Словацький роздрібний бізнес: панельна регресійна модель

Автори:
Л. Мура1, М. Марчевська2, М. Дубравська2
1. Пан-Європейський університет у Братиславі (Словаччина)
2. Прешовський університет (Словаччина)
Сторінки:
203 - 211
Мова оригіналу:
Англійська
Цитувати як:
Mura, L., Marchevska, M., & Dubravska, M. (2018). Slovak Retail Business Across Panel Regression Model. Marketing and Management of Innovations, 4, 203-211. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.4-18


Анотація

На функціонування бізнес-сектору безпосередньо впливає рівень соціально-економічного розвитку міста, регіону та країни. Особливо на роздрібну торгівлю впливає споживання домогосподарств, що безпосередньо пов’язано з рівнем соціально-економічного розвитку регіону. У рамках даної статті авторами проаналізовано підходи до розуміння сутності роздрібної торгівлі, а також її вплив на розвиток регіону на прикладі Словаччини. Дослідження базується на аналізі основних макроекономічних показників Словаччини. На основі результатів аналізу наукової літератури авторами було виокремлено ключові змінні роздрібної торгівлі та проведено їх оцінку. Метою дослідження є перевірка гіпотези про статистичну значимість взаємозв’язку між зареєстрованою кількістю працівників у секторі роздрібної торгівлі та її впливом на регіональний розвиток з урахуванням ключового макроекономічного показника – регіонального ВВП. Об’єкт дослідження – сектор роздрібної торгівлі Словаччини. У ході аналізу використовувались основні макроекономічні індикатори розвитку Словаччини. У ході дослідження перевіряється дві гіпотези в залежності від змінних: наявність статистично значимих зв’язків між зареєстрованою кількістю працівників у роздрібній торгівлі, питомою вагою зареєстрованих працівників у роздрібній торгівлі у загальній зайнятості та регіональним ВВП на душу населення (з урахуванням індексу цін). Для перевірки гіпотез були використані річні дані за 2000–2010 рр. У якості основних змінних було обрано: зареєстрована кількість працівників у роздрібній торгівлі; питома вага зайнятих у роздрібній торгівлі у загальній кількості працевлаштованих в регіоні. Авторами було застосовано статистичне програмне забезпечення Stata, розраховано стандартне відхилення (t-statistics, p-values) та використано такі методи дослідження: метод Дрисколл-Край та метод найменших квадратів. Результати дослідження свідчать про наявність кореляції та прямий взаємозв’язок між кількістю працівників у секторі роздрібної торгівлі та регіональним ВВП.


Ключові слова
валовий внутрішній продукт; регіональний розвиток, регресійна модель, роздрібна торгівля.


Посилання
  1. Addison, J. T., Blackburn, M. L., and Cotti, C. D. (2009), Do minimum wages raise employment? Evidence from the US retail-trade sector. In Labour Economics, Vol.16, No. 4, pp. 397-408
  2. Anyakoha, C. (2018), ʺAchieving sustainable development in Nigeria via innovative education. The role of business education. In Acta Oeconomica Universitatis Selye, Vol. 7, No. 1, pp. 7-20
  3. Bačík, R., Štefko, R., and Gburová, J. (2014), Marketing pricing strategy as part of competitive advantage retailers. In Editorial Board, Vol. 9, No. 4, p. 602
  4. Babecký, J., Du Caju, P., Kosma, T., Lawless, M., Messina, J., and Rõõm, T. (2010), Nižšia nominálna a reálna mzdová rigidita: výsledky prieskumu od európskych firiem. In Scandinavian Journal of Economics, Vol.112, No. 4, pp. 884-910
  5. Benešová, D.; Kubičková, V.; Michálková, A.; and Krošláková, M. (2018), Innovation activities of gazelles in business services as a factor of sustainable growth in the Slovak Republic, In Entrepreneurship and Sustainability Issues, Vol. 5, No. 3, pp. 452-466 
  6. Bilková, K., and Križan, F. (2013), Koncentrácia podnikateľských subjektov v maloobchode v slovenských mestách. In Geographia Cassoviensis, Vol. 7, No. 1, pp. 31-44
  7. Bobáková, V., and Hečková, J. (2007), The competitive abilities analysis of processing industry of the Slovak republic. In Politická ekonomie, Vol. 55, No. 4, pp. 490-507
  8. Brecka, S., Koraus, A. (2016), Innovation and innovation management in the tourism industry in the context of globalization. Globalization and its socio-economic consequences, In 16th International scientific conference proceedings, PTS I-V 
  9. Buček, M., Rehák, Š., and Tvrdoň, J. (2010). Regionálna ekonómia a politika. Iura Edition, Bratislava, p. 269
  10. De Wachter, S., Harris, RD, and Tzavalis, E. (2007), Testy koreňových dátových jednotiek panelu: Úloha sériovej korelácie a časového rozmeru. In Časopis štatistického plánovania a dedukcie, Vol. 137, No. 1, pp. 230-244
  11. Gavurova, B.; Soltes, M.; and Kovac, V. (2017), Application of cluster analysis in process of competitiveness modelling of Slovak republic regions. In Transformations in Business & Economics, Vol. 16, No. 3, pp. 129-147
  12. Gburová, J. and Marchevská, M. (2016), Marketingová komunikácia v maloobchode. Bookman, p. 89
  13. Grewal, D., Bart, Y., Spann, M., and Zubcsek, P. P. (2016), Mobile advertising: a framework and research agenda. In Journal of Interactive Marketing, Vol.34, pp. 3-14
  14. Gródek-Szostak, Z.; and Nesterak, J. (2017), Trade missions as the instrument for supporting international technological cooperation of enterprises - case study of Poland, Slovakia and Czech republic. In Acta Oeconomica Universitatis Selye, Vol. 6, No. 2, pp. 57-68
  15. Hadad, S., and Cantaragiu, R. (2017), Corporate social entrepreneurship versus social intrapreneurship: same idea, different trajectories?In Management & marketing-challenges for the knowledge society, Vol.12, No. 2, pp. 252-276
  16. Hatrák, M. (2007), Ekonometria. Bratislava: Iura Edition, p. 504
  17. Hicks, M. J. and Wilburn, K. L. (2001), The regional impact of Wal-Mart entrance: A panel study of the retail trade sector in West Virginia. In The Review of Regional Studies, Vol. 31, No. 3, p. 305 
  18. Jankowiak, AH. (2018), Cluster policy models in the Visegrad group countries - a comparative study. In Transformations in Business & Economics, Vol. 17, No. 2A, pp. 447-465
  19. Kotulič, R. Huttmanová, E., Vozárová Kravčáková, I. and Nagy J., M. (2017), The Structural of The Sectors of Slovak Economy and Employment in Times of Global Change and The Subsequent Development. In Procedia Economics and Finance. Vol. 23, pp. 1590-1595 
  20. Kita, P., Kita, P., Kupkovičová, P., and Janska, M. (2017), The infuence of economic geography on supermarket concentration. In AD ALTA-Journal of Interdisciplinary Research, Vol. 7, No. 1, pp. 68-72 
  21. Korcsmáros, E. (2018), Factors affecting the development of SMEs (example from Slovakia based on primary research in Nitra region). In Acta Oeconomica Universitatis Selye, Vol. 7, No. 1, pp. 70-78
  22. Kusa, A., Zazikova, Z. (2017), Influence of the social networking website snapchat on the generation Z. In European Journal of Science and Theology, Vol. 12, No. 5, pp. 145-154
  23. Križan, F., Barlík, P., and Bilková, K. (2017), Nákupné správanie mladých spotrebiteľov: Ako často nakupujú? (Prípadová štúdia z Bratislavy). In Geografia, Vol. 24, No. 2, pp. 40-43
  24. Križan, F., Bilková, K., Kita, P., Kunc, J., and Barlík, P. (2015), Nákupné centrá v Bratislave a atribúty ovplyvňujúce preferencie spotrebiteľov. In Geografický časopis, Vol. 67, No. 4, pp. 341-357
  25. Lábaj, M. (2013), Development of the Slovak Economy in 2008 and 2009 from the Perspective of Input-output Analysis. In Ekonomický časopis, Vol. 61, No. 10, pp. 994-1010
  26. Lagakos, D. (2016), Explaining cross-country productivity differences in retail trade. In Journal of Political Economy, Vol. 124, No. 2, pp. 579-620
  27. Lauko, V., Križan, F., and Tolmáči, L. (2008), Potravinársky maloobchod v Slovenskej republike: rurálne prostredie, čas a miesto nákupu. In Acta Facultatis Rerum Naturalium Universitatis Comenianae, Geographica, Vol. 51, pp. 41-55
  28. Lesáková, D., and Daňo, F. (2016), Food Shopping Behaviour in Older Consumers’ Segment. Central and eastern europe in the changing business environment, p. 270
  29. Lieskovská, V., Bilohuščinová, D. and Megyesiová, S. (2013), The influence of marketing communication on the merchantability of food products in the Slovak Republic. 7th International Days of Statistics and Economics, pp. 778-786
  30. Lynch, P.; Power, J.; Hickey, R.; and Messervey, T. (2017), Business model strategies: Flexibility trade in emerging low voltage distribution networks, In Entrepreneurship and Sustainability Issues, Vol. 4, No. 3, pp. 380-391
  31. Majerova, J., Krizanova, A., and Zvarikova, K. (2013), Social media marketing and possibilities of quantifying its effectiveness in the process of brand value building and managing. Financial management of firms and financial institutions: 9th International scientific conference proceedings, pts I-III, pp. 476-485
  32. Mazurek, S. (2018), Strategic orientations of the network business models. In Transformations in Business & Economics, Vol. 17, No. 2A, pp. 410-425
  33. Mendelova, D., Zauskova, A. (2015), Innovation in the Slovak advertising environment. Communication today, Vol. 6, No. 1, pp. 38-+
  34. Mészáros, M. (2018), “Employing” of self-employed persons. In Central European Journal of Labour Law and Personnel Management, Vol. 1, No. 1
  35. Moravcikova, D., Krizanova, A., Kliestikova, J., Rypakova, M. (2017), Green marketing as the source of the competitive advantage of the business. In Sustainability (Switzerland), Vol.9, No. 12, 2218, p. 13
  36. Musová, Z., Huliaková, Z. and Musa, H. (2016), Consumers' perception of the brand in the cause-related marketing. Marketing identity: brands we love, PT II, pp. 219-230
  37. Nemcova, E. (2004), The function of clusters in the development of region. In Ekonomicky casopis, Vol. 52, No. 6, pp. 739-754
  38. Otter, C., and Halasi, D. (2018), Payment discipline of business in the EU countries.In AD ALTA-Journal of Interdisciplinary Research, Vol. 8, No. 1, pp. 90-94
  39. Peracek, T., Kocisova, L., Mucha, B. (2017), Importance of the e-government act and its impact on the management and economy of the enterprise in the Slovakia. In Management and economics in manufacturing, pp. 90-96
  40. Samašonok, K.; Išoraitė, M.; and Leškienė-Hussey, B. (2016), The internet entrepreneurship: opportunities and problems, In Entrepreneurship and Sustainability Issues, Vol. 3, No. 4, pp. 329-349
  41. Seres Huszárik, E. and Dobai Korcsmáros, E. (2013),The main innovator of the retail market.In Acta Oeconomica Universitatis Selye, Vol. 2, No. 2, pp. 195-204 
  42. Schivardi, F., and Viviano, E. (2011), Entry barriers in retail trade. In The Economic Journal, Vol. 121, No. 551, pp. 145-170
  43. Spilková, J. (2016), Alternativní potravinové sítě: Česká cesta. Charles University in Prague, Karolinum Press.
  44. Slach, O., Koutský, J., Novotný, J., and Zenka, J. (2013), Creative industries in the Czech Republic: a spatial perspective. In E & M Ekonomie a Management, Vol. 16, No. 4, pp. 14-29
  45. Statistical Office of the Slovak Republic. (2017), Demography and Social statistics. Available at http://www.statistics.sk Straková, J., Pártlová, P. and Váchal, J. (2017), Business management in new global economy. In Acta Oeconomica Universitatis Selye, Vol. 6, No. 1, pp. 155 – 166
  46. Strazovska, L., Duris, M. (2017), Online marketing trends for 2017, In Hradec Economic Days, vol 7 (1), pp. 838-844 
  47. Streimikiene, D. (2014), The impact of research and development for business innovations in Lithuania. In Amfiteatru Economic, Vol. 16, No. 37, pp. 965-979
  48. Supeková, S. (2015), Aspects of green marketing: The current situation in the selected companies in the Slovak republic. In Current Issues of Science and Research in the Global World - Proceedings of the International Conference on Current Issues of Science and Research in the Global World, pp. 133-141 
  49. Štefko, R., Bacik, R., and Gburova, J. (2015), Impact of the selected economic factors and advertising on Slovak consumer buying behavior. In Interdisciplinary Behavior and Social Sciences: Proceedings of the 3rd International Congress on Interdisciplinary Behavior and Social Science 2014 (ICIBSoS 2014), 1–2 November 2014, Bali, Indonesia. (p. 151). CRC Press.
  50. Tvaronavičienė, M., Tarkhanova, E., and Durglishvili, N. (2018), Sustainable economic growth and innovative development of educational systems. In Journal of International Studies, Vol. 11, No. 1, pp. 248-256
  51. Tvrdoň, O., Presová, R., and Přibyl, M. (2015), Economic-legal aspects of business assets definition and its effectiveness analysis. In Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, Vol. 52, No. 6, pp. 189-210