Парадокс непотизму на підприємствах Польщі та України: перспективи соціального капіталу

Автори:
Гжегож Ігнатовські1, Варфоломій Стопщинські1, Джоанна Требська2
1. Соціальна академія наук у Лодзі (Польща)
2. Лодзинський університет (Польща)
Сторінки:
295 - 313
Мова оригіналу:
Англійська
Цитувати як:
Ignatowski, G., Stopczynski, B., & Trebska, J. (2019). Paradox of Nepotism in Enterprises in Poland and Ukraine: Social Capital Perspective. Marketing and Management of Innovations, 2, 295-313. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.2-25


Анотація

Головною метою статті є аналіз непотизму як феномену та його впливу на діяльність малих та середніх підприємств (МСП) Польщі та України, а також оцінка його негативного впливу на соціальний капітал. Систематизація наукових напрацювань з означеної проблематики засвідчила, що у східноєвропейських країнах проблема непотизму є розповсюдженою. При цьому непотизм негативно впливає на діяльність МСПта спричинює погіршення рівня мотивації працівників та їх задоволення роботою. Окрім цього,за таких умоврівень відповідальності працівників є також низьким. Авторамизазначено, що відбір менш ефективних кандидатів на робоче місце є причиною низького рівня продуктивності працівників. Однак, на основі результатівсистематизаціїлітературних джерел, авторами встановлено, що непотизм іноді може мати позитивний вплив на підприємства сімейної форми власності (family business). Устатті висвітлено взаємозв’язоксоціального капіталу та непотизму на прикладі МСППольщі та України. Вибіркуданого дослідження сформованона основі опитування 691 студентів заочного відділення, які навчаються у приватних університетах Польщі у період із лютого по травень 2019 року. На основі отриманих результатів емпіричного аналізу, авторамизазначено, що непотизм та система «своїх людей» є поширеними явищами як в Польщі, так і в Україні. Однак, автораминаголошено, що в Україні вони є більш розповсюдженими. Так, непотизм та система «своїх людей» негативно впливає на рівень задоволення роботою, мотивації, відповідальність та довіру працівників. Крім того, одним із важливих наслідків є зниження соціального капіталу підприємства, який є одним із суттєвих факторів йогорозвитку. Таким чином, результати дослідження мають практичне значення для менеджерів компанії. Крім цього, отримані результати можуть сприяти створенню та організації прозорих процесів рекрутингу та ефективного управління персоналом підприємства.


Ключові слова
непотизм, система «своїх людей», соціальний капітал, рекрутинг.


Посилання
  1. Abdalla H. F., Maghrabi, A. S. and Raggad B. G. (1998), «Assessing the perceptions of human resource managers toward nepotism. A cross-cultural study», International Journal of Manpower, Vol. 19 No. 8, p. 554-570.
  2. Adler, P. S. and Kwon, S. (2002), «Social capital: Prospects for a new concept», Academy of Management Review, Vol. 27 No 1, pp. 17-40.
  3. Aggarwal, R., Goodell, J. W. and Selleck L. J. (2015), «Lending to women in microfinance: Role of social trust». International Business Review, Vol. 24 No 1, pp. 55-65.
  4. Aina, C., & Nicoletti, Ch. (2014). «The intergenerational transmission of liberal professions: nepotism versus abilities». Discussion Papers, 14/14, Department of Economics, University of York.
  5. Ali, H. A. and Ekiz, E. (2006), «The effects of nepotism on human resource management: The case of three, four and five star hotels in Northern Cyprus», International Journal of Sociology and Social Policy, Vol. 26 No 7/8, pp. 295-308.
  6. Arasli, H. and Tumer, M. (2008), «Nepotism, favoritism and cronyism: A study of their effects on job stress and job satisfaction in the banking industry of north Cyprus», Social Behavior & Personality: An International Journal, Vol. 36 No 9, pp. 1237-1250.
  7. Barnhart, R. K., (Ed,), «Cronism», Dictionary of Etymology. The Orgins and Development of over 25.000 English Words, Hodder & Stoughton, New York, p. 128.
  8. Barnhart, R. K., (Ed,), «Nepotism», Dictionary of Etymology. The Orgins and Development of over 25.000 English Words, Hodder & Stoughton, New York, p.
  9. Botelho, C. (2017), «The Role of Human and Social Capital on the Influence of HR Practices on Organizational Performance», in Lopes, I. T. and Serrasqueiro, R. (Ed.), ECIC 2017-9th European Conference on Intellectual Capital, Academic Conferences and Publishing Limited, Lisbon, pp. 26-33.
  10. Bourdieu, P. (1983), „The forms of capital», in Richardson, J. (Ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociologu of Education, Greenwood Press, New York, NY, pp. 241-258.
  11. Brickson, S. L. (2007), «Organizational identity orientation: the genesis of the role of the firm and distinct forms of social value», Academy of Management Review, Vol. 32 No 3, pp. 864-888.
  12. Bubolz, M. M. (2001), «Family as source, user, and builder of social capital», The Journal of Socio-Economics, Vol. 30 No 2, pp. 129-131.
  13. Chen Chao C., Chen Xiao-Ping and Huang Shengshed (2013), «Chinese Guanxi: An Integrative Review and New Directions for Future Research», Management and Organization Review, Vol. 9 No 1, pp. 167-207.
  14. Chen Xi, Lans, R. van der, Phan, T. Q. (2017), «Uncovering the Importance of Relationship Characteristics in Social Networks: Implications for Seeding Strategies», Journal of Marketing Research, Vol. 54 No 2, pp. 187-201.
  15. Chmielecki, M. and Sulkowski, L. (2018), «Cultural Factors of Trust in a Public Organization as a Workplace», in Kozuch, B., Magala, S. and Paliszkiewicz, J. (Eds), Managing Public Trust, Cham, Palgrave Macmillan, pp. 99-114.
  16. Cobb A. T. (2012), Leading Project Teams. The Basics of Procect Management and Team Leadership, Sage, Los Angeles.
  17. Cohen, D. and Prusak, L. (2001), In Good Company: How Social Capital Makes Organizations Work.Harvard Business Press, Cambridge.
  18. Coleman, J. S. (1988), «Social Capital In the Creation of Human Capital», American Journal of Sociology, Supplement 94, p. 98.
  19. Crowther, J (Ed.), (1998), «Crony», Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. 5thed., Oxford University Press, Oxford, p. 277.
  20. Crowther, J. (Ed.), (1998), «Nepotism», in Oxford Advanced Learner’s Dictionary of Current English. 5thed., Oxford University Press, 1998, p. 779. 
  21. Eroglu, I. and Kangal N. (2016), „Can Social Capital Be the New Dynamics of Economic Development?», Annales. Etyka w Zyciu Gospoarczym/Annales. Ethics in Economic Life, Vol. 19 No 4, pp. 51-66. 
  22. Ewing, D. W. (1965), «Is nepotism so bad?», Harvard Business Review, Vol. 43 No 1, pp. 22-160
  23. Ferragina, E. and Arrigoni, A. (2017), «The Rise and Fall of Social Capital: Requiem for a Theory?», Political Studies Review, Vol. 15 No 3, pp. 355-367.
  24. Fisher, C. D. (2005), «Nepotism policies», in C. L. Cooper C. L. (Ed.), The Blackwell Encyclopedia of Management, vol. 5, 2nded., Blackwell Publishing, Oxford, p. 252. 
  25. Fu, I-Pang., (2015), «Favoritism: Ethical Dillemas Viewed Through Multiple Paradigms», The Journal of Values-Based Leadership, Volume 8 No 1, p. 1-7.
  26. Gevrek, D., Gevrek, Z. E. (2010), «Nepotism, Incentives and the Academic Success of College Students», Labour Economics, Vol. 17 No 3, pp. 581-591.
  27. Hanka, M.J., Engbers, M.T (2017), «Social Capital and Economic Development: A Neighborhood Perspective», Journal of Public and Nonprofit Affairs, Vol. 3 No 3, pp. 272-291. 
  28. Inkpen, A. C. and Tsang, E. W. (2005), «Social Capital, Networks, and Knowledge Transfer», Academy of Management Review, Vol. 30 No 1, pp. 146-165.
  29. Jaskiewicz, P., Uhlenbruck, K., D., Balkin, D. B. and Reay, T., "Is Nepotism Good or Bad? Types of Nepotism and Implications for Knowledge Management», Family Business Review, Vol. 26 No 2, pp. 121-139.
  30. Jones, I. W., Nyland, C. M. and Pollitt, M. G.(2001),How Do Multinationals Build Social Capital? : Evidence from South Africa.ESRC Centre for Business Research, University of Cambridge, Cambridge.
  31. Jones, R. G. and Stout T. (2015), «Policing Nepotism and Cronyism Without Losing the Value of Social Connection», Industrial and Organizational Psychology, Vol. 8 No 1, pp. 2-12.
  32. Keely, B. (2007), Human Capital, OECD, Paris. 
  33. Keles, H. N., Ozkan, T. K. and Bezirci, M. (2011), «A Study On The Effects Of Nepotism, Favoritism And Cronyism On Organizational Trust In The Auditing Process In Family Businesses In Turkey»,International Business & Economics Research Journal, Vol. 10 No 9, pp. 9-16. 
  34. Kramarz, F., Skans, O. N. (2007), «With a Little Help from my … Parents? Family Networks and Youth Labor Market Entry», available at: https://conference.nber.org/conferences/2007/si2007/EFABG/kramarz.pdf/ (accessed 6 Mai 2019), pp. 24.
  35. Lin, N. (2017), «Building a network theory of social capital», in Lin, N., Cook, K. and Burt, R. S. (Eds), Social capital,Routledge, New York NY, pp. 3-28.
  36. Lin, Shu-hui, Hu, Sching-yang. (2007), «A Family Member or Professional Management? The Choice of a CEO and Its Impact on Performance», Corporate Governance, Vol 15 No 6, pp. 1348-1362.
  37. Luo, Y., Huang, Y. and Wang, S. L. (2012), «Guanxiand Organizational Performance: A Meta-Analysis», Management and Organization Review, Vol. 8 No 1, pp. 139-172.
  38. Miller, D., Wright, M., Le Breton-Miller, I., Scholes, I. (2015), «Resources and Innovation in Family Businesses: The Janus-Face of Socioemotional Preferences», California Management Review, Vol. 58 No 1, pp. 20-40. 
  39. Nadeema, M., Ahmadb, R., Ahmadc, N., Batoold, S. R. and Shafique, N. (2015), «Favoritism, nepotism and cronyism as predictors of job satisfaction: Evidences from Pakistan», Journal of Business and Management Research, Vol. 8, pp. 224-228.
  40. Nahapiet, J. and Sumantra, G. (2000), «Social Capital, Intellectual Capital, and the Organizational Advantage», in Lesser, E. L. (Ed.), Knowledge and Social Capital: Foundations and Applications, Butterworth, Boston, pp.119-157.
  41. Mutz, D. C. (2005), «Social Trust and E-Commerce: Experimental Evidence for the Effects of Social Trust on Individuals’ economic behavior», Public Opinion Quarterly, Vol. 69 No 3, pp. 393-416.
  42. Onoshchenko, O., Williams, C. C. (2014), «Evaluating the role of blat in finding graduate employment in post-Soviet Ukraine The «dark side» of job recruitment?», Employee Relations, Vol. 36 No 3, .pp. 254-265.
  43. Qaisar, I. (2016), «Preferential Treatment: An Empirical Study in Education Sector of Pakistan», International Journal of Management, Accounting & Economics, Vol. 3 No 9, pp. 490-493.
  44. Padgett M. Y., Morris K. A. (2005), «Keeping it «All in the Family:» Does Nepotism in the Hiring Process Really Benefit the Beneficiary?», Journal of Leadership and Organizational Studies, Vol. 11 No. 2, pp. 34-45.
  45. Padgett, M. Y., Padgett, R. J. and Morris, K. A. (2015), «Perceptions of Nepotism Beneficiaries: The Hidden Price of Using a Family Connection to Obtain a Job», Journal of Bussiness and Psychology, Vol. 30, No. 2, pp. 283 - 298.
  46. Partridge E. (1991), Origins. An etymological dictionary of Modern English, Routrledge & Kegan Paul Ltd, London.
  47. Perez-Alvarezy, M., Strulik, H., «Nepotism, Schooling Outcomes and Economic Development», CSAE Working Paper Series 2018-02, Centre for the Study of African Economies, University of Oxford.
  48. Ponzo, M., Scoppa, V. (2010), «A Simple Model of Nepotism», Working Paper n. 17 – 2010, Università della Calabria, Dipartimento di Economia e Statistica. 
  49. Popczyk, W. (2017), Family Social Capital Versus Nepotism in Family Businesses, RSEP International Conference on Social Issues and Economic Studies, Ankara, BC GRUP INC, pp. 47-52.
  50. Reagans, R. and Zuckerman, E. W. (2001), «Networks, Diversity, and Productivity: The Social Capital of Corporate R&D Teams», Organization Science, Vol. 12 No 4, pp. 502-517.
  51. Riggio, R. R. and Saggi, K. (2005), «If We Do Our Job Correctly, Nobady Gets Hurt by Nepotism», Industrial ond Organizational Psychology, Vol. 8 No 1, pp. 19-21.
  52. Sabatini, F. (2007), «The Role of Social Capital in Economic Development», Working Paper n. 43 giugio 2007, Facoltà di Economia Università di Bologna Sede di Forlì.
  53. Scholar Google (2018), Social Capital, available at www.scholar.google.com (accessed 29 November 2018).
  54. Sidani, Y. and J. Thornberry, J. (2013), «Nepotism in the Arab World: An Institutional Theory Perspective», Business Ethics Quarterly, Vol. 23 No 1, pp. 69-96.
  55. Sroka, W., Vveinhardt, J. (2018), «Nepotism and favouritism in the steel industry: a case study analysis», Forum Scientiae Oeconomia, Vol. 6 No 1, pp. 31-45.
  56. Stec M. (2009), «Innovation in European Union Countries», Gospodarka Narodowa, Vol. 20 No 11-12, pp. 45-65. 
  57. Sulkowski, L. (2017), «Social Capital, Trust and Intercultural Interactions», in Rozkwitalska, M., Sulkowski, L. and Magala, S. (Eds), Intercultural Interactions in the Multicultural Workplace: Traditional and Positive Organizational Scholarship, Springer, Cham, pp. 155-171.
  58. Vveinhardt, J. and L. Petrauskaite L. (2013), «Intensity of Nepotism Expression in Organizations of Lithuania», Management of Organizations: Systematic Research, No 66, pp. 129-144.
  59. Whetten, D. A. (2006), «Albert and Whetten revisited: Strengthening the concept of organizational identity», Journal of Management Inquiry, Vol. 15 No 3, pp. 219–234.
  60. Williams, C. and Bezeredi, S. (2017), «Evaluating The Use Of Personal To Bypass Formal Procedures: A Study of Vrski In Republic of Macedonia», UTMS Journal of Economics, Vol. 8 No 2, pp. 169-182.
  61. Williams, C. C. and Onoshchenko, O. (2014), «Evaluating the prevalence and nature of blatin post-Soviet societies A case study of the education sector in Ukraine», International Journal of Social Economics, Vol. 41 No 9, pp. 749-759.
  62. Williams, C. C. and Yang, J. (2017), «Evaluating the use of personal networks to circumvent formal processes: acase study of vruzkiin Bulgaria», South East European Journal of Economics & Business, Vol. 12 No 1, pp. 57-67.
  63. Williams, M., L. and Laker, D. (2010), «Nepotism: Can it Affect the Bottom Line?», in Bolloit, J. D., Johns, T. R. and Myers, C. (Ed.), NABET. Northeastern Association Of Business, Economics, and Technology 2010. Proceedings of the 33th Annual Meeting October 19th & 20th, 2010, available at http://nabet.us/Archives/2010/NABET%20Proceedings%202010.pdf#page=238/ (accessed 1 January 2019), pp. 230-236. 
  64. Woolcock, M. and Narayan, D. (2000), «Social Capital: Implications for Development Theory, Research, and Policy», The World Bank Research Observer, Vol. 15 No 2, pp. 225-249.