Підходи до визначення поняття та до типізаціі залучення підприємства-споживача у процес ухвалення рішення

Автори:
Фролов Сергій Михайлович, Троян Марія Юріївна
Сторінки:
125 - 134
Мова оригіналу:
Українська
Цитувати як:


Анотація

З’ясовані підходи до визначення поняття залучення та до класифікації основних його типів. Класифікацію доповнено за ознакою «залучення маркетинговими стимулами» (залучення комунікаційною, товарною, ціновою та збутовою політиками) та за комбінацією типів (залучення як реакція) та особливостями прояву різних типів залучення підприємств-споживачів на ринку. Розширено класифікацію типів залучення за ознакою «база інформаційних процесів» поняттям конативного залучення. Визначено та науково обґрунтовано поняття конативного залучення. Виявлено основні властивості залучення: інтенсивність, спрямування та стійкість.


Ключові слова
залучення у процесс ухвалення рішення, підприємство-споживач, класифікація


Посилання
  1. Багиев Г.Л. Как купить душу покупателя? Маркетинговая концепция вовлечения покупателей во взаимодействие с брендом / Г.Л. Багиев, О.У. Юлдашева, Е.А. Боброва // Креативная экономика. − 2008. − №8. − C. 70-78.
  2. Захарычев Л.С. Модель управления брендами предприятий- производителей [Електронний ресурс] / Л.С. Захарычев // Маркетинг в России и за рубежом. − 2004. − №5. − Режим доступу до журналу : http://www.dis.ru/library/market/archive/2004/5/3467.html
  3. Промышленный маркетинг : учебное пособие / [Пилюшенко В. Л., Дубницкий В. И., Смеричевский С. Ф. и др. ] ; под ред. В.Л. Пилюшенко, Б. Раффилда III. − Донецк : ДонГАУ, изд-во «ВИК», 2003. − 538 с.
  4. Andrews J.C. A Framework for Conceptualizing and Measuring the Involvement Construct in Advertising Research / J. Craig Andrews, Srinivas Durvasula, Syed H. Akhter // Journal of Advertising. − 1990. − № 4. − Р. 27-40.
  5. Andrews, J.C. Motivation, Ability, and Opportunity to Process Information: Conceptual and Experimental Manipulation Issues / J. Craig Andrews // Advances in Consumer Research. − 1988. − № 15. − Р. 219-225.
  6. Antil J. H., Conceptualization and Operationalization of Involvement / J. H. Antil // Advances in Consumer Research. − 1984. − № 11. − Р. 203-209.
  7. Belk R. W. Effects of Gift-Giving Involvement on Gift Selection Strategies / R. W. Belk // Advances in Consumer Research. −1982. − № 9. − Р. 408-412.
  8. Bergadaa M. Enduring involvement with shopping / Michele Bergadaa, Corrine Faure, Jean Perrien // Journal of Social Psychology. − 1995. − № 1. − Р. 17-25.
  9. Bloch P.H. An exploration into the scaling of consumers’ involvement with a product class / Peter H. Bloch // Advances in Consumer Research. −1981. − № 8. − Р. 61-65.
  10. Bloch P.H. A Theoretical Model for the Study of Product Importance Perceptions / Peter H. Bloch, Marsha L. Richins // Journal of Marketing. − 1983. − № 47. − Р. 69-81.
  11. Bowen L., Chaffee S. H. Product Involvement and Pertinent Advertising Appeals / Lawrence Bowen, Steven H. Chaffee // Journalism Quarterly. − 1974. − № 51. − Р. 613-621.
  12. Bunn M.D. Taxonomy of Buying Decision Approaches / Michele D. Bunn // Journal of Marketing. − 1993. − № 1. − Р. 38-56.
  13. Burnkrant, R. E. Effects of Involvement and Message Content on Information-Processing Intensity / Robert E. Burnkrant, Alan G. Sawyer // Information Processing Research in Advertising Richard ; Jackson Harries, ed. − Hillsdale, NJ : Lawrence Erlbaum Associates, 1983. − P. 43-64.
  14. Celsi R.L. The role of involvement in attention and comprehension processes / Richard L. Celsi, Jerry C. Olson // The Journal of Consumer Research. − 1988. − № 15. − P. 210-224.
  15. Celuch K. G. An analysis of the convergent and discriminant validity of the Personal Involvement Inventory and the Consumer Involvement Profile / Kevin G. Celuch, Richard H. Evans // Psychological Reports. − 1989. − Part 3, № 65. − Р. 1291-1297.
  16. Cohen J. C. Involvement and You: 1000 Great Ideals / Joel C. Cohen // Advances in Consumer Research ; Richard P. Bagozzi, Alice M. Tybout, eds. − Ann Arbor, MI: Association for Consumer Research, 1983. − № 10. − Р. 325 328.
  17. Day E., Stafford M. R., Camacho A. Opportunities for involvement research: A scale development approach / Ellen Day, Marla Royne Stafford, Alejandro Camacho // Journal of Advertising. − 1995. − № 24 − Р. 69-75.
  18. Gardner M. P. Chronometric Analysis: An Introduction and an Application to Low Involvement Perception of Advertisements / Meryl Paula Gardner, Andrew A. Mitchell, J. Edward Russo // Advances in Consumer Research ; H. Keith Hunt, ed. − Ann Arbor, MI: Association of Consumer Research, 1978 − № 5 − Р. 581 589.
  19. Gill J. D. Influence of Involvement, Commitment and Familiarity on Brand Beliefs and Attitudes of Viewers Exposed to Alternative Ad Claim Strategies / James D. Gill, Sanford Grossbart, Russell N. Laczniak // Journal of Advertising. − 1988. − № 17 − Р. 33-43.
  20. Greenwald A. G. Audience involvement in advertising: Four levels / Anthony G. Greenwald, Clark Leavitt // Journal of Consumer Research. − 1984. − № 11. − Р. 581-592.
  21. Higie R. A. Enduring Involvement: Conceptual and Measurement Issues / R. A. Higie, L. F. Feick // In Advances in Consumer Research. − 1988. − № 16. − Р. 690-696.
  22. Houston M. J. Conceptual and Methodological Perspectives in Involvement / Michael J Houston, Michael L. Rothschild // Research Frontiers in Marketing: Dialogues and Directions ; S. Jain, ed. − Chicago : American Marketing Association, 1978. − P. 184-187.
  23. Hunt K. A. Involvement, Attributions, And Consumer Responses To Rebates / K. A. Hunt, S. M. Keaveney, M. Lee // Journal of business and psychology. − 1995. − № 3. − Р. 273-297.
  24. Krugman H. E. The impact of television advertising: Learning without involvement / Herbert E. Krugman // Public Opinion Quarterly. − 1965. − № 29. − Р. 349-356.
  25. Krugman H. E. The Measurement of Advertising Involvement / Herbert E. Krugman // Public Opinion Quarterly. − 1966. − № 30. − Р. 583-596.
  26. Laczniak R. N. Manipulating Message Involvement in Advertising Research / Russell. N. Laczniak, Darrel D. Muehling, Sanford Grossbard // Journal of Advertising. − 1989. − № 18. − Р. 28-38.
  27. McQuarrie, E. F. The Zaichkowsky Personal Involvement Inventory: Modification and Extension / Edward F. McQuarrie, J. Michael Munson // Advances in Consumer Research. − 1987. − № 14. − Р. 36 40.
  28. Mitchell A. A. Dimensions of Advertising Involvement / Andrew A. Mitchell // Advances in Consumer Behaviour. − 1981. − № 8 − Р. 25-30.  Kent B. Monroe, ed., Ann Arbor, MI: Association of Consumer Research
  29. Mitchell A. A. Involvement: A Potentially Important Mediator of Consumer Behavior / Andrew A. Mitchell // Advances in Consumer Behaviour. − 1979. − № 6 − Р. 191-196.
  30. Mittal B. A comparative analysis of four scales of consumer involvement / B. Mittal // Psychology & Marketing. − 1995. − № 12. − Р. 663-682.
  31. Park C. W., Young M. Consumer Response to Television Commercials: The Impact of Involvement and Background Music on Brand Attitude Formation / C. What Park, Mark Young // Journal of Marketing Research. − 1986. − № 23. − Р. 11-24.
  32. Petty R. E. Issue Involvement as a Moderator of the Effects on Attitude of Advertising Content and Contex / Richard E. Petty, John T. Casioppo // Advavances in Consumer Reseach. − 1981. − № 8. − Р. 20-24.
  33. Rothschild M. L. Perspectives on Involvement: Current Problems and Future Directions / Michael L. Rothschild // In Advances in Consumer Research. − 1984. − № 11. − Р. 216-217.
  34. Sherif M. The Psychology of Ego Involvement / Muzafer Sherif, Hadley Cantril. − New York: Wiley, 1947. − Vol. 278.
  35. Vaughn R. How Advertising Works: A Planning Model Revisited / Richard Vaughn // Journal of Advertising Research, 1986. − № 6 (1). − Р. 57-64.
  36. Wright, P. L. The Cognitive Processes Mediating Acceptance of Advertising / Wright, P. L. // Journal of Marketing Research. − 1973. − № 10. − Р. 53-62.
  37. Zaichkowsky J. L. Conceptualizing involvement / Judith Lynne Zaichkowsky // Journal of Advertising. − 1986. − № 15. − Р. 4-15.
  38. Zaichkowsky J. L. Measuring the involvement construct / Judith Lynne Zaichkowsky // Journal of Consumer Research. − 1985. − № 12. − Р. 341 351.
  39. Zaichkowsky J. L. The Emotional Aspect of Product Involvement / Judith Lynne Zaichkowsky // Advances in Consumer Research. − 1987. − № 14. − Р. 32 35.
  40. Zaichkowsky J. L. The Personal Involvement Inventory: Reduction, revision and application to advertising / Judith Lynne Zaichkowsky // Journal of Advertising. − 1994. − № 23. − Р. 59-70.