and unresolved issues. Technology in Society, 27, 133-155.
  5. European Innovation Scoreboard 2016. European Commission, 2016. Retrieved from http://ec.europa.eu/DocsRoom/ documents/17822.
  6. Fagerberg J., Mowery D., Nelson R. (eds.) (2014). Innovation: A Guide to the Literature. Oxford: Oxford University Press. The Oxford Handbook of Innovation, 2014, 1-26.
  7. Forrester J. (2018). Urban Dynamics. Waltham, MA: Pegasus Communications, 1-300.
  8. Geyets V. (Ed.) (2015). Innovation Ukraine 2020: national report. NAS of Ukraine, 336 p.
  9. Hagerstrand T. (2017). Innovation Diffusion as a Spatial Process. Chicago: University of Chicago Press, 1-350. 
  10. Innovative Activity of Industrial Enterprises of Ukraine (2017). Analytical information sheet of the State Statistics Committee of Ukraine. Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u /publnauka_u.htm.
  11. Investigation of Innovation Activity in the Ukrainian Economy (by International Methodology) (2016). Scientific and Innovative Activities of Ukraine: Statistical Collection. State Committee of Statistics of Ukraine, 179-226.
  12. Izsak K., Markianidou P., Radosevic S. (2013). Lessons from a decade of innovation policy. European Commission, 1-100.
  13. Jantsch E. Technological planning and social futures (2012). N.Y.: John Wiley, 2012, 1-423. 
  14. Jong M., Marston N., Roth E., Biljon P. (2013). The Eight Essentials of innovation performance. McKinsey & Company. Retrieved from https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/dotcom/ client_service/strategy/pdfs/the_eight_essentials_of_ innovation_performance.ashx.
  15. Maillat D, Ke’bir L. (2001). Conditions-cadres et competitivite des regions: unerelecture. Canadian Journal of Regional Science, 24(1), 41-56.
  16. Morris L. (2013). How to Innovate: The Innovation Process. Retrieved from http://www.innovationmanagement.se/ 2013/08/08/how-to-innovate-the-innovation-process.
  17. Nieminen J. (2018). Innovation Management – The Complete Guide. Retrieved from https://www.viima.com/blog/innovation-management.
  18. Nieschlag R., Dichtl E., Hans H. (2002). Marketing Gebundenes, Buch, 1-451.
  19. Norek T. (2013). The effectiveness of innovative processes implemented by the SME companies. Results of the empirical research. ACTA Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, volume LXI, 7, 2577-2585. Retrieved from https://acta.mendelu.cz/media/pdf/actaun_2013061072577.pdf
  20. OECD Main S&T Indicators (2016). OECD, Paris, 1-96.
  21. Reguia C. (2014). Product Innovation and the Competitive Advantage. European Scientific Journal, 1. Retrieved from https://eujournal.org/index.php/esj/article/view/3634.
  22. Science, Research and Innovation Performance of the EU (2018). European Commission. Retrieved from https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/srip-report-full_2018_en.pdf.
  23. Statistics on research and development (2019). Eurostat. Retrieved from https://ec.europa.eu/eurostat/data/database.
  24. Stryha M. (2016). Legislative support for the development of the national innovation system: the state and ways of solving. Information and analytical materials for hearings in the Committee of the Verkhovna Rada of Ukraine on issues of science and education, 1-46.
  25. The Dealbook of Ukraine (2018). Ultimate Report on Ukraine’s Venture Investment IT Industry. Retrieved from https://www.slideshare.net/YevgenSysoyev/the-dealbook-of-ukraine-2018-edition.
  26. The global competitiveness report (2018). World Economic Forum. Retrieved from http://reports.weforum.org/global-competitiveness-report-2018/
  27. The Global Innovation Index (2017). Retrieved from https://www.globalinnovationindex.org/gii-2017-report.
  28. The Global Innovation Index (2018). Cornell University, INSEAD, and the World Intellectual Property Organization. Retrieved from https://www.wipo.int/publications/ru/details.jsp?id=4330/
  29. Ukraine. Innovation and entrepreneurship ecosystem diagnostic (2017). The World Bank Group. Retrieved from http://documents.worldbank.org/curated/en/126971509628933853/pdf/2-11-2017-14-55-6-UkraineInnovationandEntrepreneurshipEcosystemDiagnostic.pdf.
  30. Ukraine. Intellectual property and technology transfer regulatory review (2017). The World Bank Group. Retrieved from http://documents.worldbank.org/curated/en/133701509628796923/pdf/120864-WP-PUBLIC-UkraineIPandTTRegulatoryReview.pdf.
  31. Ukraine. Science, technology, and innovation public expenditure analysis (2017). The World Bank Group. Retrieved from http://documents.worldbank.org/curated/en/314581509695378056/pdf/120888-2-11-2017-14-58-48-UkraineSTIexpenditureanalysi s.pdf.
  32. Voynarenko M., Dzhuliy L., Kuzmina O., Yanchuk T. (2017). Managing the development of innovation business processes with automated information systems. Innovation Marketing and Management, 4. Retrieved from http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/ sites/default/files/mmi2017_4_133_1 48.pdf 
  33. Zizlavskiy O. (2013). Past, Present and Future of the Innovation Process. International Journal of Engineering Business Management Retrieved from https://journals.sagepub.com/doi/full/10.5772/56920.
  34. Zhylinska O., Vakulenko V. (2014). Innovation as a Strategic Factor of Raising the Competitiveness of National Economy. Journal LAssociation 1901 «SEPIKE». Ausgabe 4. 280-284.