Попит словацьких споживачів на молочні продукти та молоко: аналіз залежностей цін та доходів

Автори:
Л. Кубіцова1, З. Кадекова1, Л. Нагіова1, П. Ровний1
1. Словацький аграрний університет (м. Нітра, Словакія)
Розділ:
Інновації у маркетингу
Сторінки:
165 - 176
Мова оригіналу:
Англійська
DOI:
10.21272/mmi.2017.3-16


Анотація

Метою статті був кількісний аналіз детермінантів попиту та рівня споживання молока та молочних продуктів залежно від споживчих цін на молочні продукти та наявного доходу стосовно сегменту домогосподарств з дітьми, які знаходяться на утриманні. Сучасні економічні умови у Словаччині сприяють диференціації поведінки домогосподарств на споживчому ринку. Це помітно в основному в сім'ях з декількома дітьми, які знаходяться на утриманні. У 2012 році реальний грошовий дохід домогосподарств з трьома або більше такими дітьми становив лише 54.65% реального доходу порівняно з доходами сімей без таких дітей та 66.21% доходу сімей з однією такою дитиною. У словацьких домогосподарствах споживання молока в цілому знижується. З 1998 року воно скоротилося на 13.3 літра та у 2012 році досягло рівня 50.61 літра на особу в сім'ях без дітей, які перебувають на утриманні, а також 45.58 літра у сім'ях з трьома або більше такими дітьми. Попит на молоко не розвивався відповідно до теоретичних припущень. Збільшення ціни не призвело до зниження попиту за винятком сімей з однією дитиною, яка знаходиться на утриманні. Базуючись на непрямій (перехресній) ціновій еластичності, слід зазначити, що попит був еластичним і відрізнявся в сім'ях без дітей (Eqi, P2 = 1.062) та в домогосподарствах з трьома або більше дітьми, які перебувають на утриманні (Eqi, P2 = 2.373), по інших молочних продуктах. Споживчий попит на сир та йогурт виконував доповнюючу (додаткову) функцію в харчуванні (Eqi, P3= -2.468 to -0.249). Значна взаємодоповнюваність вказала на попит щодо йогурту в сім'ях з трьома або більше дітьми, які перебувають на утриманні (Eqi, p4 = -3.644), та сім'ях без таких дітей (Eqi, p4 = -2.27).


Ключові слова
дохід, споживання, еластичність цін та доходів, замінюваність, взаємодоповнюваність


Посилання
  1. Berčík, J., Paluchová, & J. Horská, E. (2016). Neuroeconomics: An Innovative View on Consumer´s Decision Process. Journal of Business Management & Economics, 4 (8), 22-28. 
  2. Bielik, P., Smutka, L., & Horská, E. (2013). Visegrad countries´agricultural production. In: BIELIK, P. Sustainable development and agribusiness (pp. 35-45). Warszawa : Wieś Jutra.
  3. Bowen, J., Noakes, M., Trenerry,C., & Clifton, P. (2006). Energy intake, ghrelin and cholecystokinin after different carbohydrate and protein preloads in overweight men. J Clin Endocrinol Metab, 91, 1477–1483.
  4. Bujko, J., Kocman, R., Žitný, J., Trakovická, A., & Hrnčár, C. (2011). Analyse of traits of milk production in dairy cows. Potravinarstvo, 1 (1), 5-9.
  5. De Smet, S. et al. (2015). The influence of dairy consumption and physical activity on ultrasound bone measurements in Flemish children. Journal of Bone and Mineral Metabolism, 33 (2), 192-200.
  6. Diepvens, K., Haberer, D., Westerter, P., & Plantenga, M. (2008). Different proteins and biopeptides differently affect satiety and anorexigenic/orexigenic hormones in healthy humans. Int J Obes (Lond), 32, 510–518. 
  7. Dougkas, A., Reynolds, C.K., Givens, I.D., Elwood, P.C., & Minihane, A.M. (2011). Associations between dairy consumption and body weight: a review of the evidence and underlying mechanisms. Nutr Res Rev 1–24.
  8. Fox, P.F., Uniacke-Lowe, T., Mcsweeney, P. L. H., & O’Mahony, J.A. (2015). Biologically Active Compounds in Milk. Dairy Chemistry and Biochemistry, 415-497.
  9. Habánová, M., Lorková, M & Kopčeková, J. (2010). The consumption of acydophylus drinks and Yogurts in selekted population of pupils in years 2004 and 2008. Potravinárstvo, vol. 3, no. 3, p. 19-23.
  10. Hayden S., Diansheng D., & Andreas C. (2012). Is Gerenational Change Contributing to the Deckline in Fluid Milk Consumption? Journal of Agricultural and Resorsce Economics, 37 (3), 435-454.
  11. Elmandfa, I., et al. (2009). Ôsterreichischer Ernährungsbericht. Auflage : Wien. 
  12. Holota T., Hrubec, J., Kotus, M., Holienčinová M., & Čapošová E. (2016). The management of quality costs analysis model. Serbian journal of management, 11 (1), 119-127. 
  13. Jůzl, M. (2015). Mléko a mléčné výrobky, význam mléka a mýty o jeho konzumaci [Milk and dairy products, meaning of milk and myths about its consumption]. Výživa a potravin – Nutrition and food, 3 (3), 43-45 [in Czech]. 
  14. Košičiarová, I. (2012). Cenová politika obchodných reťazcov predávajúcich biopotraviny [Pricing policy of chain stores selling organic food]. Brno: Mendel University in Brno [in Czech].
  15. Kubicová, Ľ., & Kádeková, Z. (2011). Comparison of the income development and the food demand elasticities of the private households in Slovakia. Agricultural economics, 57 (8), 404-411. 
  16. Lovayová, V., Dudriková, E., Nemcová, R., & Rimárová, K. (2010): Influence of the ripening onto the growth of selekted probiotic cultures in low-cooked cheese. Potravinárstvo, 3 (3), 40-45.
  17. Lengyelová,L., Kozelová, D., Trstenovičová, Ľ., & Pinterová, S. (2010). Comparison of occurence lactic acid bakrteria in chosen yogurts. Potravinárstvo, 4 (4), 38-43.
  18. Mehrabani, S. et al. (2015). Effects of low-fat milk consumption at breakfast on satiety and short-term energy intake in 10- to 12-year-old obese boys. European Journal of Nutrition, 1-8. 
  19. Nagyová, Ľ. et al. (2014 a). Výskum trhu. [Market Research]. Nitra : SUA [in Slovak].
  20. Nagyová, Ľ. et al. (2014 b). Marketing. Nitra : SUA [in Slovak].
  21. Nagyová, Ľ., Holienčinová, M., Košičiarová, I., & Holota, T. (2016). Corporate social responsibility in food manufacturing companies - environmental dimensions. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 64 (3), 1037-1043.
  22. Nagyová, Ľ., Košičiarová, I., & Holienčinová, M. (2016). Sustainable consumption of food: a case study of Slovak consumers. Economic science for rural development. Jelgava: Latvijas Lauksaimnieci bas universita te. Ekonomikas fakulta te.
  23. Natsuki, S., Syusuke, T., Katsutoshi, Y., & Tomomichi, S. (2014). Evaluation of price elasticity and brand loyalty in milk products. Procedia Computer Science, 35, 1482-1487.
  24. Niclas, T.A., O´Neil, C.E., & Fulkoni, V.I. (2009). The role of dairy in meeting the recommendations for shortfall nutriens diet. J. Am. Coll. Nutr., 28, 73 -81.
  25. Rozenberg, S. et al. (2016). Effects of Dairy Products Consumption on Health: Benefits and Beliefs—a Commentary from the Belgian Bone Club and the European Society for Clinical and Economic Aspects of Osteoporosis, Osteoarthritis and Musculoskeletal Diseases. Calcified Tissue International, 98 (1), 1-17.
  26. Šugrová, M., Šedík, P., & Svetlíková, V. (2016). Brand influence of young generations´s decisions in purchasing yogurts in the Slovak Republic. Future scientists for sustainable development. Gödöllő: Szent István University, 482--495. 
  27. Šnirc, J., Golian, J. et al. (2015). Mlieko, mliečné výrobky. 1.diel. Štruktúra, bioaktívne zložky a spracovanie mlieka [Milk, dairy products. 1.edition. Structure, bioactive ingredients and milk processing]. Nitra : SUA [in Slovak].
  28. Štatistický úrad SR. (2015). Príjmy, výdavky a spotreba súkromných domácností SR. [Revenue, expenditure and consumption of private households in the SR.]. Bratislava. [in Slovak].
  29. Valík, Ľ. (2006). Prospešnosť konzumácie mlieka [Utility consumption of milk]. Výživa a zdravie –Nutrition and health, 50 (3-4), 15 [in Slovak].