Інновації у розвитку стратегічного менеджменту: від конкуренції до коопетиції

Автори:
Швіндіна Ганна Олександрівна1
1. Сумський державний університет (м. Суми, Україна)
Розділ:
Інноваційний менеджмент
Сторінки:
180 - 192
Мова оригіналу:
Українська
DOI:
10.21272/mmi.2017.1-16


Анотація

У статті здійснено аналіз та узагальнення основних концепцій стратегічного менеджменту, які склалися останніми роками. Серед основних автором виокремлено теорію ланцюга цінності, концепції ключових компетенцій, підхід з позиції стейкхолдерів, модель відкритої інновації та модель коопетиції. Проаналізовано основні елементи концепцій, їх взаємозв’язок та взаємовплив. У роботі представлено детальний аналіз переваг кожної з концепцій та обмеження у їх застосуванні. 


Ключові слова
стратегія, стратегічний менеджмент, конкуренція, стейкхолдер, ключові компетенції, ланцюг цінності, коопетиція


Посилання
  1. Булах І.В. Використання нейронечіткого підходу для побудови математичної моделі оцінки конкуре нтоспроможності підприємства / І.В. Булах, Т.Б. Надтока // Наукові праці ДонНТУ. Серія: Економічна. – 2009. – Вип. 36-2. – С. 94-100.
  2. Гражевська Н.І. Конкурентоспроможність національної економіки в контексті сучасної парадигми модернізації [Електронний ресурс] / Н.І. Гражевська // Теоретичні та практичні питання економіки. – 2011. – Вип. 25. – С. 6-13. – Режим доступу: http://tppe. econom. univ. kiev. ua/data/2011_25/zb25_01. pdf.
  3. Дойль П. Менеджмент: стратегия и тактика / Питер Дойль ; пер. с англ. под ред. Ю.Н. Каптуревского. – Санкт-Петербург : Изд-во Питер, 1999. – 560 с.
  4. Катькало В.С. Ресурсная концепция стратегического управления: генезис основных идей и понятий / В.С. Катькало // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 8. Менеджмент. – 2002. – № 4. – С. 20-42.
  5. Ковальська Л.Л. Методичні підходи до аналізу і оцінювання конкурентоспроможності регіону / Л.Л. Ковальська // Актуальні проблеми економіки. – 2013. – № 3. – С. 109-124.
  6. Малюга Л.М. Управління конкурентоспроможністю підприємств на основі економіко-математичного моделювання / Л.М. Малюга // Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. – 2012. – № 32 (1). – С. 100-103.
  7. Портер М. Конкурентное преимущество: Как достичь високого результата и обеспечить его устойчивость / Майкл Е. Портер ; пер. с англ. Е. Калининой. – Москва : Альпина Бизнес Букс, 2005. – 715 с.
  8. Тарнавська Н.П. Управління  конкурентоспроможністю підприємств: теорія, методологія, практика : монографія / Наталія  Петрівна  Тарнавська. – Тернопіль : Економічна думка, 2008. – 570°с.
  9. Шпотов Б.О современных теориях конкурентных преимуществ и отраслевого лидирования [Електронний ресурс] / Б.О. Шпотов // Проблемы теории и практики управления. – 2001. – № 3. – C. 50-55. – Режим доступу: http://elibrary.ru/item.asp?id=19536423.
  10. Ackermann F. Strategic management of stakeholders: Theory and practice / Fran Ackerman, Colin Eden // Long range planning. – 2011. – № 44 (3). – P. 179-196.
  11. Andrews K. The Concept of Corporate Strategy / Kenneth Andrews. – New York : McGraw-Hill, 1987. – 47 p.
  12. Bengtsson M. «Coopetition» in business Networks – to cooperate and compete simultaneously / Maria Bengtsson, Sören Kock // Industrial marketing management. – 2000. – № 29 (5) – P. 411-426.
  13. Bengtsson M. Co-opetition dynamics-an outline for further inquiry / Maria Bengtsson, Jessica Eriksson, Joakim Winsent // Competitiveness review: An international business journal. – 2010. – № 20 (2). – P. 194-214.
  14. Brandenburger A.M. Co-opetition / Adam M. Branderburger, Barry J. Nalebuff. – Currency Doubleday : New York, 1996. – 288 p.
  15. Chesbrough H. Business model innovation: opportunities and barriers / Henry Chesbrough // Long range planning. – 2010. – № 43 (2). – P. 354-363.
  16. Czakon W. Coopetition Research Landscape: a Systematic Literature Review 1997-2010 / Wojciech Czakon, Karolina Mucha-Kuś, Mariusz Rogalski // Journal of Economics & Management. – 2014. – № 17. – P. 121-150.
  17. Freeman R.E. Strategic Management: a Stakeholder Approach / Edward R. Freeman. – Boston : Pitman, 1984. – 276 p.
  18. Gereffi G. The governance of global value chains / Gary Gereffi, John Humphrey, Timothy Sturgeon // Review of international political economy. – 2005. – № 12 (1). – P. 78-104. 
  19. Gnyawali D.R. Co-opetition between giants: Collaboration with competitors for technological innovation / Devi R. Gnyawali, B.J.R. Park // Research Policy. – 2011. – № 40 (5). – P. 650-663.
  20. Grant R. M. The resource-based theory of competitive advantage: implications for strategy formulation / Robert M. Grant // California management review. – 1991. – № 33 (3). – P. 114-135.
  21. Hamel G. Competing for the Future / Gary Hamel, Coimbatore Krishnarao Prahalad. – Harvard Business Press, 1996. – 534 p. 
  22. Heiets I.O. Evaluation of the coopetition level of oneworld / I.O. Heiets, V.V. Tanchyk // Promising problems of economics and management: Collection of scientific articles. – Publishing house «BREEZE», Montreal, Canada, 2015 – 500 p.
  23. Hillman A. J. Shareholder value, stakeholder management, and social issues: what's the bottom line? / Amy J. Hillamn, Gerald D. Keim // Strategic management journal. – 2001. – № 22 (2). – P. 125-139.
  24. Hunt R. Co-Opetition / Rockwell D. Hunt // Los Angeles Times. – 1937. – November, 20. – P. 4-9.
  25. Le Roy F. Managing Coopetitive Tensions at the Working-group Level: The Rise of the Coopetitive Project Team / Frédéric Le Roy, Anne-Sophie Fernandez // British Journal of Management. – 2015. – Vol. 26. – P. 671-688. 
  26. Le Roy F.  Les stratégies de coopétition / Frédéric Le Roy, Saїd Yami // Revue française de gestion. – 2007. – № 7. – P.83-86.
  27. Lecocq X. From value chain to value networks: towards a new strategic model / Xavier Lecocq, Saїd Yami // Network Knowledge in International Business. – Edward Elgar, Cheltenham, 2002. – P. 9-27.
  28. Luo Y. Toward coopetition within a multinational enterprise: a perspective from foreign subsidiaries / Yadong Luo // Journal of World Business. – 2005. – № 40 (1). – P. 71-90.
  29. Mansell S.F. Capitalism, corporations and the social contract: A critique of stakeholder theory [Електронний ресурс] / S.F. Mansell // Cambridge University Press, 2013 – 9 p. – Режим доступу: https://research-repository.st-andrews.ac.uk/bitstream/handle/10023/8335/Rejoinder_to_Veldman_accepted_version.pdf. 
  30. Mintzberg H. The strategy concept I: Five Ps for strategy / Henry Mintzberg // California management review. – 1987. – № 30 (1). – P. 11-24.
  31. Shvindina H.O. The corporate social responsibility management at HEI: what strategy to choose? / Hanna O. Shvindina, Olena O. Perfileva // Promising problems of economics and management: Collection of scientific articles. – Publishing house «BREEZE», Montreal, Canada, 2015. – 500 p.
  32. Sturgeon T. Making the global supply base / Timothy Sturgeon, John Humphrey, Gary Gereffi // The market makers: How retailers are reshaping the global economy. – Oxford University Press, 2011. – P. 231-254.
  33. Svendsen A. The stakeholder strategy: Profiting from collaborative business relationships / Ann Svendsen. Berrett-Koehler Publishers, 1998. – 207 p.
  34. UNCTAD. Global Value Chains. Investment and Trade for Development. World Investment Report. – 2013. – Available at: unctad.org/en/PublicationsLibrary/wir2013_en.pdf.