Впровадження практик корпоративної соціально-екологічної відповідальності у конкурентну стратегію компанії

Автори:
Наїра Акопян1, Анна Хачатрян1, Наріне Варданян2, Юлія Чорток3, Людмила Старченко3
1. Міжнародний науково-освітній центр НАН РВ (Вірменія)
2. Міжнародний науково-освітньоій центр НАН РВ (Вірменія)
3. Сумський державний університет (Україна)
Сторінки:
42 - 51
Мова оригіналу:
Англійська
Цитувати як:
Hakobyan, N., Khachatryan, A., Vardanyan, N., Chortok, Y., & Starchenko, L. (2019). The Implementation of Corporate Social and Environmental Responsibility Practices into Competitive Strategy of the Company. Marketing and Management of Innovations, 2, 42-51. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.2-04


Анотація

В сучасних умовах розвитку глобалізаційних процесів для кожної компанії в конкурентній боротьбі за споживача є важливими будь-які переваги. Однією з них стає впровадження заходів корпоративної соціально-екологічної відповідальності та врахування її практик при формуванні конкурентної стратегії компанії. У статті підлягають розгляду питання щодо механізмів реалізації корпоративної соціально-екологічної відповідальності компаніями. Доведено, що ефективним механізмом впровадження корпоративної соціально-екологічної відповідальності компаніями є врахування її практик при формуванні конкурентної стратегії, наведено ефекти впровадження корпоративної соціально-екологічної відповідальності у конкурентну стратегію. Основною метою дослідження стало визначення ролі корпоративної соціальної та екологічної відповідальності у забезпеченні конкурентоспроможності компанії та обґрунтування методології інтегрованої оцінки корпоративної соціальної та екологічної відповідальності на основі показників, що дозволяють враховувати потреби зацікавлених сторін. Підтверджено, що ефективним механізмом реалізації корпоративної соціальної та екологічної відповідальності підприємства є врахування його практики у формуванні конкурентної стратегії. Авторами проаналізовані показники конкурентоспроможності компаній, які визначає корпоративна соціально-екологічна відповідальність. Для оцінки конкурентних переваг компанії запропоновано використовувати 4P-комплекс корпоративної соціально-екологічної відповідальності, який синтезує в собі такі компоненти як Люди, Планета, Доходи та Партнерство. За цими компонентами наведені відповідні індикатори. Для оцінки ефективності впровадження принципів корпоративної соціально-екологічної відповідальності у конкурентну стратегію компанії авторами пропонується використовувати інтегральний індекс корпоративної соціально-екологічної відповідальності (ICSER), який синтезує в собі оцінку корпоративної соціально-екологічної відповідальності компанії за показниками чотирьох компонент 4P-комплексу. Взаємозв’язок між інтегральним індексом корпоративної соціально-екологічної відповідальності та індексами окремих компонент пропонується визначати за допомогою середньої геометричної.


Ключові слова
компанія, компонента, конкурентоспроможність, корпоративна соціально-екологічна відповідальність, показник, стейкхолдер, стратегія.


Посилання
  1. Akhnovskaya, I., &Lepikhova,O. (2016) Mekhanizm vprovadzhennia korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti na pidpryiemstvakh Ukrainy[Mechanism of implementation of corporate social responsibility for Ukrainian enterprises]Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia – Economics and Management Organization,1(21),37-44. Retrieved from http://jeou.donnu.edu.ua/article/view/2368 [in Ukrainian].
  2. Caporale, G.M., Gil-Alana, L., Plastun, A. et al. Comput Econ (2016) 47: 275. https://doi.org/10.1007/s10614-015-9484-9
  3. Chortok, Yulija; Yevdokymova, Alona; Serpeninova, Yuliya. Formation of the Mechanism of Corporate Social and Environmental Responsibility of the Trading Company. Journal of Environmental Management and Tourism, [S.l.], v. 9, n. 5, p. 1011-1018.DOI: https://doi.org/10.14505//jemt.9.5(29).13.
  4. CR Magazine's 100 Best Corporate Citizens (2018). Retrieved from:https://www.3blassociation.com/corporate-responsibility-magazine/100-best-corporate-citizens
  5. Filyppova, S. V., Sukhoterina, M. I. (2015). Porivnialna kharakterystyka metodyk otsinky efektyvnosti systemy korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti mashynobudivnoho pidpryiemstva[Comparative characteristics of methods for assessing the effectiveness of corporate social responsibility system at the machine-building enterprise].Biznesinform – Business Inform, 3 284-287. Retrieved from:http://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2015-3_0-pages-284_287.pdf [in Ukrainian]
  6. Freeman, R.E.(1984) Strategic Management: A Stakeholder Approach; Cambridge University Press: Cambridge, UK, p. 53. 
  7. Ginevicius, R., Gedvilaitė, D., Stasiukynas, A., Cepel, M. (2018). Integrated Assessment of the Socioeconomic Systems’ Development. Economics and Sociology, Vol. 11(1), pp. 11-21. http://doi.org/10.14254/2071-789X.2018/11-1/1
  8. Hens, L., Karintseva, O., Kharchenko, M., & Matsenko, O. (2018). The state's structural policy innovations influenced by the ecological transformations. Marketing and Management of Innovations, 3: 290-301. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.3-26.
  9. Honcharov, S.F. (2006) Korporatyvnaia sotsyalnaia otvetstvennost [Corporate Social Responsibility].Moscow, Dashkov & Ko. [in Russian]
  10. Kavtysh, O.P., Prokopenko, Ya.H. (2016) Rol KSV u zabezpechenni konkurentospromozhnosti natsionalnykh pidpryiemstv [The role of CSR in ensuring the competitiveness of national enterprises]. Suchasni problemy ekonomiky i pidpryiemnytstvo– Modern Problems of Economics and Business. 18, 128-136 [in Ukrainian]
  11. Khlevytska, T. B. (2014) Methodical approach to the assessment of corporate social activities effectiveness at theenterprises on the integrative platform [Metodychnyi pidkhid do otsinky efektyvnosti korporatyvnoi sotsialnoi diialnosti pidpryiemstv na intehratyvnii platformi]. Economic Development Strategy for Ukraine – Stratehiia ekonomichnoho rozvytku Ukrainy, 34, 135–141. Retrieved from:https://core.ac.uk/download/pdf/32608439.pdf [in Ukrainian]
  12. Kubatko, O. (2016). Ecological innovations as a source of fluctuations of national economy energy efficient development. Marketing and Management of Innovations, 4: 365–376.
  13. Makarenko I. A., Vasilieva T. A., Lieonov S. V., Sirkovska N.(2017) Sustainability information disclosure as an instrument of marketing communication with stakeholders: markets, social and economic aspects. Marketing and Management of Innovations,№4, 350-357. http://doi.org/10.21272/mmi.2017.4-31
  14. Naslidky nepryiniattia natsionalnoi polityky z korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti (KSV) dlia Ukrainy [The consequences of national policy rejection on corporate social responsibility (CSR) for Ukraine] (2012). Retrieved from: http://csr-ua.info/csr-ukraine/wp-content/uploads/2013/11/cost_of_non_adoption_final.pdf [in Ukrainian]
  15. Saprykina, М.(2019) CSR and competitiveness of companies. Retrieved from: http://csr-ua.info/csr-ukraine/article/ксв-і-конкурентоспроможність-компан/ [in Ukrainian]
  16. Shkarupa, O.V., Karintseva, O.I., Shkarupa, I.S. (2016) Innovation Potential of Ecological Modernization for Green Growth of Economics: A Case Study”. International Journal of Ecology & Development, 1(31), 73-82. Retrieved from: http://www.ceser.in/ceserp/index.php/ijed/article/view/4044, 
  17. Sotnyk, I., Shvets, I., Momotiuk, L., & Chortok, Y. (2018). Management of Renewable Energy Innovative Development in Ukrainian Households: Problems of Financial Support. Marketing and Management of Innovations, 4, 150-160. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.4-14
  18. Tsybulska, E.I., & Kubarieva, M. V.(2018) Otsinka stratehichnykh konkurentnykh perevah kompanii na osnovi korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti [An assessment of the strategic competitive advantages of the company on the basis of corporate social responsibility]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu– Scientific Bulletin of the Uzhgorod National University, 19(3), 128-132. Retrieved from: http://www.visnyk-econom.uzhnu.uz.ua/archive/19_3_2018ua/29.pdf] [in Ukrainian]
  19. Victor Sukhonos and Inna Makarenko (2017). Sustainability reporting in the light of corporate social responsibility development: economic and legal issues. Problems and Perspectives in Management, 15(1-1), 166-174. doi:10.21511/ppm.15(1-1).2017.03
  20. Vplyv korporatyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti na biznes-pokaznyky obhovoriuvaly uchasnyky mizhnarodnoho forumu u Lutsku – Impactof corporate social responsibility for business indicators discussed the participants of the international forum in Lutsk (2017). Retrieved from:http://csr-ua.info/csr-ukraine/article/вплив-корпоративної-соціальної-відп/ [in Ukrainian]
  21. Zinchenko, A., Reznik, N., Saprykina, M. (2018) Indeks prozorosti saitiv ukrainskykh– 2017[Transparency Index of Ukrainian Companies Sites – 2017]. Кyiv: Yuston [in Ukrainian].