Транспортні послуги у галузі шерінгової економіки порівняно із традиційними службами таксі: досвід Чеської республіки

Автори:
Джірі Мезуланік1, Любомир Кмеко2, Мехмет Чівелек3, Джірка Клоудова4
1. Університет бізнесу та права (Чеська республіка)
2. Коледж університету бізнесу в Празі (Чеська республіка)
3. Університет Томаша Бата в Жиліні (Чеська республіка)
4. Університет підприємництва та права (Чеська республіка)
Сторінки:
118 - 130
Мова оригіналу:
Англійська
Цитувати як:
Mezulanik, J., Kmeco, L., Civelek, M. & Kloudova, J. (2019). Transport Services in the Shared Economy Segment Compared to Traditional Taxi Services: The Case Study of the Czech Republic. Marketing and Management of Innovations, 2, 118-130. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.2-11


Анотація

У статті проаналізовано основні проблеми та перспективи проникнення шерінгової економіки у галузь пасажирських перевезень Чеської республіки. Головною метою дослідження є порівняння нових райдшерінгових платформ, таких як: Uber, Liftago та Taxifyand, з традиційними службами таксі. При цьому проаналізовано такі фактори як: вартість послуг, основні характеристики автомобілів, що використовуються та форма комунікації з клієнтами. Авторами зазначено, що вартість та якість послуг проаналізованих райдшерінгових платформ залежать від місцезнаходження, та форми комунікації з клієнтами. У статті визначено, що у Чеській республіці існуючі райдшерінгові платформи надання транспортних послуг та особливості їх функціонування формують нові перспективні напрями дослідження шерінгової економіки. Методологію даного дослідження засновано на опитуваннях та прямих спостереженнях у сфері надання послуг пасажирських перевезень. При цьому сценарії інтерв’ю та опитування розроблено з урахуванням принципу конфіденційності, щоб забезпечити більш відкриту комунікацію з респондентами. Респондентами дослідження стали користувачі як традиційних таксі, так і сучасних Uber, Liftagoта Taxify. Дослідження проведено у 2017/2018 роках у містах Прага та Острава (Чеська республіка). У свою чергу згенерований масив даних оброблено з використанням статистичної програми SPSSIBMза допомогою методів описової статистики. Отримані результати дослідження дають підстави зробити висновок, що форма комунікації з клієнтами не впливає на вартість наданих послуг на досліджуваних ринках, але впливає на вибір клієнтів при прийнятті рішення щодозамовлення. При цьому ціни нових райдшерінгових платформ (Uber, Liftagoта Taxify) є на рівні з традиційними постачальниками послуг пасажирськихперевезень. Авторами наголошено, що результати дослідження є корисними як для компаній, що надають послуги пасажирськихперевезень, так і для їх клієнтів. 


Ключові слова
платформа, пасажирські перевезення, райдшерінг, райдсоурсинг, шерінгова економіка, транспортна галузь, Uber.


Посилання
  1. Alizadeh, T., Farid, Z. & Sarkar, S. (2018): Towards Understanding the Socio-Economic Patterns of Sharing Economy in Australia: An Investigation of Airbnb Listings in Sydney and Melbourne Metropolitan Regions. Urban Policy and Research, DOI: 10.1080/08111146.2018.1460269.
  2. American Public Transportation Association (2016). Shared Mobility And The Transformation Of Public Transit. Report, American Public Transportation Association. Retrieved from https://www.apta.com/resources/reportsandpublications/ Documents/APTA-Shared-Mobility.pdf, Accessed date: 17.03.2019.
  3. Asirin, A. & Azhari, D. (2018). Ride-Sharing Business Model For Sustainability In Developing Country: Case Study Nebengers, Indonesia, The 4th Plano Cosmo International Conference. IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science, 158.
  4. Belk, R. (2014). You Are What You Can Access: Sharing And Collaborative Consumption Online. Journal of Business Research, 67, 1595-1600.
  5. Chang, H. H. (2017). The economic effects of Uber on taxi drivers in Taiwan. Journal of Competition Law & Economics, 13(3), 475-500.
  6. Cheng, M. (2016). Sharing economy: A Review And Agenda For Future Research. International Journal of Hospitality Management, 57, 60-70.
  7. Cheng, X., Fu, S., & Vreede, G.D. (2018). A mixed method investigation of sharing economy driven car-hailing services: Online and offline perspectives. Int J. Information Management, 41, 57-64.
  8. Davidson, N.M., & Infranca, J.J. (2016). The Sharing Economy As An Urban Phenomenon. Yale Law And Policy Review, 34 (215), 215-279.
  9. de Souza Silva, L.A., de Andrade, M. O. & Maia, M. L. A. (2018). How Does The Ride-Hailing Systems Demand Affect İndividual Transport Regulation? Research in Transportation Economics, 69, 600-606. 
  10. Egan, M., Schaefer, M., Jakob, M. & Oren, N. (2015). A Double Auction Mechanism for On-Demand Transport Prima Conference: International Conference on Principles and Practice of Multi-Agent Systems, Networks. DOI: 10.1007/978-3-319-25524-8_38
  11. Egan, M., Drchal, J., Mrkos, J., & Jakob, M. (2018). Towards Data-Driven On-Demand Transport. EAI Endorsed Transactions on Industrial Networks and Intelligent Systems, 5(14), 1-10.
  12. Gargiulo, E., Giannantonio, R., Guercio, E., Borean, C., & Zenezini, G. (2015). Dynamic Ride Sharing Service : Are Users Ready To Adopt It? Procedia Manufacturing, 3, 777-784. http://DOI.org/10.1016/j.promfg.2015.07.329.
  13. Greenwood, B. N., & Wattal, S. (2017). Show Me the Way to Go Home: An Empirical Investigation of Ride Sharing and Alcohol Related Motor Vehicle. Homicide. MIS Quarterly, 41, 163-188.
  14. Hall, J. D., Palsson, C. & Price, J. (2017). Is Uber A Substitute Or Complement For Public Transit?, Working Papers tecipa-585, University of Toronto, Department of Economics.
  15. Henao, A. (2017). Impacts Of Ridesourcing – Lyft And Uber – On Transportation Including VMT, Mode Replacement, Parking, And Travel Behavior. (PhD Thesis), U.S: University of Colorado.
  16. Jin, S. T., Kong, H., Wu, B., & Sui, D. Z. (2018). Ridesourcing, The Sharing Economy, And The Future Of Cities. Cities, 76, 96-104.
  17. Kljucnikov, A., Popesko, B. & Kloudova, J. (2019). Economics Of The International Ridesharing Services – A Trap For Amateurs. Entrepreneurship And Sustainability Issues, 6(3), http://DOI.org/10.9770/jesi.2019.6.3(8).
  18. Kljucnikov, A., Krajcik, V., Vincurova, Z. (2018). International Sharing Economy: the Case of AirBnB in the Czech Republic. Economics and Sociology, 11(2), 126-137. DOI:10.14254/2071-789X.2018/11-2/
  19. Melo, S., Macedo, J. & Baptista, P. (2019). Capacity-Sharing In Logistics Solutions: A New Pathway Towards Sustainability. Transport Policy, 73, 143-151.
  20. Murphy, C., & Felgon, S. (2016). Shared Mobility and the Transformation of Public Transit. Report submitted by the Shared-Use Mobility Center (SUMC) for the American Public Transportation Association. 39 p.
  21. PWC, (2015). Consumer Intelligence Series: The Sharing Economy. Retrieved from https://www.pwc.fr/fr/assets/files/pdf/2015/05/pwc_etude_sharing_economy.pdf Accessed: 17.03.2019
  22. Rayle, L., Dai, D., Chan, N., Cervero, R., & Shaheen, S. (2016). Just A Better Taxi? A Survey-Based Comparison Of Taxis, Transit, And Ridesourcing Services In San Francisco. Transport Policy, 45, 168-178. 
  23. Rogers, B. (2015). The Social Cost Of Uber. Temple University Legal Studies, Research paper, no. 2015-28.
  24. Sharp, D. (2018). Sharing Cities for Urban Transformation: Narrative, Policy and Practice. Urban Policy and Research. 
  25. Sun, L., Wang, S., Liu, S., Yao, L., Luo, W., & Shukla, A. (2018). A Completive Research On The Feasibility And Adaptation Of Shared Transportation In Mega-Cities – A case study in Beijing. Applied Energy, 230, 1014-1033.
  26. Schwieterman, J. P., & Pelon, M. (2017). First Zipcar, Now Uber: Legal And Policy Issues Facing The Expanding «Shared Mobility»Sector In U.S. Cities. Belmont law review, 4, 109-137.
  27. Schwieterman, J., & Smith (2018). Sharing The Ride: A Paired-Trip Analysis Of Uberpool And Chicago Transit Authority Services In Chicago, Illinois. Research in Transportation Economics, 71, 9–16.
  28. Stalmasekova, N., Genzorova, T., Corejovaa, T. & Gasperova, L. (2017). The Impact Of Using The Digital Environment In Transport. TRANSCOM 2017: International scientific conference on sustainable, modern and safe transport. Procedia Engineering, 192, 231-236, DOI: 10.1016/j.proeng.2017.06.040.
  29. Stuchlý, J. & Suta, M. (2019). Participation In The Sharing Economy In The Czech Republic. SHS Web of Conferences 61, 01025. https://DOI.org/10.1051/shsconf/20196101025.
  30. Tussyadiah, I. P. & Pesonen, J. (2015). Impacts of Peer-to-Peer Accommodation Use on Travel Patterns. Journal of Travel Research. DOI: 10.1177/0047287515608505.
  31. Velychko, O., & Velychko, L. (2017). Logistical modelling of managerial decisions in social and marketing business systems. Journal of International Studies, 10(3), 206-219. DOI:10.14254/2071-8330.2017/10-3/15
  32. Young, M., & Farber, S. (2019). The Who, Why, And When Of Uber And Other Ride-Hailing Trips: An Examination Of A Large Sample Household Travel Survey. Transportation Research Part A, 119, 383-392.
  33. Zervas, G., Proserpio, D. & Byers, J. W. (2017). The Rise of the Sharing Economy: Estimating the Impact of Airbnb on the Hotel Industry. Journal of Marketing Research. Vol. LIV, 687-705. DOI: 10.1509/jmr.15.0204
  34. Zhang, T. C., Jahromi, M. F. & KizildagM. (2018). Value Co-Creation İn A Sharing Economy: The End Of Price Wars? International Journal of Hospitality Management, 71, 51-58.
  35. Zhang, T., Bufquin, D. & Lu, C. (2019). A Qualitative İnvestigation Of Microentrepreneurship İn The Sharing Economy. International Journal of Hospitality Management, 79, 148-157.
  36. Zuo, W.M., & Chen, H.Q., 2017. Service innovation in the sharing economy environment: a TRIZ perspective. Nankai Bus. Rev., 20 (5), 175-184.
  37. Zuo, W., Zhu, W., Chen, S., & He, X. (2019). Service quality management of online car-hailing based on PCN in the sharing economy Electronic Commerce Research and Applications, 34.