Маркетингова політика розподілу та збуту: дослідження сутності, ролі та значення

Автори:
О.А. Біловодська1
1. Сумський державний університет (м. Суми, Україна)
Розділ:
Інновації у маркетингу
Сторінки:
85 - 97
Мова оригіналу:
Українська
DOI:
10.21272/mmi.2017.2-08


Анотація

У статті систематизовано визначення маркетингової політики розподілу та виконано об'єднання їх у групи за такими підходами: збутовий, дистрибуційний і логістичний, у зв'язку з чим запропоновано авторське трактування і відповідні завдання. Установлено, що поняття маркетингової політики розподілу дуже тісно пов'язане зі збутовою політикою підприємства і виділені три позиції, які їх характеризують: 1) ототожнення понять; 2) пріоритезація цілей підприємства щодо збуту продукції; 3) орієнтація на споживача. За результатами виконаного дослідження виділено функціональний зміст понять «маркетингова політика розподілу» і «збутова політика» та виявлено, що маркетингова політика розподілу є більш широким поняттям. Сформульовано власне визначення збутової політики підприємства-виробника. Обґрунтовано, що маркетингова політика розподілу – основа бізнесу і серцевина будь-яких бізнес-проектів, планів і перспективних схем розвитку маркетингової діяльності. У зв'язку з цим розроблено схему, що представляє маркетингову політику розподілу як інтегратора виробництва й ринку, визначено її роль і значення для різних функціональних рівнів управління: підприємницького, регіонального та національного.


Ключові слова
маркетингова політика розподілу, збутова політика, збут, дистрибуція, логістика, промислове підприємство


Посилання
  1. Академия рынка: маркетинг / А. Дейан, Ф. Букерель, Р. Ланкар и др. / пер. с фр. – М. : Экономика, 1993. – 572 с.
  2. Балабаниць А.В. Збутова діяльність торговельних підприємств в умовах маркетингової орієнтації : автореф. дис. … канд. екон. наук : спец. 08.06.02  / А.В. Балабаниць. – Донецьк, 2000. – 20 с.
  3. Балабанова Л.В. Управління збутовою політикою / Л.В. Балабанова, Ю.П. Митрохіна. – К. : Центр учбової літератури, 2011. – 240 с.
  4. Балабанова Л.В. Маркетинговый аудит системы сбыта : монография / Л.В. Балабанова, A.B. Балабаниц. – Донецк : ДонГУЭТ, 2003. – 189 с.
  5. Болт Г. Дж. Практическое руководство по управлению сбытом / Г. Дж. Болт. – М. : МТ-Пресс, 2001. – 268 с.
  6. Бурцев В.В. Совершенствование системы управления сбытом продукции [Электронный ресурс] / В.В. Бурцев // Маркетинг в России и за рубежом. – 2002. – № 6. – Режим доступа: http://www.mavriz.ru/articles/2002/6/128.html. 
  7. Вороніна О.М. Управління збутовою політикою фармацевтичних підприємств-виробників : автореф. дис. … канд. екон. наук : спец. 08.00.04 / О.М. Вороніна. – Харків, 2008. – 20 с.
  8. Гамалій В.Ф. Сучасні проблеми збутової політики українських підприємств [Електронний ресурс] / В.Ф. Гамалій, С.А. Романчук, І.В. Фабрика // Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету. Економічні науки. – 2012. – Вип. 22 (2). – С. 10-13. – Режим доступу : http://www.kntu.kr.ua/doc/zb_22(2)_ekon/stat_20_1/02.pdf. 
  9. Гоголь Г.П. Сутність збутової діяльності машинобудівних підприємств [Електронний ресурс] / Г.П. Гоголь, А.В. Колодийчук, А.Ю. Яремко // Науковий вісник НЛТУ України. – 2010. – Вип. 20.7. – С. 148-153. – Режим доступу: http://nltu.edu.ua/nv/Archive/2010/20_7/148_Gogol_20_7.pdf.
  10. Годин А.М. Маркетинг / А.М. Годин. – 3-е изд. – М. : Дашков и К , 2006. – 402 с.
  11. Гречуха А.О. Складові сучасної маркетингової політики розподілу продукції підприємства [Електронний ресурс] / А.О. Гречуха // Економіка і суспільство. – 2016. – № 4. – С. 132-137. – Режим доступу:  http://www.economyandsociety.in.ua/ journal/4_ukr/20.pdf.
  12. Іщенко Н.В. Збутова діяльність промислового підприємства: проблема та підходи до визначення змісту / Н.В. Іщенко // Економіка: проблеми теорії та практики : зб. наук. праць. – Вип. 208 : в 4 т. – Дніпропетровськ : ДНУ, 2005. – Т. 2. – 298 с.
  13. Кальченко А.Г. Логістика / А.Г. Кальченко. – К. : КНЕУ, 2003. – 284 с.
  14. Камілова С.Р. Управління збутовою діяльністю / С.Р. Камілова, Ю.Ю. Яцун // Проблеми підвищення ефективності інфраструктури : зб. наук. праць. – Вип. 31. – Київ : НАУ, 2011. – С. 15-23. 
  15. Ключник А.В. Збутова політика та її значення у розвитку зовнішньоекономічної діяльності підприємства [Електронний ресурс] / А.В. Ключник // Глобальні та національні проблеми економіки. – 2015. – № 4. – С. 414-418. – Режим доступу: http://global-national.in.ua/archive/4-2015/87.pdf.
  16. Маркетинг / С.В. Ковальчук, В.Л. Карпенко, Л.М. Коваль, Р.В. Бойко, Л.А. Бичікова та ін. ; за ред. канд. екон. наук С.В. Ковальчук. – Львів : Новий світ-2000, 2011. – 679 с.
  17. Кривешко О.В. Управління збутовою діяльністю підприємств в умовах ринкової трансформації економіки України : автореф. дис. … канд. екон. наук : спец. 08.02.03 / О.В. Кривешко. – Львів, 2006 . – 24 с. 
  18. Крикавський Є.В. Маркетингова політика розподілу / Є.В. Крикавський, Н.С. Косар, А. Чубала. – Львів : Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2009. – 232 с. 
  19. Крылова Г.Д. Маркетинг. Теория и 86 ситуаций  / Г.Д. Крылова, М.И. Соколова. – М. : ЮНИТИ-ДАНА, 1999. – 519 с.
  20. Кукура С.П. Маркетинг: практикум по курсу / С.П. Кукура, И.О. Трушникова / под ред. д-ра экон. наук, проф. Г.Л. Багиева. – СПб. : Изд-во СПбГУЭФ, 2008. – 48 с. 
  21. Маркетинг: бакалаврський курс: навч. посібник / за заг. ред. С.М. Ілляшенка. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2004. – 976 с.
  22. Маслова Т.Д. Маркетинг / Т.Д. Маслова, С.Г. Божук, Л.Н. Ковалик. – СПб. : Питер, 2002. – 378 с.
  23. Надтока Т.Б. Удосконалення збутової політики підприємства коксохімічної промисловості в умовах вступу до СОТ на основі соціального підходу / Т.Б. Надтока, А.Ю. Жигуліна // Вісник Хмельницького національного університету. – 2009. – № 5, T. 3. – С. 98-102. 
  24. Наумов В.Н. Маркетинг сбыта [Электронный ресурс] / В.Н. Наумов ; под. ред. Г.Л. Багиева. – М., СПбГУЭФ, 1999. – 84 с. – Режим доступа: http://marketing-digital.ru/library/7.pdf.
  25. Одарченко А.М. Аналіз збутової політики підприємства та рекомендації щодо її удосконалення [Електронний ресурс] / А.М. Одарченко, М.С. Одарченко // Scientific Journal «ScienceRise». –  2015. – № 2/3 (7). –  С. 70-73. – Режим доступу:  http://nbuv.gov.ua/UJRN/texc_2015_2%283%29__14.
  26. Окландер Т.О. Методи досліджень збутових ризиків промислових підприємств [Електронний ресурс] / Т.О. Окландер // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: економічна. – 2012. – Вип. 41. – С. 44-48. – Режим доступу: http://ea.donntu.org:8080/jspui/handle/123456789/27891.
  27. Оснач О.Ф. Промисловий маркетинг / О.Ф. Оснач, В.П. Пилипчук, Л.П. Коваленко. – К. : Центр учбової літератури, 2011. – 364 с.
  28. Павленко А.Ф. Маркетинг / А.Ф. Павленко, А.В. Войчак. – К. : КНЕУ, 2003. – 246 с. 
  29. Перебийніс В.І. Маркетингове управління товарними потоками в контексті розвитку маркетингу, менеджменту та логістики / В.І. Перебийніс / Маркетингова діяльність підприємств: сучасний зміст ; за ред. д.е.н., проф. Н.В. Карпенко. – Київ : Центр учбової літератури, 2016. – 252 с.
  30. Петропавловська С.Є. Маркетингова політика розподілу: конспект лекцій [Електронний ресурс] / С.Є. Петропавловська, В.Є. Командровська, О.В. Хмельницька. – К. : НАУ, 2008. – 48 с. – Режим доступу: http://www.lib.nau.edu.ua/booksfornau/2008/petropavlovska.pdf.
  31. Петруня Ю.Є. Маркетинг / Ю.Є. Петруня. – К. : Знання, 2007. – 325 с.
  32. Примак Т.О. Маркетинг / Т.О. Примак. – К. : МАУП, 2004. – 228 с.
  33. Рожко В.І. Обґрунтування обсягів збуту та політики розподілу споживчих товарів : автореф. дис. … канд. екон. наук : спец. 08.06.01 / В.І. Рожко. – Харків, 2006. – 21 с.
  34. Сиваненко Г.П. Формування каналів розподілу в системі маркетингу торговельних підприємств [Електронний ресурс] / О.П. Корольчук, Г.П. Сиваненко, В.М. Торопков. – Режим доступу: http://www.kpi.kharkov.ua/archive/ Наукова_періодика/vestnik/Технічний%20прогрес%20та%20ефективність%20виробництва/2010/62/2_10.pdf.
  35. Сигида Л.О. Вибір маркетингових каналів для розподілу інноваційної продукції промислових підприємств / Л.О. Сигида // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2014. – № 1. – С. 192-200.
  36. Уоллас Т. Планирование продаж и операций / Т. Уоллас, Р. Сталь. – СПб. : Питер, 2010. – 272 с. 
  37. Шарапа О.М. Організаційно-економічні засади формування збутової політики сільськогосподарських підприємств : дис. … канд. екон. наук : 08.00.04 [Електронний ресурс] / О.М. Шарапа. – Київ, 2015. – 224 с. – Режим доступу: http://www.btsau.kiev.ua/sites/default/files/news/pdf/dis_sharapa.pdf. 
  38. McKinnon C. Alan. Physical Distribution Systems [Електронний ресурс] / Alan C. McKinnon. – Routledge, London, 1989. – Режим доступу: http://books.google.ru/books?id=tMcOAAAAQAAJ&printsec=frontcover&dq=distribution+ mckinnon&hl=ru&sa=X&ei=7qvyT_3RAeSM4gTu9py6CQ&ved=0CDAQ6AEwAA#v=onepage&q=distribution%20mckinnon&f=false