Вимірювання успіху комерціалізації інновацій у ЄС

Автори:
Ліпкова Л., Брага Д.
Розділ:
Маркетинг інновацій
Сторінки:
15 - 30
Мова оригіналу:
Англійська


Анотація

Результати численних досліджень показали, що не всі нововведення можуть бути комерційними. Для досягнення фінансового успіху оцінювання потенціалу комерціалізації інновацій є дуже корисним, оскільки воно сприяє мінімізації ризиків, пов'язаних із недостатністю загального процесу комерціалізації інновацій. У той самий час іншим не менш важливим аспектом комерціалізації є оцінювання її фінансової ефективності. Необхідно розуміти, які ефекти можна отримати після комерціалізації інновацій, і які сфери можуть бути покриті ефектами від комерціалізації. Дослідження присвячене аналізу підходів та показників оцінювання потенційних можливостей комерціалізації інновацій, а також оцінюванню ефективності фінансової комерціалізації інновацій у країнах ЄС.


Ключові слова
комерціалізація інновацій, комерціалізаційний потенціал, фінансова ефективність комерціалізації, комерціалізація інновацій, ЄС, успіх інновацій


Посилання
  1. Aarikka-Stenroos, L., Sandberg, B., & Lehtimäki, T. (2014). Networks for the commercialization of innovations: A review of how divergent network actors contribute. Industrial Marketing Management, 43(3), 365-381 [in English].
  2. Arora, A., Cohen, W.M., & Walsh, J.P. (2016). The acquisition and commercialization of invention in American manufacturing: Incidence and impact. Research Policy, 45(6), 1113-1128 [in English].
  3. Bandarian, R. (2008). Evaluatoin of commercial potential of a new technology at the early stage of development with fuzzy logic. Journal of Technology Management & Innovation, 2(4), 73-85. Retrieved from http://www.jotmi.org/index.php/GT/article/viewFile/art65/429 [in English].
  4. Barlet, Duguet, Encaoua, & Pradel. (1998). The Commercial Success of Innovations: An Econometric Analysis at the Firm Level in French Manufacturing. Annales d’Économie et de Statistique, 49/50, 457 [in English].
  5. Belina, B., Giesko, T., Łopacińska, L., & Walasik, M. (2013). Setting of criteria in the commercial potential assessment method of innovative technological solutions. Problemy Eksploatacji, 2, 221-234. Retrieved from http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-d4ac9c02-4a8b-4be2-8434-030d66bfe46e/c/Belina.pdf [in English].
  6. Casper, S. (2013). The spill-over theory reversed: The impact of regional economies on the commercialization of university science. Research Policy, 42(8), 1313-1324 [in English].
  7. Cavdar, S.C., & Aydin, A.D. (2015). An Empirical Analysis about Technological Development and Innovation Indicators. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 195, 1486-1495 [in English].
  8. Cheng, Y.-L., & Lin, Y.-H. (2012). Performance Evaluation of Technological Innovation Capabilities In Uncertainty. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 40, 287-314 [in English].
  9. Corkindale, D. (2010). Towards a business model for commercializing innovative new technology. International Journal of Innovation and Technology Management, 7(1), 37-51 [in English].
  10. Cybynoga, M. (2010). Tehnolohіchnyi audit yak metod otsіnky rezultatіv naukovo-tehnіchnyh proektіv [Technological audit as a method of evaluation of scientific and technical projects]. Vydavnyctvo Lvіvskoji polіtehnіky, 684, 296-301 [in Ukrainian].
  11. Dervojeda, K., Schretlen, J.-H. (2013). European Commission, Directorate-General for Research and Innovation, & PricewaterhouseCoopers EU Services EESV. Innovation how to convert research into commercial success story? Part 2. Luxembourg: Publications Office. Retrieved from http://dx.publications.europa.eu/10.2777/10645 [in English].
  12. Do, T. H., Mazzarol, T., Volery, T., & Reboud, S. (2012). Innovation commercialisation and anticipated return: a typology of innovative SMEs. In Leading from the Edge. (pp. 10-13). Wellington New Zealand. Retrieved from http://www.cemi.com.au/sites/all/publications/240_Full_ Paper_Submission.pdf [in English].
  13. European Commission, & Directorate-General for Internal Market, Industry, Entrepreneurship and SMEs. (2015). Innovation Union Scoreboard 2015. Belgium: European Union [in English].
  14. Flash Eurobarometer 394, & TNS Political & Social. (2014). Flash Eurobarometer 394 “The role of public support in the commercialisation of innovations” (No. NB-02-14-536-EN-N) (p. 215). European Unio. Retrieved from http://ec.europa.eu/public_opinion/flash/fl_394_en.pdf [in English].
  15. Furman, J. L., Porter, M.E., & Stern, S. (2002). The determinants of national innovative capacity. Research Policy, 31(6), 899-933 [in English].
  16. Grünfeld, L.A., Jakobsen, E.W., Kaloudis, A., Skogli, E., & Olsen, D. (2011). Key innovation indicators Learning from principles and practices applied by professional industrial players and investors. Oslo: Nordic Innovation. Retrieved from http://www.nordicinnovation.org/Global/_Publications/Reports/2011/2011_01_Key%20innovation%20indicators_Learning%20from%20principles%20and%20practices%20applied%20by%20professional%20industrial%20players%20and%20investors.pdf [in English].
  17. Hsieh, C.-H. (2013). Patent value assessment and commercialization strategy. Technological Forecasting and Social Change, 80(2), 307-319. doi:10.1016/j.techfore.2012.09.014 [in English].
  18. IPM Ontario Group, & Ontario Centres of Excellence. (2005). Coommercialization Handbook. An Introductory Guide for Researchers (1st ed.). Retrieved from https://legacy.wlu.ca/documents/7437/Commercialization_Handbook_2005.pdf [in English].
  19. Khademi, T., Ismail, K., Lee, C.T., & Garmsari, M. (2015). The Role of Potential Licensee Availability in Facilitating Commercialization of Academic Research Results. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 172, 331-335 [in English].
  20. Lin, Y., Wang, Y., & Kung, L. (2015). Influences of cross-functional collaboration and knowledge creation on technology commercialization: Evidence from high-tech industries. Industrial Marketing Management, 49, 128-138 [in English].
  21. Mazzarol, T., & Reboud, S. (2006). The strategic decision making of entrepreneurs within small high innovator firms. International Entrepreneurship and Management Journal, 2(2), 261-280 [in English].
  22. Mohannak, K., & Samtani, L.A. (2014). A criteria based approach for evaluating innovation commercialisation. In Entrepreneurship – Organization – Innovation. Copenhagen Business School, Denmark: CBS. Retrieved from http://druid8.sit.aau.dk/druid/acc_papers/ i1xk9l9pli4jnefryvacrvpjdy22.pdf [in English].
  23. Nasierowski, W., & Arcelus, F.J. (2012). About Efficiency of Innovations: What Can be Learned from the Innovation Union Scoreboard Index. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 58, 792-801 [in English].
  24. Rylková, Ž., & Chobotová, M. (2014). Protection of Intellectual Property as a Means of Evaluating Innovation Performance. Procedia Economics and Finance, 14, 544-552 [in English].
  25. Vovk, M. (2015). Key role of human capital in management of international competitiveness of a firm. Economic Space, 100, 5-12 [in English].
  26. Wagner, S., & Wakeman, S. (2016). What do patent-based measures tell us about product commercialization? Evidence from the pharmaceutical industry. Research Policy, 45(5), 1091-1102 [in English].
  27. Walsh, P.R. (2012). Innovation Nirvana or Innovation Wasteland? Identifying commercialization strategies for small and medium renewable energy enterprises. Technovation, 32(1), 32-42 [in English].
  28. Wu, Y., Welch, E.W., & Huang, W.-L. (2015). Commercialization of university inventions: Individual and institutional factors affecting licensing of university patents. Technovation, 36-37, 12-25 [in English].