Інноваційні бізнес-моделі шерінгової економіки в туризмі: на прикладі компанії Airbnb у Празі

Автори:
Володимир Крайчік1, Олександр Ключніков2, Олена Ріхова3
1. Коледж університету бізнесу у Празі (Чеська Республіка)
2. Університет підприємництва та права (Чеська Республіка)
3. Університет бізнесу у Празі (Чеська Республіка)
Сторінки:
108 - 117
Мова оригіналу:
Англійська
Цитувати як:
Krajcik, V., Kljucnikov, A., & Rihova, E. (2019). Innovative Sharing Economy’s Business Models in Tourism: Case of Airbnb in Prague. Marketing and Management of Innovations, 2, 108-117. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.2-10


Анотація

Статтю присвячено аналізу та систематизації наукового доробку щодо розвитку туристичної галузі з урахуванням взаємозв’язку між середньою вартістю оренди апартаментів та кількістю клієнтів на платформі шерінгової економіки. Основною метою статті є оцінка взаємозалежності між попитом на нерухомість, середньою вартістю та кількістю клієнтів. Результати аналізу та систематизація наукових джерел з означеної проблематики дають підстави зробити висновок, що стрімкий розвиток Airbnb впливає на ринок готельних послуг. При цьому авторами визначено, що галузь шерінгової економіки починає суттєво змінювати ринок короткострокової оренди житла та привертає увагу регулюючих органів та бізнес-сектору. Окрім цього, розвиток онлайн-платформ шеренгової економіки (таких як Airbnb) провокують зростання пропозиції на ринку житла, а отже й рівня конкуренції на ринку туристичних послуг. У рамках даного дослідження авторами оцінено структуру та проведено сегментацію діяльності Airbnb, представлено описові статистичні дані діяльності Airbnb у місті Прага. Підґрунтям дослідження стали результати даних моніторингу 13918 запропонованих об’єктів нерухомості (заявки яких розміщено на Airbnb) у квітні 2016 року. У статті перевірку гіпотези здійснено з використанням кореляційного аналізу та аналізу змінних величин. Таким чином, отримані результати дослідження емпірично підтвердили наявність негативного лінійного взаємозв’язку між середньою вартістю оренди номеру та рівнем заселення апартаментів. На основі аналізу відхилень авторами виявлено відмінності у рівні заселення залежно від типу нерухомості. Крім цього, авторами наголошено, що отримані результати дослідження можуть бути корисними для широкого кола представників туристичної та готельної галузей, а саме: підприємців, менеджменту готелей та іних орендодавців, а також користувачів послуг проживання.

 


Ключові слова
Airbnb, ANOVA, кореляція, туризм, шерінгова економіка, готель, менеджмент.


Посилання
  1. Airbnb. (2016). About us: Airbnb.com. Retrieved from DOI: https://www.airbnb.com/about/about-us
  2. Barata-Salgueiro, T. (2017). Short rentals in Lisbon. Scripta Nova-Revista Electronica De Geografia Y Ciencias Sociales, 21(578), 1-43.
  3. Bardhi, F., & Eckhardt, G. (2012). Access based consumption: The case of car sharing. Journal of Consumer Research, 39, 881-898.
  4. Belk, R. (2007). Why not share rather than own? Annals of the American academy of political and social science, 611, 126-140.
  5. Benkler, Y. (2004). Sharing nicely: On shareable goods and the emergence of sharing as a modality of economic production. Yale Law Journal, 114, 273-358.
  6. Boswijk, J. (2016). Airbnb: The future of networked hospitality businesses. Journal of Tourism Futures, 2(1), 22-42. DOI:10.1108/ JTF-11-2015-0048
  7. Bradley, T. (2007). Essential Statistics for Economics, Business and Management. ISBN 13:978-0-470-85079-4, John Wiley & Sons, Ltd
  8. Coase, R. H. (1937). The Nature of the Firm. Economica, 4(16), 386-405.
  9. Coyle, Yeung (2016). Understanding AirBnB in Fourteen European cities, Policy Papers.
  10. Edelman, B. G., & Geradin, D. (2015). ‘Efficiencies And Regulatory Shortcuts: How Should We Regulate Companies Like Airbnb And Uber?’ DOI: http://www.benedelman.org/publications/efficiencies-and-shortcuts-2015-11-24.pdf
  11. Felson, M., & Speath, J. (1978). Community structure and collaborative consumption. American Behavioral Scientist, 41, 614-624.
  12. Gurran, N., Phibbs, P. (2017) When Tourists Move In: How Should Urban Planners Respond to Airbnb?, Journal of the American Planning Association, 83:1, 80-92, DOI: 10.1080/01944363.2016.1249011
  13. Guttentag, D. (2015). Airbnb: Disruptive innovation and the rise of an informal tourism accommodation sector. Current Issues in Tourism, 18(12), 1192-1217. DOI:10.1080/13683500.2013.844910
  14. Hardle, V. K. & Simar, L. (2015). Applied Multivariate Statistical Analysis, ISBN 978-3-662-45170-0, 4th ed., Springer.
  15. Horn, K., & Merante, M. (2017). Is home sharing driving up rents? Evidence from Airbnb in Boston. Journal of Housing Economics, 38, 14-24.
  16. Jenckova J., Abrham J., (2016), Smart overbooking in the accommodation facilities in the Czech Republic, Journal of International Studies, Vol. 9, No 1, pp. 265-275. DOI: 10.14254/2071-8330.2016/9-1/20
  17. Johnson, R. A. & Wichern, D. W. (2007). Applied Multivariate Statistical Analysis, ISBN 0-13-187715-1, 6th ed., Pearson Education Inc.
  18. Kljucnikov, A., Krajcik, V., Vincúrova, Z. (2018). International Sharing Economy: the Case of AirBnB in the Czech Republic. Economics and Sociology, 11(2), 126-137. DOI:10.14254/2071-789X.2018/11-2/
  19. Meloun, M. & Militky, J. (2002). Kompendium Statistickeho Zpracovani Dat, ISBN 978-8-0200-1008-7 Academia 
  20. Myers, J. L., Well, A. D. & Lorch, R. F. (2010). Research Design and Statistical Analysis, ISBN 978-0-8058-6431-I, 3th ed., New York, Routledge.
  21. Online Statistical Book, Retrieved from DOI: onlinecourses.science.psu.edu
  22. Rodas Vera, L. A., & Gosling, M. D. S. (2017). Sharing Economy In Tourism: A Theoretical Discussion About Collaborative Consumption And Sharing. Revista Eletronica De Estrategia E Negocios-Reen, 10(1), 226-251.
  23. Russell (2016) Russell, B.: You are what you can access: Sharing and collaborative consumption online. Journal of Business Research, 67 (2014) 1595-1600
  24. Sundararajan, Arun (2016). The Sharing Economy, MIT Press.
  25. Varma et al. (2016). Tourism Management Perspectives, 20, „Airbnb: Exciting innovation or passing fad?“, 228-237
  26. Yrigoy, I. (2017). Airbnb in Menorca: a new form of touristic gentrification? Distribution of touristic housing dwelling, agents and impacts on the residential rent. Scripta Nova – Revista Electrónica de Geografia y Ciencias Sociales, 21(580).
  27. Ytreberg (2016). Master’s thesis, Competitive effects of Airbnb on the Norwegian hotel market
  28. Wegmann, J., Jiao, J. (2017). Taming Airbnb: Toward guiding principles for local regulation of urban vacation rentals based on empirical results from five US cities. Land Use Policy, 69, 494-501.